• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Trafikverket ger tips för en säkrare semester i husbilen

Tangenhaap

HBK Intresserad
Inlägg
250
Kommun
Västerås
Om man vill färdas någorlunda säkert i trafiken ska man tydligen inte välja en helintegrerad bil speciellt om man tex har barn med. Undrar hur de bilarna är byggda idag kan väl inte vara svårt att bygga en störtbur i aluminium, kevlar eller nåt i förarhytt.. Kanske framtida köpare borde kräva det? Egentligen är det märkligt att de tillåts i trafiken.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
För ett år sedan hade vi en liknande diskussion här på Forumet och jag skrev en artikel i frågan, som handlade om utvecklingen, eller rättare sagt bristen på utveckling i viktiga avseenden för våra husbilar.


TommyD
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Her nede er det krav om ROPS for Class-A (helintegrerte), men for biler som beholder varebilens hytte holder det med at varebilen er testet. Normalt bygges det som i USA et stål skjellett som kles med plåt. Så til det kule, Concorde Liner er godkjent uten mer forsterkning. De smadret en bil og sandwichen holdt med veldig god margin. Det finnes ikke mange slike biler her nede - prisen er litt over hva andre husbiler koster :D. Sandwich med tung styrofoam mellom to aluplater gir veldig høy styrke - det er koblingene mellom flatene som kan være et svakt punkt, men det er veldig lang erfaring fra Clou på 1980 tallet og et stort antall produsenter etter dette.

Dagens tyngre helintegrerte med hellimte koblinger er minst like bra som de eldre ringanker koblingene og bedre isolasjon, ulempen er at utbytte av en flate er blitt en god del mer komplisert og med det dyrere. Lettere sandwicher med svakere isolasjon har jeg aldri sett tester for. Tynne glassfiberplater og lett skum kan ikke gi samme styrke.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
HALLÅ. Trafikverket gav tips på säkrare beteende i trafiken - inte husbilskonstruktioner. Om en stridsvagn kör på en stridsvagnsmina är det inte mycket med den vagnen längre. Inte heller kan vi påverkar hur andra beter sig i trafiken, t ex sjuka eller påverkade förare.

Nej, det är vårt eget beteende som är avgörande och det enda vi själva kan påverka för säkerheten. Mitt tips i denna frågan och i dessa tider:

HÅLL AVSTÅNDEN
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
HALLÅ. Trafikverket gav tips på säkrare beteende i trafiken - inte husbilskonstruktioner. Om en stridsvagn kör på en stridsvagnsmina är det inte mycket med den vagnen längre. Inte heller kan vi påverkar hur andra beter sig i trafiken, t ex sjuka eller påverkade förare.

Nej, det är vårt eget beteende som är avgörande och det enda vi själva kan påverka för säkerheten. Mitt tips i denna frågan och i dessa tider:

HÅLL AVSTÅNDEN

Kenth, Trafikchefen på Trafiksäkerhetsverket ville ge speciella råd till oss som kör husbilar eftersom, —att husbilarna håller mycket lägre säkerhetsnivå. Sedan drog han rekommendationerna........

Så var det och därför har husbilskonstruktionerna kommit upp som en logisk konsekvens i den här tråden.

Men visst... HÅLL AVSTÅNDEN.

TommyD
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Om man vill färdas någorlunda säkert i trafiken ska man tydligen inte välja en helintegrerad bil speciellt om man tex har barn med. Undrar hur de bilarna är byggda idag kan väl inte vara svårt att bygga en störtbur i aluminium, kevlar eller nåt i förarhytt.. Kanske framtida köpare borde kräva det? Egentligen är det märkligt att de tillåts i trafiken.

Nu är jag inte påläst på alla hb-märken, men Hymer var tidigt ute med säkerhetsfunktioner, och var nog först att krocktest sina helintegrerade modeller.
På min gamla (2005) är det stål i cockpit, och störtbåge som alla helintegrerade Hymer fick.
Har även dubbla airbags, som jag sällan ser i dagens husbilar.

Men det är förfärligt att än idag så byggs det mycket skräp :(
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.468
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Som jag skrev i inlägg #13 (läser ni inte alla inlägg?), var den halvintegrerade bilen av 2011 års modell – således ca 8 år gammal vid testets genomförande.

Även om kanske grundkonstruktionen på Ducato ändrats mellan de två visade årsmodellerna. så är den inte optimal ur detta hänseende.

Viktigt att komma ihåg är dock att Fiat Ducato uppfyller de krav som ställs på en transportbil – och det är ju en transportbil Ducato i grunden är.

Ska bli spännande att se när Trafikverket går ut med en pressreleae om hur farligt alla rörmokare, målare. mattläggare och andra hantverkare åker...

Pålle
Pålle. Nu får du väl lägga av. Jag läser alla inlägg. Sluta hacka.
Det blev lite konstigt när du svarade dej själv med att svara på ditt eget inlägg på nr13.
Jag trodde du svarade mej som hade inlägget ovanför dej.

Ja. Den halv-integrerade är en 2011 säger du men i videon i inlägg nr16 visas ju en ca18 års gammal
Ducato.
Som jag ser det så är det en stor skillnad på konstruktion mellan dessa år men som du säger så är det väl inte
så många transportbilstillverkare som är idealiska som varken halv eller hel integrerad husbil.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Läste igen artikeln från förra året och ser i flera av kommentarerna att man tycker det vore lämpligt att HBK som klubb, tar frågan till sig och uppvaktar relevanta aktörer i branschen, kanske börja med HRF?


Undrar vad vår styrelse har för uppfattning i frågan? Hoppas på reaktion.

TommyD
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
att husbilarna håller mycket lägre säkerhetsnivå. Sedan drog han rekommendationerna........

"Tänk på det här om du ska resa med husbil i sommar:
  • Välj säkra vägar med mittseparation om möjligt.
  • Håll hastighetsgränsen.
  • Se till att det inte finns lösa föremål i bodelen, exempelvis kaffebryggare.
  • Ta bort bordet om du har passagerare bak."
Vi kan väl inte göra något åt konstruktionen i husbilen för att öka trafiksäkerheten, vilket dessutom är olagligt.

Men det vi kan göra (vilket inte görs när folk tvunget skall trängas på vägarna) är:
  • Hålla längre avstånd med husbilen än normalt avstånd med personbil
  • Ska vi sen vidga tipsen så kan vi hålla avstånden i fler situationer ....
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Ja det är farligt att ha roligt. Ju roligare något är, ju farligare är det för det mesta. Det är ju tur att någon ansvarsfull myndighetsperson kan upplysa oss om det.
Minst farligt torde det vara att sitta hemma hela tiden och inte göra något......... Det har vi ju blivit rekommenderade till de sista månaderna. Men hur dj.... roligt var det. Dessutom var det ju även en viss risk med det också.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Av kvaliteten på dina inlägg vid vissa tidpunkter, verkar det vara fler än Carlsberg som du stödjer.

Pålle

Pålle, det är Perikles, som i reklam får frågan: "Du Perikles – Ka' Du sige mig - hvornaar smager en Tuborg bedst?" varpå han svarar "Hvergang". :) :cool:

Weckmans avatar är inte hans riktiga bild, han har lånat identitet av ingen mindre än Tuborg-Perikles, ett polyfoto från mitten av 50-talet.

Carlsberg reklam är tristare, förr i tiden mest en massa elefanter, idag larvigt sofistikerad.
TommyD
 
Senast ändrad:

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Pålle, det är Perikles, som i reklam får frågan: "Du Perikles – Ka' Du sige mig - hvornaar smager en Tuborg bedst?" varpå han svarar "Hvergang". :) :cool:

Weckmans avatar är inte hans riktiga bild, han har lånat identitet av ingen mindre än Tuborg-Perikles, ett polyfoto från mitten av 50-talet.

Carlsberg reklam är tristare, förr i tiden mest en massa elefanter, idag larvigt sofistikerad.
TommyD

Visst är det Storm P:s underbara figur Perikles som denne anonyme medlem ("Weckman") använder som avatar, och det märkliga är att han avslutar alla sina inlägg med "Stolt sponsor till Carlsberg".

Lite kuriosa är att Perikles, efter samgåendet mellan de två bryggerierna, på den klassiska frågan vid något tillfälle lär ha svarat "hver anden gang"!

Men nu har vi hamnat långt från krocksäkerhet och tveksamma tester. Hoppas någon tar oss tillbaka på rätt spår...

Pålle
 
W

Weckman

Guest
Av kvaliteten på dina inlägg vid vissa tidpunkter, verkar det vara fler än Carlsberg som du stödjer.

Pålle
;) Älskar dyra spritsorter , bra mat och Leksaker oavsett klockslag . Jag gör inlägg och forumspoliser har enbart synpunkter och inget liv.
Men alla är vi olika.

Anonym användare?? Kan man vara det på detta forum? Här är man inte anonym då man registrerar sig som medlem.

@Ingrid o Pålle Nu är klockan 19:00 och jag avnjuter en Jura 21 årig whiskey artikelnr: 302 på Altanen efter en trevlig arbetsdag
 
Senast redigerad av en moderator:

Mats Svensson

HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
10742
Medlemskap
2024
hej!
Om man är osäker för trafiksäkerheten i husbilen, så finns det bilar som är krocktestade både som halv och helintegrerade välj dessa fabrikat. Det är kanske inte de billigaste alternativen i inköp men när oturen är framme så kan det vara "guld värt".

Trevlig midsommar
Mats
 
Toppen