• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Transportbilar usla på säkerhet!

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025
Överallt susar de fram, de små skåpbilarna och pickuperna. Men förarna lever farligt, menar Folksam. Inga fordon klarar säkerhetskraven.

De bilar som körs av hantverkare saknar inte bara den säkerhetsutrustning som är standard i vanliga budgetbilar. De presterar även riktigt dåligt i krockproven.

Säkerheten i dessa fordon är sägs vara skraltig, i denna GT-artikel
http://www.expressen.se/motor/transportbilar-usla-pa-sakerhet--stora-risker/! Hur står det egentligen till med våra fritidsfordon(?), tror någon att den skulle vara bättre i någon enda av våra husbilar (oavsett märke)?
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Transportbilar usla på säkerhet!

Fick jag välja, krockar jag hellre med vanliga bilen än med husbilen.

mvh/
Marunga
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.405
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025
Sv: Transportbilar usla på säkerhet!

Men de flesta olyckorna sker i hemmet sägs det. Då är det alltså det som är bakom framstolarna som är farligast antar jag.
 
J

Jarn

Guest
Sv: Transportbilar usla på säkerhet!

I Tyskland är det ett förslag att dessa bilar skall ha fartbegränsare installerad, 120 km/t.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
10.210
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Transportbilar usla på säkerhet!

Med husbil kanske man ska ta det lite försiktigt.
Vi har haft helintegrerat i 13 år och då är det bäst att köra med marginaler på rätt sida för där är krocksäkerheten inte i topp.
Kostnaden för helintegrerat med samma krav som personbilar är nog inte inom räckhåll för vanliga personer och då föredrar jag att själv anpassa min riskbedömning i stället för att någon annan ska bestämma att jag inte ens får göra denna.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Transportbilar usla på säkerhet!

Förutom att vara utrustad med ABS och antisladd så är min 5 ton Sprinter så fylld av krockkuddar och gardiner att jag oroar mig för risken att bli kvävd vid en kollision. Och till skillnad mot min förra bil så fungerar antisladd även med fyrhjulsdriften inkopplad.
Jag tror att säkerheten skiljer sig en hel del mellan olika fabrikat, men vill helst slippa prova i praktiken.

aake
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Transportbilar usla på säkerhet!

(ej transportbil = plåtis? - delintegrerad)
Vårt ganska tunga bord vill man helst inte få i nacken. Sitter med plastkopplingar som inte kräver mycket kraft för att brytas.
Dock får vi medge att det är sällan vi stuvar undan det innan vi kör............
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Transportbilar usla på säkerhet!

Kör man med omdömme. Rejält avstånd till framförvarande fordon. Använder blinkers. Unviker att göra vänstersväng med bilar efter. Helre släppa fram än smita före. Håller koll i backspegeln. Då klarar man sig ganska bra. Sedan finns det dårar, de kan man aldrig skydda sig mot.
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Transportbilar usla på säkerhet!

Bra förslag med hastighetsbegränsning hur många gånger har man inte blivit omkörd i mer än 140 km och med bilen full bil med passagerare som delat hyran av bil från någon mack.....
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Transportbilar usla på säkerhet!

Jisses den har ju inte ens A-B stolparna kvar ...

Helintegrerte bygges alltid på en ramme uten stolper, det er opp til påbygger å sørge for denne sikkerheten - noe endel dropper for å spare penger og vekt.

Som en kuriositet så har jeg lest de australske kravene, og der skal det dokumenteres at konstruksjonene tåler en full rulle. For helintegrerte biler med rammebygd hus er det spesifisert dimmensjonene på stålkonstruksjonen rundt sitteplassene etter samme regler som de som brukes internasjonalt for løpsbiler. Sandwich konstruksjoner godkjennes etter test utført av godkjent testinstitutt. Concorde har fått sine biler godkjent for salg i Australia - det er her snakk om speilvendte utgaver av nesten alle større modeller. Testene er utført av TÜV på europeiske biler.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025
Sv: Transportbilar usla på säkerhet!

Förutom att vara utrustad med ABS och antisladd så är min 5 ton Sprinter så fylld av krockkuddar och gardiner att jag oroar mig för risken att bli kvävd vid en kollision. Och till skillnad mot min förra bil så fungerar antisladd även med fyrhjulsdriften inkopplad.
Jag tror att säkerheten skiljer sig en hel del mellan olika fabrikat, men vill helst slippa prova i praktiken.

aake
Hej aake!
Jag tror inte att krockkuddar i en husbil utgör något säkert skydd om exemplet som beskrivs i inlägg 6 inträffar. Knappast annars heller i just en husbil med så mycket lösa prylar tom inredning som kan vara på rymmen vid en olycka!

Jag delar helt Håkans "tänk" i inlägg 5, att jag måste förhålla mig och vara extra försiktig när jag kör en husbil främst map att verifierad säkerhet (både passiv och aktiv) för "oväntade händelser" saknas. Prylarna är helt enkelt inte uttestade på just den aktuella husbilsbilvarianten och dess egenheter, små serier och utan seriösa krav från myndigheterna är ingen bra grund, fö skulle det bli alltför dyrt för de flesta av oss.

Jag kör en Hobby 75TL 2012:a med 6 krockkuddar, ABS, antisladd dvs hela köret men saknar fyrhjulsdrift av det som som du räknar upp aake. Jag har ingen övertro på krockkuddar och spec inte de elektroniska hjälpmedlen, dem betraktar jag mer som utsmyckningar än verkliga skydd/hjälpmedel. Fyrhjulsdrift inser jag inte ha med fordonssäkerhet att göra betr krock resp som förebyggande hjälpmedel i säkerhetssammanhang.

Jag tvivlar på att jag trots allt elektroniskt "pynt" skulle kunna häva en sladd med min husbil och om så var fallet så skulle det nog mest bero på att min bil är framhjulsdriven, med bakhjulsdrift är det nog tyvärr bara att "åka med"!
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Transportbilar usla på säkerhet!

Hej aake!
Jag tror inte att krockkuddar i en husbil utgör något säkert skydd om exemplet som beskrivs i inlägg 6 inträffar. Knappast annars heller i just en husbil med så mycket lösa prylar tom inredning som kan vara på rymmen vid en olycka!

Jag delar helt Håkans "tänk" i inlägg 5, att jag måste förhålla mig och vara extra försiktig när jag kör en husbil främst map att verifierad säkerhet (både passiv och aktiv) för "oväntade händelser" saknas. Prylarna är helt enkelt inte uttestade på just den aktuella husbilsbilvarianten och dess egenheter, små serier och utan seriösa krav från myndigheterna är ingen bra grund, fö skulle det bli alltför dyrt för de flesta av oss.

Jag kör en Hobby 75TL 2012:a med 6 krockkuddar, ABS, antisladd dvs hela köret men saknar fyrhjulsdrift av det som som du räknar upp aake. Jag har ingen övertro på krockkuddar och spec inte de elektroniska hjälpmedlen, dem betraktar jag mer som utsmyckningar än verkliga skydd/hjälpmedel. Fyrhjulsdrift inser jag inte ha med fordonssäkerhet att göra betr krock resp som förebyggande hjälpmedel i säkerhetssammanhang.

Jag tvivlar på att jag trots allt elektroniskt "pynt" skulle kunna häva en sladd med min husbil och om så var fallet så skulle det nog mest bero på att min bil är framhjulsdriven, med bakhjulsdrift är det nog tyvärr bara att "åka med"!

Tror nog understyrning pga framhjulsdrift är större problem än sladd pga bakhulsdrift, på en husbil. Och inte lätt att få en fyrhjulsdriven att sladda pga hulspinn från motoreffekt så visst kan fyrhjulsdrift ses som säkerhet. Dock, som diskuterats tidigare, är nog inte sladd med husbil ett lika stort problem som med personbil.

Däremot finns det inga flygande delar i hytten på en alkov och i all fall i bilen som Åke beskrev heller inga flygande bord bak. Kanske en fördel med alkov som många inte tänker på, i tillägg till originalhyttens skydd.

Anders
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Transportbilar usla på säkerhet!

Ja, och dessutom är det en mycket stabil mellanvägg och dito dörr mellan förarhus och bodel i Anders och mina bilar. Konstruerat i sandwich och med 47 mm PU-skum.
Efter gamla krockbilder från motsvarande konstruktion i den Niesmann Clou jag hade för många år sedan så tål konstruktionen mer än vad förarhuset gör.

Så här ser det ut med öppen mellandörr:
RIMG0010.jpg

aake
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Transportbilar usla på säkerhet!

Intressant.
..ingen Svenson-bil precis.


/marunga
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Transportbilar usla på säkerhet!

I januari ordnade Jämtlands Motorklubb en heldag för allmänheten att gratis prova halkkörning med instruktörer på Östersunds halkkörningsbana.

Trots många års erfarenhet av halka nappade jag ändå på detta eftersom min nya bil till skillnad mot min gamla har fungerande antisladdsystem även med engagerad fyrhjulsdrift. Man vill ju gärna veta var gränserna går trots att jag alltid kör med goda marginaler

Riktigt intressant. Inte lätt att provocera bilen till sladd, det krävdes kraftig sväng samt handbroms för att överlista antisladdsystemet.

aake
 
Toppen