• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Trasig kyl

R

Ruth o Bosse 1

Guest
Hej i midsommar hade vi otur när vi åkte hemmifrån fungerade våran kyl och frys när vi kom fram hade den slutat fungera hörde oss för med flera men ingen visste någonting. Fick all vår mat fördärvad det var bara att kasta jag blev mycket ledsen för vi skulle ha massa med folk det var bara att gå och köpa nytt.

Hälsningar Ruth o Bosse 1

golddigger

HBK Medlem
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2026
Sv: Trasig kyl

Har ni Dometic? Vi hade problem med våran kyl/frys i spanien 22 dec 2009 ..15 grader varm.Skorstenen var sotig.Tyvärr går det inte att se på ´sök medlem´ vilken bil ni har.Våran är en 2009. mvh golddigger

F

F.d. 18508

Guest

Vår dometic AES kyl och frys ville ej tända på gasol,stod bara och blinkade och tickade,var dålig kontakt rengjorde kontakterna bakom galler sen funkade den igen..

F

F.d. 29925

Guest

Hej i midsommar hade vi otur när vi åkte hemmifrån fungerade våran kyl och frys när vi kom fram hade den slutat fungera hörde oss för med flera men ingen visste någonting. Fick all vår mat fördärvad det var bara att kasta jag blev mycket ledsen för vi skulle ha massa med folk det var bara att gå och köpa nytt.

Hälsningar Ruth o Bosse 1

Kanske bra att berätta lite mer om vad det är för kylskåp och hur gammal.

Har själv haft en del bekymmer med just AES-kylskåp och tror mig har ganska bra kunskap om deras "svagheter".

R

Ruth o Bosse 1

Guest

Våran bil är en burstner ixio ärsmodell 2010 fick den i mars. Vi tog bort gallret men kunde inte se något kände att det var lite vått inget annnat. Kunde tända kylen men det blev inte kallt.

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 29925

Guest

Är nog kanske så enkelt att det är en säkring i elblocket som har gått sönder, men ett såpass nytt skåp går säkert under bilens garanti.
Men visst är det tråkigt att behöva slänga en massa mat.

(För egen del har jag en elektrisk kylbox för c:a 500 Kr som är ett bra förvaringsutrymme för grönsaker men som lätt kan bli användbar "om" man får problem med bilens kyl)

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Det konstiga vara att brännaren fungerade men det blev ingen kyla. Det gick inte att ta bort skorstenen eftersom den satt fast med en skruv placerad en bit under öppningen för gallret. Kan det vara så illa att man måste ta ut kylen för att kunna komma åt skorstenen (och undersöka om det sotat igen eller dylikt)?

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

En kan klare å løsne på skruven for toppen på skorstene med en tang, skruven skal bare løsnes ikke tas ut! Over kanten på det røret som blir avdekket når en løfter av toppen henger det en ståltråd, i denne tråden henger det en spiralformet tynn plate - løft ut denne og gjør den ren for sot. Bruk en tynn flaskebørste eller bedre pussesnor for hagle og fei røret fritt for sot.

Normalt skal det ikke bli mye sot av propan, men om en får gasol som ikke er helt ren kan det bli mye sot på få dager. Svært mange har hatt problemer etter bruk av billig butan i Spania, det er mye oljerester i denne og det soter!

Før rensingen av røret i skorstenen bør en demontere brenneren og gjøre den ren. Dette gjør det enklere å få feid hele røret fritt for sot.

R

Ruth o Bosse 1

Guest

Vi tror att denna kyl passar inte i vår bil för gallerna passar inte ihop med skorstenen. efter många om och men så skall den bli lagad i svedala men det var svårt innan de ville ta den för de går på semester denna veckan vi sa att det gör vi oxså, men först var vi tvungen att åka till elecktrolux och han fick ringa ner till svedala sedan gick det bra. de är tvungna att plocka av hela kylen. men man måste vara påstridig.

Toppen