Sv: Trött på att bli trängd!!
Jimbo
"Man måste läsa alla tillämpliga paragrafer för att få fram rätt beteende"??? Skriver du.
Vore tacksam om du ville utveckla hur det beteendet skall se ut. Som du vet kan man tolka paragrafer på olika sätt och ditt sätt är ett där du anser att fordon på accelerationssträckan har huvudansvar. Du kan ha rätt ingen har tolkningsföreträde men då har trafikskolor och förarprövare fel eftersom man utbildar efter principen delat ansvar vid påfart. Vid samtliga situationer när man färdas i trafiken skall man iakttaga omsorg och varsamhet inte hindra eller störa och visa hänsyn och det gäller även trafikanter som släpper ut fordon på accelerationssträckor.
Åke
Ja, det står fritt att tolka. det man får titta vidare på är gällande praxis och förarbeten i frågan för att få gällande tolkning.
23§ med dess stycke tycker iaf jag i min tolkning lägger ett stort ansvar på den som skall lämna ett acc-fält.
Sen har du helt rätt i ditt resonemang med ömsesidig hänsyn. Känns nästan som en direkt tolkning av TRF 2kap:
2 kap. Bestämmelser för alla trafikanter
Grundbestämmelser
1 § För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna. Trafikanten skall visa särskild hänsyn mot barn, äldre, skolpatruller och personer som det framgår har ett funktionshinder eller en sjukdom som är till hinder för dem i trafiken.
En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik.
En vägtrafikant skall visa hänsyn mot dem som bor eller uppehåller sig vid vägen.
En terrängtrafikant skall anpassa sin färdväg och hastighet samt sitt färdsätt så att människor och djur inte störs i onödan och så att skada på annans mark eller växtlighet undviks.
--
Sen får vi inte förglömma att försäkringsbolag och rättsväsendet ofta dömer olika i skuldfråga.
Jag håller mig till de rättsliga bitarna och lägger ingen vikt i försäkringsbolagens tolkning.
Ska läsa lite förarbeten och praxis om tiden tillåter så presenterar jag detta senare
PS.
Har även jag hört att vissa trafikskolor utbildar på detta sätt.
I grunden är ju detta bra/ypperligt för att mer hänsyn i situationen utspelas och olyckor kan undvikas men...
det rättsliga?.. vem som gör sig skyldig till ett brott, det är jag mest nyfiken på.
En trafikskola eller en förarprövare är ju ingen straffrättslig instans utan har som mål att utbilda och pröva mot en säker trafikmiljö där alla skall trafikanter skall bidraga.
DS.