• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

trafikljus i Benidorm

sevallbo

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
12327
Medlemskap
2025
Igår när vi åkte från hotell Levante i Benidorm ( Tack för tipset Los Suecos mycket trevligt hotell ) så kom vi till ett trafikljus som visade rött , även för gångtrafikanterna .Sen slog det om blev grönt för gångarna , blinkade gult och en gul gubbe blinkade också för oss . Jag har aldrig sett det tidigare och blev lite tveksam hur jag skulle göra . stod still en stund men se då startade en konsert av tutor bakom mig så vi åkte .Någon som vet vad som gäller ? Sevallbo

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: trafikljus i Benidorm

Jag har sett samma system i Torrevieja. Gult blinkande sken för bilisterna betyder: SE UPP FÖR EVENTUELLA FOTGÄNGARE OCH GE DEM FÖRETRÄDE! Så uppfattade jag det.

Jappe

sevallbo

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
12327
Medlemskap
2025

Så var min tanke också , efter en stund . Men det som förbryllade mig var att både gångtrafikanterna och vi hade rött samtidigt . Sen fick dom grönt och vi gult samtidigt . Men jag tror det är som du sa ,Sevallbo

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Jag tycker mig minnas det också men då kanske den övergången ingick i ett system som hade till uppgift att förhindra "brötar" eller proppar (jag vet inte vad det heter på trafikspråk) på andra ställen i närheten, så att trafiken skulle flyta på så smidigt som möjligt. Jag tror mig ha sett ett sådant arrangemang i just Torrevieja. :rolleyes:

Jappe

Bosse och Gerd

FD HBK Medlem
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024

Igår när vi åkte från hotell Levante i Benidorm ( Tack för tipset Los Suecos mycket trevligt hotell ) så kom vi till ett trafikljus som visade rött , även för gångtrafikanterna .Sen slog det om blev grönt för gångarna , blinkade gult och en gul gubbe blinkade också för oss . Jag har aldrig sett det tidigare och blev lite tveksam hur jag skulle göra . stod still en stund men se då startade en konsert av tutor bakom mig så vi åkte .Någon som vet vad som gäller ? Sevallbo

Exakt samma regler gäller i USA - rött för trafik rakt fram, men blinkande gul pil som pekar åt höger = OK att svänga åt höger i korsningen men fotgängare har företräde !

Mvh
Bosse o Gerd
Bosses och Gerds husbilsresor

Toppen