• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

trött bakfjädring

F

F.d. 15312

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Årsmodell Chassie: 1989 o Tidigare
Husbilsfabrikat: Dethleffs
Årsmodell Husbil: 1989 o Tidigare
Ämnesområde: Fram o bakvagn
Har en Dethleff globetrotter-89 med en bakfjädring som börjar bli "säckig"!!
Har hört om nån form av hjälpfjädring som går att eftermontera????
Nån som vet var man kan få tag på dessa???
Andra tips på alternativa åtgärder mottages tacksamt!
Mvh
Mr Abarth
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Hej,
det finns en luftfjädring att köpa till och montera. Titta på nätet bl.a tror jag det finns på Husvagnssvenssons i Lidköping eller hos KAMA. Tror att varje husbilförsäljning kan ge dig tips och råd om var du kan handla och hur det skall monteras
Hälsningar Bror
 
F

F.d. 15312

Guest
Jodå luftfjädring har jag hört talas om men det blir rätt kostsamt på en så gammal vagn!! Har hört rykten om att det ska finnas nån form av hjälp fjäder att bulta på dom befintliga fjädrarna så det var nog det jag var mest nyfiken på.....inbillar mig att dom är billigare dessutom!!
 
F

F.d. 26625

Guest
Hej Det går att lägga på extra blad på fjäderpaketet, prata med en firma som jobbar med lastbils fjädrar. Här i Karlstad så finns Bilsmide dom fixar sådant.

Lycka till !!
 
F

F.d. 25038

Guest
På min gamla bil lämnade jag in bilen på en firma som bara höll på med fjädrar
som satte i ett förstärkningblad i fjäderpaketet kostade nästan lika mycke som luftbälgar men skönt å slippa punka.

Häls Mikael o Carina

ps det blev en ny bil på vägen
 
P

Pelle

Guest
Hej Bror,

Prova att ringa till Oljemarks http://www.oljemarks.se/
Dom smider upp och förstärker bladfjädringar som "gungat färdigt"

Ligger i ursvik solna inte så långt från järfälla jag efterfrågade pris på ett sådant jobb för min gammla LT31 för några år sedan runt 3000:- har jag för mig.

Lycka till
Pelle
 
P

Pelle

Guest
Pelle skrev:
Hej Bror,

Prova att ringa till Oljemarks http://www.oljemarks.se/
Dom smider upp och förstärker bladfjädringar som "gungat färdigt"

Ligger i ursvik solna inte så långt från järfälla jag efterfrågade pris på ett sådant jobb för min gammla LT31 för några år sedan runt 3000:- har jag för mig.

Lycka till
Pelle

Oooops liten miss där med det nya formatet (vad har hänt med editera knappen?)

Inte till Bror altså......

Pelle
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Hej Pelle, vi är ju nästan grannar.
Nu är det inte jag som behöver dessa fjädrar utan Mrabarth.
Vore det min bil så skulle jag montera luftfjädring då det inte blir så mycket dyrare än att låta smida om eller nytillverka fjädrar Utanför protokollet så renoverar jag en gammal Hudson från 1930 där jag anlitade Oljemarks för renovering av fjädrarna. dom såg fina ut och kostade ca 4tusen. dessa blev inte bra - alldeles för hårda varför jag lät ett företag i England göra helt nya efter fabrikens spec. till en total kostnad av 4100 kr inkl allt.
Så om och när det blir dags så blir det luftfjädring.
Trevlig Helg
Bror
 

Libom

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
1345
Medlemskap
2024
Hej,,
Jag har en frankia -89 tror vi har samma chassi, Jag hade samma problem för ngt år sedan och monterade själv luftfjädring, enkelt och snabbt. Nu har jag inge "häng" och kan dessutom variera trycket höger vänster och öka vid mer last. kostade runt 5000 kr värt varende krona.. har inte husbilen i närheten just nu, men kan återkomma om fabrikat om så önskas.
Lycka till.
Bo.m
 
F

F.d. 15312

Guest
Tack för alla bra tips!! Kanske blir luftfjädring ialla fall!!
Är dom svåra att montera...kan en normalhändig meck klara ut detta???
Vem saluför???
Tack igen för all hjälp!!
MrAbarth
 

Libom

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
1345
Medlemskap
2024
Hej..
Den luftfjädring som passar våra chassin är från Karnag. du hittar på www.karnag.se
Hissa upp bakvagnen ta av hjulet och ta bort gummiklacken mellan ramen och fjäderbladet, sen för man in gummibälgarna med plattor där, och spänner fast med avgasklämmor mod. större. nipplarna kan man sätta var du får plats, det löser sig.. Man får nog bara en chans att sätta fast nippeln i luftslangen men det kommer du på när du ser hur det fungerar.
Al-Ko har samma men inte för våra chassin, de har bara från -95 tror jag.
Det är inte alls svårt..
Lycka till
Bo.m
 

Benny & Marie

HBK Medlem
Inlägg
228
Kommun
Finspång
HBK-Nr
871
Medlemskap
2024
Det finns tydligen extra fjädrar att köpa det var monterat på våran när vi köpte den. husbil är importerad från tyskland så det måste var monterad där jag har inte importerat husbilen det var förra ägaren som gjorde det förra ägaren har åk 500 mil med husbilen sedan ville han ha båt i stället så jag tyckte inte att det var någon fara att köpa den har haft flera impoterade bilar förut

:):):):):):):):):):):)
 
F

F.d. 5092

Guest
Hej ni som har trötta bakfjädrar.
Jag har sk. hjälpluftfjädringar till några olika bilmodeller bl.a det s.k Europachassit (Fiat , Peguote, Citroen ) samt MB Sprinter Ford Transit, Renault Master m fl. Dessa hjälpluftfjädringar ger en extra lyftkapasitet på ca 800-1200 kg
Husbilar med Alco-chassi finns hjälp hos handlare som säljer produkter från
Kama fritid.
Hälsningar Lasse 211
 

kjell-owe

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Hjärnarp
HBK-Nr
797
Medlemskap
2024
Trötta bakfjädrar? Efter att ha läst olika varianter hur man lyfter upp baken på sin husbil och efter många råd har jag fått tag på par beg luftkuddar från en krockad budbil som jag tänker montera på min Fiat Ducati hobby 600-88 :wub:Har tängt plasera kompressorn (köpt hos Micro för 299:) inne i motor rummet och däri från dra luft ledningarna in till passagerera sätets vänstra sida där jag kan styra båda dämparna inne i från bilen har tängt att ha ventiler så jag kan styra vänster-höger luftkudde och lufttrycket kan jag läsa av via manometrar på båda kuddarna. Tömmningen reglerar jag via ventiler som är t-rörs kopplade till en ventil vän-hög:wideeyed: jag vet inte om det fungerar men hoppas återkommer med resultat mvh kjell-owe medlem 729 .
 
Toppen