• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Transport och laddning av elcykelbatteri

Snubert

HBK Medlem
Kommun
Klippan
HBK-Nr
41277
Medlemskap
2025
Hej!

Jag undrar hur övriga tänker kring säkerhen kring elcykelbatteri i husbilen. Vi köpte husbil förra året och problematiken runt detta är ny för oss. I vårt tidigare liv med husvagn var det enklare, på natten placerade vi batterierna i personbilen och minskade på så vis risken vid en eventuell brand.
I husbilen är det inte lika enkelt, från början tänkte vi ladda batterierna under färd då vi har inverter i bilen men jag är lite skeptisk till det nu då brand i första hand förefaller inträffa under laddningsfasen.

Det enkaste vore möjligen att transportera cyklarna på ett cykelställ utanför bilen men jag är inte lockad av det, två tunga cyklar som hänger i cykelstället torde kunna påverka de klena infästningarna så att läckage el dyl uppstår med tiden. Istället är planen att ha cyklarna i garaget på bilen.

Jag tänker installera en brandvarnare i garaget för att så tidigt som möjligt bli varnad, i synnerhet om vi sover vid en eventuell incident. Jag har dessutom googlat en del på förvaring och funnit såväl brandpåsar som lådor att förvara batterierna i. Den lösningen som jag är mest intresserad av är en låda vid namn ”bat box”, Bat box . Den verkar, att döma av tester på Youtube, kunna fördröja brandförloppet en lite stund.

Hur tänker ni andra? Har ni en smartare lösning för att säkert kunna transportera batterierna under färd och sova gott på natten?

/Tobbe

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Hej!

Jag undrar hur övriga tänker kring säkerhen kring elcykelbatteri i husbilen. Vi köpte husbil förra året och problematiken runt detta är ny för oss. I vårt tidigare liv med husvagn var det enklare, på natten placerade vi batterierna i personbilen och minskade på så vis risken vid en eventuell brand.
I husbilen är det inte lika enkelt, från början tänkte vi ladda batterierna under färd då vi har inverter i bilen men jag är lite skeptisk till det nu då brand i första hand förefaller inträffa under laddningsfasen.

Det enkaste vore möjligen att transportera cyklarna på ett cykelställ utanför bilen men jag är inte lockad av det, två tunga cyklar som hänger i cykelstället torde kunna påverka de klena infästningarna så att läckage el dyl uppstår med tiden. Istället är planen att ha cyklarna i garaget på bilen.

Jag tänker installera en brandvarnare i garaget för att så tidigt som möjligt bli varnad, i synnerhet om vi sover vid en eventuell incident. Jag har dessutom googlat en del på förvaring och funnit såväl brandpåsar som lådor att förvara batterierna i. Den lösningen som jag är mest intresserad av är en låda vid namn ”bat box”, Bat box . Den verkar, att döma av tester på Youtube, kunna fördröja brandförloppet en lite stund.

Hur tänker ni andra? Har ni en smartare lösning för att säkert kunna transportera batterierna under färd och sova gott på natten?

/Tobbe
Borde funka med vilken tät stål/ aluminium låda som helst...

Hdkrister

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
34235
Medlemskap
2025
Hej!

/Tobbe
Det är under laddning som det händer, de tar inte eld…de EXPLODERAR som en handgranat ! Vi laddar utomhus när vi står still, en bit ifrån oss.

Kaehne4363

HBK Medlem
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2027
Jeg har ikke hørt at cykelbatterier kan tage fyr mens de ligger til opbevaring løst afmonteret fra cyklen. Li-ion batterier tager fyr ved fejlhåndtering eller fejl i opladnings- eller monteringssystemerne. Men ret mig hvis jeg tager fejl.

Jeg har en hylde i garagen, hvor batterierne er placeret når vi ikke cykler. Her kan de ikke falde ned under kørsel m.v. Batterierne er altså kun monteret i cyklen når vi er på cykeltur.

Hjemkommet fra tur afmonterer jeg batterierne og oplader batterierne løst liggende udenfor husbilen. Er det regnvejr ved hjemkomst venter jeg med opladning. Jeg anvender inverter med prioritetsrelæ, så jeg har 230V i alle kontakter i husbilen, og dermed opladning fra bodelsbatteriet og solceller. Vi står aldrig på stolpe, altså ingen landstrøm.

Snubert

HBK Medlem
Kommun
Klippan
HBK-Nr
41277
Medlemskap
2025
Det blir definitivt laddning utomhus. Som skrevs tidigare i tråden är ju branden explosionsartad om den skull inträffa. Sen har jag förstått av statistik, från cykelfrämjandet om jag minns rätt, att det är väldigt ovanligt att det inträffar.

Våra sängar är placerade ovanför garaget så en brandvarnare placerad i närheten av batterierna känns vettigt. Det blir helt galna temperaturer så någon form av låda skall jag också titta vidare på.

Toppen