• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Trall i duschen

P.L.E

HBK Medlem
Kommun
Tibro
HBK-Nr
35220
Medlemskap
2025
Hej svejs på er alla glada.

Jag har en fundering gällande trallbiten som ligger i duschen.
Skall den vara i när man duschar?
Känns som den täcker för avloppen.

Jag har även en golvbit som jag lägger över och då nästa fråga skall trallen vara där under? ”Detta då ej duschen används”

Eller är funktionen att det skall se trevligare under golvbiten.

Lurig grej detta förstå sig på men gissar ni har koll på detta.

Jokin

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2025
Jag har själv ingen sådan trall i min dusch, men dock ett duschkar för att hålla vattnet undan från resten av husbilen. Som jag ser det så är trallens funktion den att höja golvet i duschen i nivån med omgivande ytor. Så man inte snubblar på kanten när man går i och ur karet. Huruvida trallen skyddar karets botten mot skador, eller ökar risken för dem, beroende på om man duschar med eller utan den, kan jag inte avgöra.

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2026
I Kaben vi hade var trallen ett måste för att fördela vikten av den som duschade över hela golvet. Ifall en ställde sig på området kring avloppet så sprack golvet! Efter duschen så ställde vi bara upp trallen mot väggen för att torka.

roker

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
25903
Medlemskap
2025
Vi har anpassat en plexiglasskiva som inte täcker golvbrunnar men fördelar vikten jämt över duschgolvet, lägger en finmatta över vid övrig användning av toautrymmet.

Kommun
Herrljunga
HBK-Nr
6701
Medlemskap
2026
Hej svejs på er alla glada.

Jag har en fundering gällande trallbiten som ligger i duschen.
Skall den vara i när man duschar?
Känns som den täcker för avloppen.

Jag har även en golvbit som jag lägger över och då nästa fråga skall trallen vara där under? ”Detta då ej duschen används”

Eller är funktionen att det skall se trevligare under golvbiten.

Lurig grej detta förstå sig på men gissar ni har koll på detta.
Vi använder den att stå på ,i vår förra bilen sprack golvet vid brunnen, hade ingen i den .Ställer den på högkant så att den torkar funkar alldeles utmärkt

Peter & Lorella

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Som flera andra här, så duschar vi med vår.
Ställer den på högkant för tork.
Oljar in den varje år, innan säsong.

Har sett att i vissa bilar ska den tas bort, medans andra skall den absolut vara kvar.
Så det är svårt att veta. I fallet Hymer ovan, så är det glasklart :)
Men för andra märken, borde det finnas en hint i instruktionsboken.

PL 8

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2025
I min instruktionsbok står att man ska bort trallen innan dusch. Jag uppfattar mitt duschkar som stabilt. Däremot vill jag gärna skydda det vid all annan användning. Då gör trallen stor nytta. Å andra sidan kan trallens "hårda" trä slita på plastytan. Därför har jag en tillklippt mattbit mellan kar och trall. Båda tas ut vid dusch.

Toppen