• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Trafikförsäkringsreformens steg 2

F

F.d. 4879

Guest
Idag fick jag som ordförande för Classic Suzuki Club Scandinavia SMC-Aktuellt 3 2007. SMC står för Sveriges MotorCyklister. SMC har varit och är en remiss instans ihop med flera andra, bla Motormännen, vad gäller trafikförsäkringsskatten och som de flesta har sett redan så gjorde ju trepartiregeringen ändå som dom ville..

Följande står skrivet i Aktuellt 3:
Trafikförsäkringsreformens steg 2 utreds just nu. Det handlar om framtida skador som ska läggas över på alla fordonsägare. Du har redan fått en höjning med 32%. Nästa höjning som planeras att genomföras 1 januari 2009 kan bli upp emot 100% för alla fordonsägare. För högriskgrupper, sporthojar och ungdomar, blir det troligen ännu mer.

Observera att det omfattar alla fordonsägare, även husbilsägare.. Nu säger väl alla att det är dags att agera, frågan är bara vad kan man göra? Remissinstanserna kör man ju över totalt, dom finns bara med som ett spel för gallerierna, jag vet då jag har varit med och träffat våra politiker och hört deras skrämmande syn på folkets frihet att kunna röra på sig både vad gäller resa till arbetet eller fritidsresor. Jag tar INTE upp det här som en politisk sak då klubben inte ska ha med politik att göra! Men om vi ska kunna ha råd att använda våra husbilar om drygt ett år så bör vi nog tänka till vad vi ska göra. Jag vet att även avställning av fordon har varit uppe på tapeten, staten förlorar ju dels fordonsskatten men ännu mer på trafikförsäkringsskatten. Kom gärna med några konkreta förslag, inte baseballträn och fogsvansar...

Göran Kölborn

F

F.d. 3088

Guest
Sv: Trafikförsäkringsreformens steg 2

:mad: :mad: :mad: Man blir ju mållös!!!!!!!

F

F.d. 418

Guest

Göran, vet du om någon oss närstående intresseorganisation - exempelvis Caravan Club - är remissinstans i sammanhanget? Hälsn/AndersW

F

F.d. 3088

Guest

Lite plåster på såret

Dieselbilar har 3,5 gånger så hög skatt som bensinbilar och det är den så kallade miljöfaktorn på 3,5 som nu halverats. Redan imåndags meddelandes att fordons­skatten på både nya som gamla dieselbilar, sänks med 284 kronor per år.

Totalt sänks alltså fordons­skatten på nya dieselbilar med upp till 600 kronor per år. Allt börjar ­gälla vid årsskiftet. Men det innebär ändå i praktiken en försämring för de nya bilarna eftersom den så kallade partikelfilterrabatten på 6 000 kronor försvinner.

Här är hela artikeln

E24.se: Carlgren både ger och tar

Gurra

F

F.d. 4879

Guest

Göran, vet du om någon oss närstående intresseorganisation - exempelvis Caravan Club - är remissinstans i sammanhanget? Hälsn/AndersW

Nej det är dom inte. Vad jag vet så är det Motormännen, SMC, MHRF (Motor historiska riks förbundet), Motorcykelbranchens riksförbund, Försäkringsbranchens riksförbund. Mej veterligt så finns det ingen enskild klubb som är engagerade.

F

F.d. 4879

Guest

Gurra;

Antagligen så har du väl även en personbil i hushållet och den lär knappast bli billigare att äga.

F

F.d. 418

Guest

Just precis, det var faktiskt precis det jag var ute efter. Av egen erfarenhet av branschorganisationer vet jag att det är paraplyorganisationen "som räknas", övriga inte. Det väcker direkt frågan om inte vi fritidsfordonister borde verka för att våra respektive klubbar sätter sig ned tillsammans med andra likasinnade och skapar ett paraply. Först då får vi vara med och tycka. Räknar vi samman husbilar och husvagnar blir vi flera hundra tusen fordon, läs medlemmar. Jag lägger frisparken och siktar på Carinas plats på plan. Hälsn/AndersW

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 6238

Guest

Hej Kölis.
Det är ju SKRÄMMANDE. Jag skriver detta utan någon som helst politisk åsikt om detta.

Ju mer jag läser och tänker så förstår jag att jag hade rätt från början när jag gjorde min kalkyl om husbilar.

Vi har alltså bara en bil, och det är en bil för "Vanlig" körning och en bil för "Husbil".

Skulle vara intressant att höra vad Ni har för åsikt i denna sak, inte minst Ni andra som åker VW BUSS.
:confused: Hälsningar från Ett Soligt Göteborg.
Monica o Kurt.:music-icon: ;) :D

F

F.d. 50005

Guest

Hej kurt.b
Visst har du en poäng i detta, jag har själv haft lite funderingar åt det hållet. Men nu har vi en högtakare, och detta gör det lite svårare att få min äkta hälft med på det hela.
Men en liten funderare utanför ämnet: är det bara motorfordon som skall bära sina egna skadekostnader vad gäller personskador? Borde inte alla personskador behandlas lika? Fotbolls-, handbolls-, friidrotts-, cykel- m.fl. m.fl. får väl vad jag vet sina skador behandlade av det offentliga utan att bära sina egna kostnader?
Kanske en brandfackla, men.........

Per & Camilla

HBK Medlem
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
833
Medlemskap
2024

Detta låter ju bara för dumt för att vara sant!:mad::mad::mad:

Finns det inget vi vanliga människor kan göra?

Jag skulle med glädje deltaga i en aktion motsvarande de franska böndernas eller liknande.

F

F.d. 4879

Guest

Agnej;

Det finns ingen lagstadgad försäkring för de kategorier du tar upp därför skulle det inte gå att ta ut en försäkringsskatt på det. Men vem vet, det kanske kommer, idag finns det inget som förvånar mej längre vad gäller sätt för staten att få in pengar.

F

F.d. 6238

Guest

Ja, jag funderar på en annan sak och det är ju det här med idrott.
Jag menar, "Kanske lite utanför ämnet" om man skall prata om att alla skall bära sina egna kostnader.
Skall alla klubbar betala för polisbevakning.

Skall alla betala för vad det faktiskt kostar att åka Spårvagn, buss, tåg, o.s.v.

Hallå, hur står det till??? Hur mycket måste vi höja skatten?????:confused:

undrar Kurt

angan

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2025

Visst kan det vara okey att lägga över samhällets kostnade (dvs skatten) på de medborgare som förorskar kostnaderna. Men att solidariskt bidra med utgångspunkt från val av fordon är att dra det ett steg för långt. Att man äger t ex en MC betyder inte att man är mer riskbenägen än andra. Man måste se till 'back record' dvs hur man har presterat tidigare. Personer som inte förosakat kostnader varken för samhället eller försäkringsbolagen ska inte behöva bidra till notoriska marodörer som ställer till det. Ett bonussystem måste till som premierar ett laglydigt och juste beteende. Låt slarvpellarna betala notan för vad dom orsakar.

Carina

HBK Valberedning Sammankallande
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
6
Medlemskap
2026

Som svar till Anders W,
Ska se vad vi kan göra för att få till något samarbete med andra.

Kanske detta kan vara nästa projekt i HBK, att på något sätt försöka göra vår röst hörd!
Höjningar av bränslepriser, bilskatt och försäkringar kommer numera alldeles för ofta och det med omåttligt stora steg.

Detta och liknande frågor, är sådant som det säkert finns en hel del kunskap i, ni är välkomna att höra av er till styrelsen eller valberedningen.
Det finns alltid något ni kan bidra med.

Carina

Senast ändrad:
F

F.d. 50005

Guest

Vad jag menar är att jag inte ställer upp på särbehandlingen av oss motorfordonsägare. Vi betalar alla kostnader för ägande och för skador av fordon och vad fordonet ev. åsamkar, utom just sjukvårdskostnaderna. Men så är det ju för alla svenska medborgare! En som cyklar omkull med sin cykel och behöver sjukvård får den utan att betala någon extra skatt. Lika för all sjukvård av alla inblandade oavsett hur skadan uppkommit. Nog måste vi börja protestera!
:mad:

F

F.d. 418

Guest

Carina, jag tycker det är ett viktigt projekt som dessutom har stort utrymme i stadgarna. Jag förutsätter att också gasol räknas som bränsle. Inte minst där finns det anledning att inte enbart reagera utan även att agera; i första hand mot bensinbolagen och för lågprisaktörerna. Hälsn/AndersW

Hasse P

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2025

:cool: Kan det var en framkommlig väg att i ett öppet brev till alla Husvagns/Husbilssäljare höra om en allians mot alla dessa höjningar av skatter och pålagor mot bilismen.
Det finns ju en förening mot Bräsleskatterna redan ( Bensinskatteupproret).
Till syvenden och sist kommer alla dessa höjningar att gå ut över Verkstäder, säljare,Campingar, och allt som har med fritidsutövande att göra. Kostnaderna för detta intresse har redan överskridit ALLA rimliga gränser.
Jag anmäler mig härmed som frivillig volentär i detta Ärende till styrelsen.

PS vi måste säga ifrån NU.

F

F.d. 4879

Guest

Tyvärr så hjälper det knappast med ett regeringsskifte. Vet du någon skatt som har tagits bort när det har blivit skifte? Nej, man sänker den skatten och lägger den på nån annan eller inför en ny istället, spelar ingen roll vad det är för färg på folket. Nu gäller det att det inte ska genomföras, finns inga andra alternativ helt enkelt.

Toppen