• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Tracer 2215 RN har slutat fungera

F

F.d. 55695

Guest
Hej!

Efter en fantastisk helg i Tosteberga fick jag klart för mig att när bilen står på ström laddas inte bildelsbatteriet och vi kunde alltså inte starta vår bil för hemresa. Bilradion hade nog fått gå lite väl mycket... Nåväl, jag lyfte ut bodelsbatteriet och fick igång bilen med hjälp av startkablar helt utan problem. Det batteriet var ju fulladdat.

När jag skulle återansluta bodelsbatteriet fick jag ett hjärnsläpp och polvände vid återkopplingen, alltså minus till plus. Det sprakade till och jag insåg direkt mitt misstag. Sedan dess är Tracern helt död. Enligt instruktionen ska denna regulator vara skyddad mot polvändning och ska helt enkelt bara gå igång när polerna är korrekta, detta sker inte nu. Gör jag något fel? Har någon något tips?

Batteriet mår bra och levererade 12,8 volt när jag mätte upp det i eftermiddag. Solcellerna levererade 19.8 volt men regulatorn och panelen MT5 är helt döda. Vad har gått snett? Hjälp!

petterssonbj

HBK Medlem
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2025
Sv: Tracer 2215 RN har slutat fungera

Det kan ju vara så enkelt att en säkring utlöst mellan batt och regulatorn det ska sitta en där
Sen ska man koppla loss solcellerna före man ansluter mot batterierna
i alla lägen alltså inkoppling av batterierna först solcellerna sist, fråga mig inte varför men det brukar stå så i alla manualer

F

F.d. 55695

Guest
Sv: Tracer 2215 RN har slutat fungera

Gjort om hela installationen från början, enligt manualen. Batteriet levererar ström fram till regulatorn. Får väl öppna själva regulatorn och titta in i den i morgon.

Toppen