• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Trafikhinder / vägbulor

Juhani & Leila

HBK Medlem
Kommun
Storfors
HBK-Nr
10084
Medlemskap
2025
Som nybliven Bürstner Argos 747-2 ägare undrar jag om den långa hjulbasen och det långa överhänget skapar problem vid passage av vägbulor som ändå sticker upp en bit? Någon som har skaffat luftfjädring / nivåreglering för att få upp baken? :confused:.
Problem med lutande färjeramper mm?

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Trafikhinder / vägbulor

Om du framför din bil på en väg där du har full rätt att färdas kan jag inte tänka mig annat än att den/de/makterna som har placerat vägbulan där är fullt ut skyldiga att ersätta dig för uppkommen skada på bilen om den har orsakats av vägbulan.

Eller??

Känner till 3 idiotiska vägbulor i mitt närområde där problemet skulle kunna bli aktuellt: 2 i Ödeshög och en i Vadstena.

:cool:

F

F.d. 25246

Guest

Kört Argos i två år en enda gång och det var ner för en brant slänt vid en bensinmack men man tar ju alltid det lungt så man hör ju om det tar i. ett tipps som jag gör med min racebil jag tar alla bulor mm lite på snedden då jämnar man ut eländet.

Bra val av bil:mcride:

Mikkeman med 748 en av få i vårt avlånga land

F

F.d. 52908

Guest

Tycker nog att nästan alla vägbulor är av ondo. Syftet med bulorna är ju att begränsa hastigheten på det stället de finns. Bulorna drabbar fordon som oftast inte framförs med så hög hastighet tex husbilar. En modern personbil är inte så känslig och det går utan större problem att passera med hastigheter över 80 km/ Tim. Man missar syftet med att begränsa buskörning eftersom husbilar och andra tyngre fordon sällan av andra orsaker inte kör så fort.
/sören

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

"Bilisten missar 30-skylten och närmar sig den olycksdrabbade korsningen i för hög hastighet. En lucka i vägbanan fälls snabbt ner och – bump – däcken dunsar in i en stålklädd kant.

– Tanken är att det ska vara så obehagligt att man undviker att åka ner i gropen igen. Men varken bil eller passagerare tar skada, och de som kör lagligt märker inte av luckan, säger David Eskilsson, vd på Edeva i Linköping."

Då slipper vi gunget i husbilarna

Aviatören

HBK Medlem
Kommun
Heby
HBK-Nr
1972
Medlemskap
2025

En enkel lösning vid långa överhäng, kanske inte just vid vägbulor, utan mer vid andra nivåskillnader som skall passeras. Är den sedan även utrustad med nivåreglerad luftfjädring bak så underlättar det ännu mer.

Aviatören

Bilagor

• Husbil Burstner 015.jpg
    Husbil Burstner 015.jpg
    2 MB · Visningar: 7
F

F.d. 52943

Guest

Kolla bara först hur mycket belastning som ramförlängningen bak tål! Kanske billigare att förstöra en plastkjol bak om det skulle ta i än att kvadda hela bakvagnen (hjulet sitter lägre och tar i oftare)......

Vi tänkte sätta en bogserögla bakåt i ramförlängingen på våran bil. Det visade sig att den får belastas med högst 150 kg, och hela ramförlängningen måste bytas ut om man ska montera en dragkrok.

birger larsson

HBK Medlem
Kommun
Vikingstad
HBK-Nr
9267
Medlemskap
2025

"Bilisten missar 30-skylten och närmar sig den olycksdrabbade korsningen i för hög hastighet. En lucka i vägbanan fälls snabbt ner och – bump – däcken dunsar in i en stålklädd kant.

– Tanken är att det ska vara så obehagligt att man undviker att åka ner i gropen igen. Men varken bil eller passagerare tar skada, och de som kör lagligt märker inte av luckan, säger David Eskilsson, vd på Edeva i Linköping."

Jag passerade ovan nämnda "gupp" häromdagen. Lättade på gasen någon sekund försent och höll kanske 2-3km/t för mycket då jag passerade givaren.
Detta resulterade i att bilen framför mig fick ett ofrivilligt hopp med bakaxeln.
Birger.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Låg du för nära framförvarande bil kanske? Hur långt är det mellan guppet och givaren?

Jappe

F

F.d. 25023

Guest

Här i Spanien ser man ofta rödljus som slår på rött om man håller för hög hastighet!

Jättebra och enkelt. Man förstör varken ryggar eller bilar. Och utrymningsbilarna behöver inte sakta ner som innan vägbulorna, låt oss inte tala om falluckorna!

Jyrki

F

F.d. 53078

Guest

Komunerna här sätter ovilligt upp väggupp numera
Dom säger att folk ringer och vill ha väggupp sedan dom har installerats så ringer dom igen och vill ha bort dom för oljudet dom medför. Sedan så hjälper dom inte eftersom det accelereras mellan dom och en kraftig inbromsning precis innan. Dom tar också bort uppmärsamheten ifrån omgivningen T.e.x barn vid en skola.

Här kallas dom för "döda poliser"

Toppen