• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Trafo 240-12V dimbar

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Detta har inte ett dugg med husbilar att göra men jag tänkte att här finns mycket kunskap samlad. Jag behöver en trafo till min lampa över vasken. Den som sitter i nu har dimmerfunktion så när man tar i armaturen så ändrar man ljusstyrkan. Den gick tyvärr hädan vid ett blixtnedslag i somras så jag tänkte ersätta den med en trafo som man kan dimma. Min fru räcker inte upp till lampan så jag tänkte ha en dimmer på väggen istället.
Några förslag på vad jag ska ha?
Den som gick hädan har denna beteckning:
Eaglerise SDT180SMS
 

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Detta har inte ett dugg med husbilar att göra men jag tänkte att här finns mycket kunskap samlad. Jag behöver en trafo till min lampa över vasken. Den som sitter i nu har dimmerfunktion så när man tar i armaturen så ändrar man ljusstyrkan. Den gick tyvärr hädan vid ett blixtnedslag i somras så jag tänkte ersätta den med en trafo som man kan dimma. Min fru räcker inte upp till lampan så jag tänkte ha en dimmer på väggen istället.
Några förslag på vad jag ska ha?
Den som gick hädan har denna beteckning:
Eaglerise SDT180SMS
pratar vi om vasken i bostaden 220v så gäller det våtutrymme, särskilda lagar om installation gäller, kolla med elektrikern ,,
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Armaturen är godkänd att ha i köket. Om man byter ut trafon mot en annan av samma typ med dubbelisolering borde det ju funka.
 
F

F.d. 22252

Guest
Transformatorn har väl bara med det faktum att den gamla sortens belysning använde halogenlampor?
Finns ju en massa ledbelysningar till rimligt pris även lysrör som inte är lysrör med bättre Ljus.
Sen kan man ju ha en fjärrkontroll så slipper man montera något på väggen.
Om du googlar lär du hitta en massa bra lampor finns ju en del med lågspänning så då går man ju runt kravet på dubbelisolering.
Jag tror utan att vara helt säker att om det inte är en fast installation alltså ansluten via en stickkontakt så behövs varken elektriker eller dubbelsiolering. Så har jag installerat min tvättmaskin i badrummet eftersom jag inte har något uttag i badrummet.
Knepigt med föreskrifter, på skolan behövde vi ibland möjlighet att ansluta en skarvkontakt som var ojordad så vi inte skulle få jordströmmar med en del mätinstrument. men det fick vi inte ha eftersom en jordad stickontakt alltid måste ha en jordad skarv. Men den lösningen man visade var godkänd var två banankontakter med skruvar som var synliga och ett par enkeledare till skarvuttaget. Fullkomligt livsfarligt egentligen men godkänt.
 
F

F.d. 22252

Guest
En ren transformator kan man inte dimma det är ju egentligen ingen transformator alls utan en spänningomvandlare 230 -12v där man kan reglera ner spänningen till 0.
Vill du ha samma funktion med en dimmer på väggen så blir det knepigt för då ska du ju separera två funktioner spänningomvandlingen och dimmern. Så klart man kan montera den på väggen och dra upp 12v kabel till lampan .
Hittade att det fanns att köpa på ebay men de var inte gratis.
Halogenlampor drar ju en hel del ström, eftersom de jobbar på 12v möjligen kan du hitta motsvarande ledlampor som går på 230v och då blir ju problemet enkelt det handlar ju om fattningen.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 22252

Guest
F

F.d. 22252

Guest
Ja det var ju ett bra förslag och om man inte måste ha dimmer så blir det ju ännu billigare med en strömbrytare.
 
Toppen