• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Trafikverket och vägskyltar

M

Matts Torebring

Guest
Denna uppsättning hittade jag i Vadstena i helgen. Ofta syns det brist på sunt förnuft vid uppsättning av våra vägskyltar. För visst är detta helt tokigt...

Bilagor

• IMG_2878.JPG
    IMG_2878.JPG
    1,8 MB · Visningar: 11

petterssonbj

HBK Medlem
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2025
Sv: Trafikverket och vägskyltar

Hej Matts

Kan ju vara samma trafikingenjör som fixade ställplatserna alltså en synerligen trevlig
människa.
Skulle tro att det finns servicebilar typ sophämtning snö osv som har tillstånd att åka över
då kan man ju tänka sig en ytterligare skylt med texten gäller ej fordon med tillstånd
Kan då sopbilen som väger 25 ton åka över ? :confused: Vad säger han / hon när bron brakar ihop "ööhhhhh jag har ju tillstånd." :wink:

:) / P-zon :)

Senast ändrad:
M

Matts Torebring

Guest

En god vän gav mig svaret... Skyltarna är avsedda för hästdragna transporter, det är de enda som får köra men med begränsning på hölassets höjd och vikt. Mvh Matts Torebring

petterssonbj

HBK Medlem
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2025

Då vill jag nog påstå att skylten gäller ej fordon med tillstånd borde finnas med
för har du en vagn efter hästen så är vagnen ett fordon inte hästen så klart
Ok jag ger mig men vill ha en halv poäng ;)

/ P-zon

Smeden

HBK Medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2025

Något säjer mej att hästen ÄR ett fordon, som inte behöver ta ansvar för "sitt utsläpp".

Hälsar
Kåre

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025

Det översta märket betyder: "Förbud mot trafik med annat motordrivet fordon än moped klass II"

Alltså är det fritt fram för hästen med högt och tungt hölass.

petterssonbj

HBK Medlem
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2025

Pålle

Lite svårt att ha koll på vad som är skämt eller allvar, förusätter att nivån ligger
någonstans i mitten.
För jag håller inte med dig angående höjd och vikttavlan som bara gäller fordon
( inte motordrivet fordon ) som hövagnen tillhör .
Man kan ju då undra var hästens vikt tar vägen :rolleyes:
Matts hade defenitivt en poäng med fotot.

/ P-zon ;-))

F

F.d. 25017

Guest

Hittade denna skylten vid ställplatsen i Borgholm.

Om man läser den övre delen så tolkar jag den så här:

"Parkering för husbilar, men kl 16-11 alla dagar är det avgift som betalas i P-automat."

Så fungerar det överallt på andra parkeringsplatser.

Sedan kommer motstridigt "förbjudet att parkera 11-16 alla dagar". Om det sedan varit en skylt med EJ överstruken husvagn på så hade det ju betytt - "Gäller husvagn", men nu är den ju överstruken och borde då betyda "Gäller inte husvagnar"

Nu tror jag mig veta att det menas att man inte får stå där mellan 11 och 16 och husvagnar får aldrig parkera.

F-n! Ska ska man behöva stanna och tänka för att förstå vad som menas?? Det underlättar inte när det står minst 25 husbilar parkerade vid 2 tiden på dagen. De har tydligen inte sett de undre tavlorna.

De nedre skyltarna kan vi tacka campingägarna för! Tror inte att trafikverket skulle godkänna denna kombinationen.

/Tommy L

Bilagor

• BorgholmSP.JPG
    BorgholmSP.JPG
    63,9 KB · Visningar: 799
F

F.d. 50195

Guest

Parkeringsskylten gäller området, men förbudet gäller vänster vägsida, finns inte förbudsskylten på höger sida gäller inte förbudet där. Så det kan bli om man sätter upp skyltat utan att man vet vad man håller på med
:twitcy:

Jokin

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2025

De här skyltarna kan man inte beskylla Trafikverket för, men visar lite på samma problematik, att de som sätter upp skyltarna inte själva vet vad de betyder. Bilderna är tagna i Trosa helt nyligen och visar en offentlig toalett på östra hamnplan. Notera hur tilläggsskyltarna är vända.

Johan Kinneryd

Bilagor

• 2011-09-07 16.16.04.jpg
    2011-09-07 16.16.04.jpg
    1 MB · Visningar: 9
  • 2011-09-07 16.16.17.jpg
    2011-09-07 16.16.17.jpg
    1,2 MB · Visningar: 7

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Hittade denna skylten vid ställplatsen i Borgholm.

Om man läser den övre delen så tolkar jag den så här:

"Parkering för husbilar, men kl 16-11 alla dagar är det avgift som betalas i P-automat."

Så fungerar det överallt på andra parkeringsplatser.

Sedan kommer motstridigt "förbjudet att parkera 11-16 alla dagar". Om det sedan varit en skylt med EJ överstruken husvagn på så hade det ju betytt - "Gäller husvagn", men nu är den ju överstruken och borde då betyda "Gäller inte husvagnar"

Nu tror jag mig veta att det menas att man inte får stå där mellan 11 och 16 och husvagnar får aldrig parkera.

F-n! Ska ska man behöva stanna och tänka för att förstå vad som menas?? Det underlättar inte när det står minst 25 husbilar parkerade vid 2 tiden på dagen. De har tydligen inte sett de undre tavlorna.

De nedre skyltarna kan vi tacka campingägarna för! Tror inte att trafikverket skulle godkänna denna kombinationen.

/Tommy L

Parkering för husbilar dygnet runt och avgift 16-11.

Förbjudet att parkera för andra fordon, så att det finns platser till husbilarna.

Inga husvagnar 0-24.

Det är de utsatta som har tolkningsföreträde, inte "författaren".

Toppen