• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Trafikincident/"olycka" vem gjorde fel ????

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025
Så här är situationen .

En bilkö med en bilist längst fram kör i 75-80 på 90 väg och har ca 8 bilar bakom och vid en 4 vägskorsning så svänger 5 av dom till vänster .

En bil ger sig om direkt efter korsningen och är borta i horisonten = 4 bilar kvar .

Man kommer ut på en ca 1-1,5 kilometers raka utan mötande bilister och ingen bil kör om snigeln efter ca halva sträckan .

Bil 1 kör fortfarande i 75-80 på 90 väg , bil 2 ligger bakom och har inga tendenser at tköra om och mellan bil 2 och 3 så är det ca 30 meter .

Bil 4 kör om bil 3 för att sedan köra om bil 2 ( och bil 1 iofs) .

När bil 4 som kört om bil 3 och är på väg att köra om bil 2 så byter den vägbana utan att blinka och gör en påbörjan till omkörning .

Bil 4 som då ligger i omkörningsfilen får då bil 2 i kofångaren och skärmen och bil 4 går ner i diket .

Vems är felet ?

Bilist i bil 2 säger att det blinkades men detta syntes inte samt så tittades inte i backspeglarna alls .

Vems är felet ?

Senast ändrad:
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Trafikinsident/"olycka" vem gjorde fel ????

Hej.

Bilist 4 ska hålla avståndet till framförvarande fordon. Så illa bedöms nog detta...

/Knausen

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Bilist 4 var brevid bilist 2 när denne bytte körfält och "körde in i sidan/skärmen" på bilist 4 .

För att köra om en bil måste man ju passera den bilen man kör om men på andra körbanan .

F

F.d. 3727

Guest

Den som svänger vänster bär hela ansvaret. På det sättet är det.
mvh. Olle.

anders hedenberg

HBK Intresserad
Kommun
Heby

Innan körfältsbyte skall man förvissa sej att det kan ske utan fara och olägenhet för andra trafikanter.mvh. Anders Hedenberg

F

F.d. 3088

Guest

Så här är situationen .

En bilkö med en bilist längst fram kör i 75-80 på 90 väg och har ca 8 bilar bakom och vid en 4 vägskorsning så svänger 5 av dom till vänster .

En bil ger sig om direkt efter korsningen och är borta i horisonten = 4 bilar kvar .

Man kommer ut på en ca 1-1,5 kilometers raka utan mötande bilister och ingen bil kör om snigeln efter ca halva sträckan .

Bil 1 kör fortfarande i 75-80 på 90 väg , bil 2 ligger bakom och har inga tendenser at tköra om och mellan bil 2 och 3 så är det ca 30 meter .

Bil 4 kör om bil 3 för att sedan köra om bil 2 ( och bil 1 iofs) .

När bil 4 som kört om bil 3 och är på väg att köra om bil 2 så byter den vägbana utan att blinka och gör en påbörjan till omkörning .

Bil 4 som då ligger i omkörningsfilen får då bil 2 i kofångaren och skärmen och bil 4 går
ner i diket .

Vems är felet ?

Bilist i bil 2 säger att det blinkades men detta syntes inte samt så tittades inte i backspeglarna alls .

Vems är felet ?

??? Ingen kör om???????????

vems är felet alla tre som är kvar tycker jag.:confused:

F

F.d. 3598

Guest

I alla tider har det varit den som byter körriktning som bär ansvaret för att detta kan göras utan risk eller olägenhet för andra trafikanter. Ett liknande exempel är en påfart på motorväg. Man kan inte vräka sig ut och låta andra ta ansvar för sin framfart. Men ingenting är logiskt längre så det skulle inte förvåna mig om försäkringsbolagen kommer fram till något annat. Dom är ju kända för att kvitta krav sinsemellan för att spara några kronor.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Den som kör på ett annat fordon med eller utan blinkers eller "whatsoever" får givetvis ta på sig skuldbördan! Utgå alltid ifrån att alla andra på vägen (medtrafikanterna) är idioter!!!!!!!!

Jappe (Över 40 års erfarenhet av framförande av div. fordon i nöjes- och yrkestrafik i Europa)!

Senast ändrad:
F

F.d. 3598

Guest

Den som kör på ett annat fordon med eller utan blinkers eller "whatsoever" får givetvis ta på sig skuldbördan! Utgå alltid ifrån att alla andra på vägen (medtrafikanterna) är idioter!!!!!!!!

Jappe (Över 40 års erfarenhet av framförande av div. fordon i nöjes- och yrkestrafik i Europa)!

Ok, så om jag redan från början har bestämt mig för att alla andra är idioter, då har jag rätt inställning till mina medtrafikanter menar du? Inte konstigt att folk kör som idioter.:swoon:

Kicki & Kurre

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
811
Medlemskap
2025

Jag tror att Husbilsteknikern missförstod Jappe lite... min man säger också att man ska tänka att alla andra kör som idioter och det han menar är att man ska se upp hela tiden, man vet aldrig vad dom andra gör, när som helst så kan det t ex bli en vänstersväng utan förvarning!

Att man tänker så betyder inte att man tycker att alla är idioter bara att man ska vara uppmärksam och aldrig tappa koncentrationen.

//Kicki

AK o Jan

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
1156
Medlemskap
2025
Sv: Trafikincident/"olycka" vem gjorde fel ????

Möte och omkörning. Omkörning får inte ske när bakomvarande har påbörjat omkörning. Se 32 &, Medsänder lagen om omkörningar för egna tolkningar.

30 § Ett fordon skall vid möte med andra fordon hållas till höger. Förarna skall lämna ett betryggande avstånd i sidled mellan fordonen.
Om det finns något hinder för möte skall den förare stanna som har hindret på sin sida, om det är nödvändigt för att den mötande skall kunna passera.

31 § Omkörning skall ske till vänster utom i de fall som avses i 3 kap. 7 § 4 st. : På en väg där den högsta tillåtna hastigheten är 70 kilometer i timmen eller lägre och körbanan har minst två körfält för trafik i samma riktning som anges med vägmarkering, får förare använda det körfält som är lämpligast med hänsyn till..7 § fjärde stycket. Omkörning skall dock ske till höger när föraren av det framförvarande fordonet svänger till vänster eller tydligt förbereder en sådan sväng.
Cyklande och mopedförare får köra om andra fordon än cykel och moped till höger.

32 § En förare får köra om endast om det kan ske utan fara.
Omkörning får inte ske om föraren av bakomvarande fordon har påbörjat en omkörning.
Omkörning får inte ske till vänster om föraren av framförvarande fordon givit tecken som visar att han eller hon har för avsikt att köra om ett annat fordon eller av andra skäl föra sitt fordon åt vänster.

33 § Den förare som kör om skall lämna ett betryggande avstånd i sidled mellan sitt fordon och det fordon som körs om.

Mvh/ Jan I.:)

Senast ändrad:
Toppen