• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Elsystem Trasig DRL och ledblinkers på Hymer Exsis - behöver hjälp

DavidS

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
21307
Medlemskap
2025
Hej.
Är det någon här som har haft problem med den DRL-lampa och blinkers som är integrerad i huvudstrålkastaren fram på en Hymer Exsis 2018? Min började fungera sporadiskt och nu har den slutat helt. Den betingar ett pris på nästan 15 000 vilket känns otroligt mycket för en en trasiga lampa med finns det någon som känner till någon annan lösning?
Med vänlig hälsning, DavidS

HW61

HBK Medlem
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
36504
Medlemskap
2025
Det är fullt möjligt att försäkringsbolaget undantar att lampa är förbrukningsartikel, men Led ska ju hålla bilens livslängd alltså inte förbrukningsartikel. Jag hade anmält till försäkringsbolaget under maskinskada innan jag gått vidare.

Malmhagen

HBK Medlem
Kommun
Lindesberg
HBK-Nr
38344
Medlemskap
2025
Kolla på den här sidan, verkar vara ett problem med kablarna på hymer.

Senast ändrad:

DavidS

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
21307
Medlemskap
2025
Det är fullt möjligt att försäkringsbolaget undantar att lampa är förbrukningsartikel, men Led ska ju hålla bilens livslängd alltså inte förbrukningsartikel. Jag hade anmält till försäkringsbolaget under maskinskada innan jag gått vidare.
Hej. Jag har varit i kontakt med mitt försäkringsbolag ett otal gånger som först sa att skadan omfattas av försäkringen för att sedan ändra sig till att den inte omfattas. Och nu verkar jag inte komma någonstans längre så här verkar det som att det tagit stopp, tyvärr då Hymercenter vill ha nästan 15 000 för lampan Med vänlig hälsning, Davids

DavidS

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
21307
Medlemskap
2025
Kolla på den här sidan, verkar vara ett problem med kablarna på hymer.
Hej. Jag har sett den här sidan men jag har också haft bilen inne på ett felsök och de har kommit fram till att det är själva lampan som är trasig. Annars kändes det mer logiskt med att det skulle vara en kabelhärva i och med att det började med att glappa för att sedan ”dö” helt. Med vänlig hälsning, DavidS

HW61

HBK Medlem
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
36504
Medlemskap
2025
Hej. Jag har varit i kontakt med mitt försäkringsbolag ett otal gånger som först sa att skadan omfattas av försäkringen för att sedan ändra sig till att den inte omfattas. Och nu verkar jag inte komma någonstans längre så här verkar det som att det tagit stopp, tyvärr då Hymercenter vill ha nästan 15 000 för lampan Med vänlig hälsning, Davids
Tråkigt. Lycka till.

Stefanjo

HBK Medlem
Kommun
Mellerud
HBK-Nr
40921
Medlemskap
2025
Googla fram några firmor som lagar fordonselektronik. Kontakta dom sen och få råd. Man brukar få skicka in delen som skall lagas. Men du kanske har svårt att få loss strålkastaren.
Lycka till. Förresten har du kollat på bilskrotar?
Bildelsbasen och Laga.se

Stefanjo

HBK Medlem
Kommun
Mellerud
HBK-Nr
40921
Medlemskap
2025
Läste på ett elektonikforum att det inte är helt ovanligt att säkringar går sönder i nya strålkastare. Det finns ett kretskort i insatsen med en pålödd säkring plus andra komponenter.

DavidS

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
21307
Medlemskap
2025
Googla fram några firmor som lagar fordonselektronik. Kontakta dom sen och få råd. Man brukar få skicka in delen som skall lagas. Men du kanske har svårt att få loss strålkastaren.
Lycka till. Förresten har du kollat på bilskrotar?
Bildelsbasen och Laga.se
Hej och tack. Ja efter ett tips till så ska jag prova att låta en elektronikkunnig verkstad titta på strålkastaren innan jag går vidare. Med vänlig hälsning, Davids

Labbelurv

HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
21555
Medlemskap
2025
Jag har haft detta fel på båda sidorna på min Hymer 2019. I båda fallen var det kablaget som va boven.
Sista gången tog det nog bara 15 minuter för Hymercenter att byta. Det är tydligen ett vanligt fel på några årsmodeller. Man tycker att Hymer borde bekosta detta men icke.

DavidS

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
21307
Medlemskap
2025
Jag har haft detta fel på båda sidorna på min Hymer 2019. I båda fallen var det kablaget som va boven.
Sista gången tog det nog bara 15 minuter för Hymercenter att byta. Det är tydligen ett vanligt fel på några årsmodeller. Man tycker att Hymer borde bekosta detta men icke.
Tack. Ja det skulle vara högst rimligt med tanke på om det är en miss i konstruktionen. Hade det varit Toyota hade det förmodligen varit en recall med en ursäkt för missen för länge sedan. Ha en fin fredag. Davids

Senast ändrad:
Toppen