• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tråkig körkortsinfo

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.693
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Regeringen har idag (2024-06-20) kommit med ett pressmeddelande angående ändrade vikter (Nya regler för lastbilar ska påskynda omställning till elfordon)

Vid en snabb genomläsning hittade jag följde i pressmeddelandet:

Regeringen har därför beslutat att från den 1 juli 2024 tillåta en försöksverksamhet där företag, myndigheter eller andra organisationer kan ansöka om undantag från körkortslagen för att deras förare som har haft körkort med behörighet B i minst två år ska kunna framföra lastbil, utan släp, som drivs av alternativa bränslen och vars totalvikt överstiger 3 500 kg men inte 4 250 kg.

Detta tolkar jag som att Sverige inte följer EU-parlamentets beslut genom att man inte låter även husbilar (och vissa andra specialfordon – t.ex. ambulanser) omfattas av de förändrade reglerna.

Pålle
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.696
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Ja men husbilar anses väl här i Sverige som en onödig belastning med höga skatter m.m. som skall tvinga bort så många som möjligt, och här finns det ju ytterligare en chans för dem att stoppa upp köp och ägande.
Det tillkommer ju fler och fler som inte går under farfarsregeln och kan man få bort många av dem från husbilköp i den viktklass som nästan är vanligast ses det säkert som en seger av de som lever för att motarbeta "onödigt" åkande i lilla Sverige.
Enklast vore det väl med att höja 3500kg till 4250kg för alla med B, ev. efter två års körkortsinnehav... Men...

M.v.h. Jankro.
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
589
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Sverige borde följa alla EU regler vad gäller fordon och trafik då detta numera är väldigt internationellt och gränsöverskridande! Exempelvis regler för fordons längd och vikt och behörighet för att få framföra dessa. Då skulle vi bland annat bli av med de superlånga lastbilar som blir mer och mer vanliga samt A traktorerna!
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.941
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ja men husbilar anses väl här i Sverige som en onödig belastning med höga skatter m.m. som skall tvinga bort så många som möjligt, och här finns det ju ytterligare en chans för dem att stoppa upp köp och ägande.
Det tillkommer ju fler och fler som inte går under farfarsregeln och kan man få bort många av dem från husbilköp i den viktklass som nästan är vanligast ses det säkert som en seger av de som lever för att motarbeta "onödigt" åkande i lilla Sverige.
Enklast vore det väl med att höja 3500kg till 4250kg för alla med B, ev. efter två års körkortsinnehav... Men...

M.v.h. Jankro.
En annan möjlighet är ju att köpa bilar som går att köra under 3,5ton, de finns faktiskt, och om man vill köra större ta det lämpliga körkortet.
Den stora volymen av husbilsförsäljning i t.ex. Tyskland är bilar under 3,5 ton och plåtisar.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.696
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
H
En annan möjlighet är ju att köpa bilar som går att köra under 3,5ton, de finns faktiskt, och om man vill köra större ta det lämpliga körkortet.
Den stora volymen av husbilsförsäljning i t.ex. Tyskland är bilar under 3,5 ton och plåtisar.
Hejsan, jag var nog inne mera på att flytta upp gränsvikten 3500kg till 4250kg rakt av till allt med den begränsning, utan massor med mera specialregler.
Dels så är ju beg.marknaden rätt stor på lite för tunga husbilar nu som säkert många ser som en bra början.
Det skulle ju också lätta upp totalvikten vid släp m.m.
Nu kan man få dra ett rätt kraftigt släp efter en rätt liten bil om den är byggd och godkänd för vikten.
Men har man en "normal" bra kraftig dragbil och hamnar totalt 10kg över 3500kg så blir det olagligt.

M.v.h Jankro.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.941
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
H

Hejsan, jag var nog inne mera på att flytta upp gränsvikten 3500kg till 4250kg rakt av till allt med den begränsning, utan massor med mera specialregler.
Dels så är ju beg.marknaden rätt stor på lite för tunga husbilar nu som säkert många ser som en bra början.
Det skulle ju också lätta upp totalvikten vid släp m.m.
Nu kan man få dra ett rätt kraftigt släp efter en rätt liten bil om den är byggd och godkänd för vikten.
Men har man en "normal" bra kraftig dragbil och hamnar totalt 10kg över 3500kg så blir det olagligt.

M.v.h Jankro.
jag vill nog hellre flytta fokus till lättare, mindre, smidigare, bränslesnålare, och då även miljövänligare bilar och fordon. De blir ju också mera lättmanövrerade och tar mindre plats både i trafiken och på parkeringar och ställplatser. Om man nödvändigtvis måste köra större och tyngre fordon är det inte något jätteproblem att ta rätt körkort, det kan ju också vara en nyttig uppfräschning av kunskaperna att köra ett betydligt större fordon.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.333
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Nämd förslag handlar ju inte om oss som privatperson...
Försläget är tänkt för företagare, myndigheter eller andra organisationer.
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
589
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
jag vill nog hellre flytta fokus till lättare, mindre, smidigare, bränslesnålare, och då även miljövänligare bilar och fordon. De blir ju också mera lättmanövrerade och tar mindre plats både i trafiken och på parkeringar och ställplatser. Om man nödvändigtvis måste köra större och tyngre fordon är det inte något jätteproblem att ta rätt körkort, det kan ju också vara en nyttig uppfräschning av kunskaperna att köra ett betydligt större fordon.
Håller helt med! Och att husbilarnas storlek vuxit så de senaste 10-20 åren har säkert stor betydelse för att det blir allt mer klass 2 och andra förbud.....När jag började som campare på 80 talet var det med VW buss och de riktiga husbilar som fanns var oftast 5-7 meter långa.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.920
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Håller helt med! Och att husbilarnas storlek vuxit så de senaste 10-20 åren har säkert stor betydelse för att det blir allt mer klass 2 och andra förbud.....När jag började som campare på 80 talet var det med VW buss och de riktiga husbilar som fanns var oftast 5-7 meter långa.
När jag började med camping var det med en Opel kadett 1963 och tält. Vid dåligt väder sov jag i fosterställning i baksätet. 40 hk men inte särskilt soppasnål och avgaserna luktade illa jämfört med dagens bilar. Vevhusventilationen var ett rör med en oljefälla rakt ut i miljön.

Bilden inte min bil men samma färg mm.

Uppskattar verkligen min Fiat Ducato 4.5 ton.
 

Bilagor

  • Opel_Kadett_A_1X7A7331.jpg
    Opel_Kadett_A_1X7A7331.jpg
    11,3 MB · Visningar: 7

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
589
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
När jag började med camping var det med en Opel kadett 1963 och tält. Vid dåligt väder sov jag i fosterställning i baksätet. 40 hk men inte särskilt soppasnål och avgaserna luktade illa jämfört med dagens bilar. Vevhusventilationen var ett rör med en oljefälla rakt ut i miljön.

Bilden inte min bil men samma färg mm.

Uppskattar verkligen min Fiat Ducato 4.5 ton.
Den varianten går ju fortfarande att praktisera och min yngste son med flickvän är just nu ute i Europa med våran Volvo V70 där han tagit ut baksätet och på så vis fått plats för en 2 meter lång madrass. Gamla Volvo har ju rejäla lastutrymme!
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.920
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Den varianten går ju fortfarande att praktisera och min yngste son med flickvän är just nu ute i Europa med våran Volvo V70 där han tagit ut baksätet och på så vis fått plats för en 2 meter lång madrass. Gamla Volvo har ju rejäla lastutrymme!
2 meter. Det är superlyxigt i mina ögon sett ;)
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.696
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
jag vill nog hellre flytta fokus till lättare, mindre, smidigare, bränslesnålare, och då även miljövänligare bilar och fordon. De blir ju också mera lättmanövrerade och tar mindre plats både i trafiken och på parkeringar och ställplatser. Om man nödvändigtvis måste köra större och tyngre fordon är det inte något jätteproblem att ta rätt körkort, det kan ju också vara en nyttig uppfräschning av kunskaperna att köra ett betydligt större fordon.
Ja nytillverkning kan man ju anta går mot mindre bilar vartefter det måste fyllas på, men det finns ju massor med bättre beg. som kanske vore det rätta för många nyköpare som är för unga att beröras av farfarsregeln, men som många gamla gubbar ( och damer) klarade av rätt bra med större och tyngre bilar.
När de började kolla upp viktreglerna så verkade det som de talade om höjd vikt rakt av som väl kan verka enklast, i stället för ännu mer klassningar att hålla reda på och åter olika regler i olika EU länder.
Största miljöpåverkan en bil gör är ju när den tillverkas av massor med olika material och delar, så begagnade bilar som får leva vidare med hyffsad prislapp på rutan är ju inte helt fel heller.

M.v.h. JANKRO
 

RV-campare

HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
38352
Medlemskap
2024
Nu har jag bara skummat kommentarerna, men ska man verkligen döma ett lagförslag via dess pressmeddelande? Pressmeddelande verkar egentligen inte handla om högre viktgränser, utan om att gröna transporter ska underlättas. Man ska nog inte dra allt för stora växlar på det...
 

RV-campare

HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
38352
Medlemskap
2024
Jag tycker nog att den del av pressreleasen som jag återgav mycket väl definierade vad som kommer att gälla. I annat fall hade jag inte startat tråden överhuvudtaget.

Pålle
Men den säger ju ingenting om att det inte skulle komma fler lagförslag framöver, som då kanske gäller husbilar? Nuvarande regering har ju lite svårt att få "tummen ur" så det kanske kommer mer? Å andra sidan bryr de sig väl inte så mycket om oss vanliga medborgare...
 
Toppen