• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Tragisk p-bils olycka Spanien

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025
I går Ap 7 vid Malaga 65 årig man åker med sin syster. Seaten får totalstopp i mitt filen.
Mannen går ut UTAN reflexväst för att sätta varningstriangel.
En 23 årig yngling med BMW kör på 65 åringen som åker genom rutan på BMWn och dödar påköraren. BMWn hade två passagerare som klarade sig.

Mycket otur och olycksfalls moment i detta , en riktig mardröm mitt i natten att få totalstopp i en mittfil , jag gissar att även strömmen var borta!

För att rädda sitt liv så gäller det nog att ut och vifta med reflexvästen så fort som möjligt.

skogge

HBK Medlem
Kommun
Kalix
HBK-Nr
13233
Medlemskap
2025
Sv: Tragisk p-bils olycka Spanien

Tragiskt. Enligt lag ska reflexvästen sättas på innan man kliver ur bilen. Gäller i de flesta EU/EES länder, dock inte i Sverige än (som vanligt)

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024

Naturligtvis mycket tragiskt och en fullständigt onödig olycka !

Här framgår det ju inte om mannen fick motorstopp på en 50 väg och därför låg i mittfilen eller, om så var fallet, om BMW föraren kom åkandes i alldeles för hög fart på denna 50-sträcka.

Vad vi alla dock kan lära oss av denna fullständigt onödiga olycka är att om nu olyckan inträffade på en 3-filig motorväg, så låg den påkörde i alldeles fel fil.

Rätt fil är filen längst till höger och aldrig i mittfilen eller i vänsterfil - ett okynne som svenska bilister är världsmästare på.

Även om den drabbade låg under omkörning på denna motorväg, så hade han haft gott om tid för att förflytta sig från mittfilen till högerfilen även om motorn slutade att fungera.

Det finns naturligtvis även en risk för att bli påkörd i högerfilen vid ett motorstopp, men de flesta motorvägar med 3 eller fler filer har även en vägren där det går att stanna vid ett ev. motorstopp.

Bosses och Gerds husbilsresor

Jokin

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2025

Att få stopp på bilen på en livligt trafikerad väg är nog det bland de farligaste situationer man normalt kan råka ut för. Om man dessutom måste ge sig ut gående på vägen är det ännu farligare. Till exempel polisernas arbete kan generellt sägas vara farligt många gånger, men de farligaste situationer som kan uppstå för dem, är enligt min bedömning de gånger de måste befinna sig på körbanan. Det är inte säkert att reflexväst, varningsbloss, lampor eller varningsskyltar ens hjälper.

Johan K.

Toppen