• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Trångt vid betalstationer?

M

Matts Torebring

Guest
Jag är ytterst rädd om vår kära husbil och håller alltid "mitt i fållan" vid betalstationer ute i Europa. Jag tycker "fållorna" är ganska smala. Betalning vid manuell service är inga som helst problem, men när man skall ta en biljett händer oftast följande.
- Jag lossar säkerhetsbältet
- Fäller upp vänster armstöd
- Kör ned rutan, men räcker inte att ta biljetten (händer inte alltid)
- Dra i handbroms
- Öppna dörren och sätta ut foten på trappsteget och nå biljetten
- Sedan in i bilen igen
- Plingeling, plingeling, och på med säkerhetsbälte igen, tystnad
- Fälla ned armstöd och så rulla vidare
För er som åker helintegrerat, har ni enklare att nå biljetten?
Finns det kanske någon som hittat på andra lösningar?
Mvh Matts Torebring

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm
Sv: Trångt vid betalstationer?

Det sköter Co-piloten.

Man kan köra till sidan och sätta på kaffe medan den andre rekognoserar läget.

Senast ändrad:
J

Jarn

Guest

Håller med dig Matts att det är trångt.
I förrgår råkade jag köra in i fel betalfålla här i Italien., de hade en skylt med sedlar o mynt, så jag trodde att det bara var att köra in, men det visade sig bara vara för kreditkort och det hade jag bak i garderoben.
Bara till att backa ut, som tur var hade jag inge bakom mig.....

När det gäller att ta biljetten så brukar jag sträcka mig ut och ta den biljettskrivaren som sitter högre upp och är för lastbilar o bussar. Tycker den är lättare att nå.

F

F.d. 52945

Guest

Jag är ytterst rädd om vår kära husbil och håller alltid "mitt i fållan" vid betalstationer ute i Europa. Jag tycker "fållorna" är ganska smala. Betalning vid manuell service är inga som helst problem, men när man skall ta en biljett händer oftast följande.
- Dra i handbroms
- Sedan in i bilen igen
Mvh Matts Torebring

Suck, känner igen mig så himla mycket Mats, himla skit, man blir så lack emellanåt!

Mvh
Pilot;)

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Ett drøyt hakk mer problematisk er betalfeltet ut fra endel bensinstasjoner, trangt og gjerne med en sving.
Mitt problem er der det ikke er laget for lastebiler, sitter nesten like høyt i vår helintegrerte husbil. Kortleser for bommer på campingplasser er et gymnastisk C-moment eller heller en jobb for co-pilot. Ser ut til at de er laget for lave sportsbiler mange steder.
Avstanden til luka er normalt ikke problemet, men å nå ned til f.eks en kort-terminal.

M

Matts Torebring

Guest

Någon av er vet med all säkerhet om man kan köpa en transponder att ha i vindrutan kopplad till Visakort eller dylikt för trafik i Frankrike, Spanien och Portugal? I så fall är problemet ur världen. Jag frågade på Italien för flera år sedan, men fick till svar att de har ett eget system. Mvh Matts Torebring

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Sist jeg sjekket var det forskjellige systemer som ble brukt i disse landene.
Portugal bruker samme teknologi som Öresundsbroen, men samarbeider ikke - ennå. Det finnes et prosjekt innen EU for felles system for bompenger, men løsningene som Østerike og Tyskland benytter for vegprising av lastebiler faller helt utenfor om ikke ett av disse blir obligatorisk.

M

Matts Torebring

Guest

Sist jeg sjekket var det forskjellige systemer som ble brukt i disse landene.
Portugal bruker samme teknologi som Öresundsbroen, men samarbeider ikke - ennå. Det finnes et prosjekt innen EU for felles system for bompenger, men løsningene som Østerike og Tyskland benytter for vegprising av lastebiler faller helt utenfor om ikke ett av disse blir obligatorisk.

Tack Knut!
Då blir det väl ingen lösning inom överskådlig tid. Skulle Italien acceptera detta blir väl minst en halv miljon människor arbetslösa vid betalstationerna. I Ungern var det smidigt att bara ange dagar i landet och reg nr på bilen och köra.

F

F.d. 25023

Guest

Trångt att komma till, dyrt och tråkiga vägar, de betalvägarna...

Kör nästan aldrig dem, med husbilsfarten är man framme lika fort även om man tar de vanliga vägarna, speciellt i Spanien. (Om man nu behöver ha bråttom!)

Följer intresserad era äventyr i Spanien på sommaren, vi brukar tillbringa vintrarna där, men det är kanske dags att "förlänga säsongen".

hälsning
anita&jyrki

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025

- Dra i handbroms
- Sedan in i bilen igen
Mvh Matts Torebring

Kan bara instämma!!!!

Toppen