• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Tranorna - Hornborgasjön

H

hianders

Guest
Intressant att se statistiken över antalet tranor vid Hornborgasjön. Igår runt 10000, i förrgår runt 12000 och dagen före ca 10000. Det var alltså lite drygt 2000 som var där en dag (ett dygn).

Har någon varit där och tittat i år?

Vi var för några år sen i mitten av april, 2010 tror jag, och det var massor av fåglar när vi kom och på natten, tidiga morgonen vaknade vi av världens liv då flertalet flög iväg över husbilens tak. Jösses vilket liv.

Det var väldigt tomt och tyst dagen efter kan jag säga.

Inger/fru hianders

PeO&AL

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
6607
Medlemskap
2025
Sv: Tranorna - Hornborgasjön

"Intressant att se statistiken över antalet tranor vid Hornborgasjön. Igår runt 10000, i förrgår runt 12000 och dagen före ca 10000. Det var alltså lite drygt 2000 som var där en dag (ett dygn). "

Nja, kanske lite svårt att kolla detta på individ nivå.
Vem kom, vem flög.

B

brittsan

Guest

Hörde på lokalradion att det fanns 12000 tranor idag. Enligt ordförandeni fågelklubben väntades ett par tusen till under helgen. Inte så många tranor i år på grund av det kalla vädret. Sett många husbilar runt Falköping idag. Säkert många som ska besöka Tranans dag i Hornborgasjön.

F

F.d. 51386

Guest

Våra tre par är "hemma" hos oss nu iaf, utanför sovrumsfönstret. Kvällens potatisgratäng ligger på åkern, ni ser knölarna uppe till vänster i bild. Men, kommer det kompisar så bjuder man ju eller hur. Får klara oss utan gratäng ikväll....

Bilagor

• 3037.jpg
    3037.jpg
    1,4 MB · Visningar: 13

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024

Vi var där förra lördagen (den 6/4) och kvällen innan hade man räknat in endast 1.740 tranor + några hundra sångsvanar. Den sena våren har naturligtvis påverkat antalet anlända fåglar avsevärt, men de närmaste dagarna kommer säkert antalet att öka - dock inte till fjolårets notering på över 26.500 tranor samma dag.
Vi "räknade in" 47 husbilar som stod parkerade på gräsplanen alldeles intill besökscentret och alla fåglar - även det en trevlig syn !

SM6KIW

HBK Medlem
Kommun
Lerum
HBK-Nr
5631
Medlemskap
2025

Vi var där igår, söndag. Första turen med nya husbilen. Vi kom lite sent då vi först var på östra sidan men där fanns ju inga tranor. När vi väl kom dit var det väldigt gott om bilar och fina husbilar. Vi parkerade i sluttningen upp mot kyrkan, trodde nästan vi skulle välta.
Fortfarande tjäle i marken men blir säkert värre frammåt veckan och då blir det nog väldigt slirigt. Kommer man tidigt/sent så är det nog inga problem att få en bättre plats.
På vänstersidan såg jag några med fina platser, behövde inte ens gå ur bilen för att se tranorna :). Kikare kommer nu läggas i husbilen, skulle varit bra att ha..

Bosse

Toppen