• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Trång Ford!

F

F.d. 1883

Guest
Var runt på mässan och kollade allt som verkade intressant, blev nästan chockad när jag trängde mig ner på sätet i en halvintegrerad Ford!
För det första så var frigången till huvudet ett par mm! min kompis som är över 1.90 kunde inte luta sig tillbaka när han vred upp passagerarsätet mot bodelen!
Om man vid en olycka lyfter från sätet samtidigt som man kastas framåt tills bältet stoppar kroppen så är skallen mosad innan airbagen aktiverats, ett antagande från min sida!
Vidare så tyckte jag att sikten ut genom framrutan var fruktansvärt dålig, på en av bilarna så var det dessutom en original monterad plissègardin vilket gjorde att man fick ännu sämre sikt!, att stanna vid ett rödljus och se när det slår om kan inte vara någon höjdare!
Har förstått att med snurrbar stol så höjs hela härligheten ett antal cm men att det finns en sänkningssats som tar tillbaka stolen till original höjd men nog borde det vara mer frigång för huvudet i en halvintegrerad bil!
Var inne i ett antal nya FIAT och där var det helt annorlunda och mycket mer frigång överallt!, gäller även Renault.
Min kompis fru som var lite intresserad av en halvintegrerad Ford frågade en av säljarna om frigången för huvudet, svaret blev.........kapa benen!:swoon:
Gissa om han sålde någon bil!
Förövrigt sparade jag en massa pengar, min bil är fruktansvärt bra har jag konstaterat!

F

F.d. 3581

Guest
Sv: Trång Ford!

Crystal, du har helt rätt.
Innan vi köpte vår nuvarande bil i höstas så var vi på Husvagnssvenssons och tittade på Hymers nya bil som fått väldigt bra kritik. Fordbaserad

Dock upplevde jag (1.80) att det skulle bli mer eller mindre omöjligt att köra bilen.
Säljaren var käck och ansåg att här behövs inga solskydd - tro f-n det när man endast såg taket.

DS

F

F.d. 9153

Guest

Hej
Var på elmia i söndags och blev mycket förvånad när jag såg samma som ni.
Kör själv en Ford-07:a och har hur mycket plats som helst( lite överdrivet )
Jag är drygt 1.80 och har bra plats.Jag tror att husbilsbyggarna sätter in sina egna stolar
anpassade till typ lastbilar.

F

F.d. 2692

Guest

Allt är nog ganska invuduellt hur man upplever saker. Med mina 178 i strumplesten upplever jag inte det som trångt, men håller med om att gardininsatsen + stolpen stjäler mycket sikt. För min del uppväger motor och köregenskaperna detta. Var dock inte inne och kollade i 08:eek:rna om det är någon skillnad, våran är en 07.

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Jag har också märkt detta hos just Ford. Jag provsatt några Dethleffsbilar på semestern och lade märke till att jag inte kunde komma ur förarplatsen utan att först svänga ut vänsterbenet, sedan föra ut högerfoten åt vänster för att kunna få högerbenet under ratten och sedan komma ut. Ratten var inte ställbar annars hade det kanske bara varit att höja upp denna.

Det konstiga är att detta inte märks hos Fiat, trots vridbara stolar. Antagligen har de en annan geometri på rattvinkel, stolplacering och höjder för dessa.

Förmodligen ligger felet hos bodelstillverkaren som monterar in för höga säten i bilen, alternativt sätter dit en vridplatta för vändbara stolar. Vridplattan tar ju några cm i höjd och skulle egentligen behöva ett lägre underrede under stolen för att kompensera förhöjningen.

Senast ändrad:

schmid

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024

Hej!

Batterierna sitter under stolarna i Ford! I Varje fall på min -06. Därav den höga höjden med de svängbara saåtena. Så det vore kanske en lösning för tillverkarna att flytta batterierna så att man kunde sänka underederna. Uppfattar även jag att det är problem med höjden men har lärt mig på nåt sätt att få det att funka.
Monterade förresten bort innerbackspegeln för att få bättre sikt.

Hasse

Pirkko & Kjell

HBK Medlem
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
415
Medlemskap
2026

Aha ... det är därför jag tycker att sikten är så bra och att jag dessutom aldrig har solen i ögonen!;)

Jag är ju "bara" 168 cm lång och kort rygg. Då är det kanske inte så konstigt att gubben, som är 184 cm inte vill köra så ofta!:D

F

F.d. 50016

Guest

Har en T.E.C. -06 på Ford Transit med bakhjulsdrift. Jag är 179cm utan träskorna och jag trivs mycke bra med körställningen i bilen. Förarsätet går att höja eller sänka med tvenne spakar på vänster sida. I våran bil finns det extra sittdynor att lägga på stolarna när man sitter vänd mot bordet och äter. Dom slänger jag väck sen när det blir dags för drinkarna, annars har man, som många påpekat huvudet nära inredningen. För övrigt har jag inte upplevt sikten särskilt dåligt i denna bilen. Har haft 3 Fiatar och tycker dörrstolpen skymde rätt mycke på dom. Sitter och funderar om det är någon skillnad på hytten på Forden med framhjulsdrift, men det är väl inte så troligt. Jonas 796

Pirkko & Kjell

HBK Medlem
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
415
Medlemskap
2026

Nu har jag kollat med sambon, 184 cm, om vad han tycker om om hytten i vår bil. Han tycker som jag ... rymligt och bra. Bilen är bakhjulsdriven och vi tar också fram medföljande sittdynor när vi sitter vända mot bordet.
Kan det kanske vara så att Jonas funderingar stämmer!?

Toppen