• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Trappomkopplare, hur fixar man det?

F

F.d. 50036

Guest
Hej alla elkunniga i klubben...

Hur kan jag ordna funktionen trappomkopplare i husbilen? Går det att trixa ihop med ett relä eller liknande så man kan behålla orginalbrytarna?

Om ni undrar varför så vill jag tända i min tvärsäng bak utan att klättra upp, vill inte heller flytta brytaren för då får jag istället göra någon udda manöver när jag skall släcka på kvällen.

En fråga till: Går det att koppla in en tidsfördröjare (lampan slocknar 15 sekunder efter man släckt) om man har LED-lampa?

Hoppas på svar mvh Torbjörn

F

F.d. 50036

Guest
Sv: Trappomkopplare, hur fixar man det?

Hej Kenth tack för svar.

Men har jag fattat rätt att man måste "släcka" br1 för att kunna släcka med br2?

Mvh Torbjörn

F

F.d. 50036

Guest

Tack Kenth, nu fattade jag när jag tänkte till.

Ha en riktigt skön hösthelg, mvh Torbjörn

F

F.d. 21685

Guest

Här är en annan modell där brukaren (lampan) är kopplad på mellantråden dvs på P eller L i båda brytarna, + på pil - på pil. denna modell behöver bara 3 trådar.
Ang tidsfördröjning svar ja!
Mats

Bilagor

• trapp spec.jpg
    trapp spec.jpg
    7,9 KB · Visningar: 4

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2025

Det finns tre olika kopplingar, se här http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/269348
I mitt arbetsfordon så går jag in och ut antingen bak eller via sidodörren och har belysning som tänds när dörrarna öppnas. Vill jag ha mer ljus så kan jag på respektive dörr klicka på en återfjädrande knapp och tända eller släcka på respektive knapp. Även om jag glömmer att släcka så släcks det automatiskt enligt programmerad tid.

F

F.d. 50036

Guest

Tack alla nu skall det bli bra, mvh Torbjörn

Toppen