• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Tråkig historia med lyckligt slut

ERIKPER

FD HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Hej,

Köpte en Kabe TM från 2008 hos Caravanhallen (CH) Södertälje i april 2014. 1 års fuktgaranti ingick och jag krävde därför ingen fuktmätning. CH kollar ju dessutom fukten vid inbytet. Innan garantin gick ut kontrollerades bilen på Kabeverkstad och det mättes upp för hög fukt vid vä bakre hjulhus. Jag kontaktade CH som kontrollmätte och sade: "Vi åtgärdar detta på garantin". Deras verkstad var fullbokad några veckor, men på försommaren togs bilen in. Man upptäckte då att förre ägaren monterat en skiva och dragit en skruv rätt in i en golvvärmeslinga så att glykolvatten läckt ut. Hålet lagades och golvet vid läckan lämnades öppet för att torka upp tills de senare kunde laga slutligt. Bokade in ny tid i början av november. Under sommaren/hösten har vi använt bilen, men ibland känt lukt av glykol som hustrun har haft väldigt svårt att tolerera just den lukten. Vi lämnade in bilen i november. Efter några dagar ringde Urban på CH och beklagade att trots att den berörda delen av golvet tvättats och torkats efter alla konstens regler och såg helt nytt ut finns det glykol kvar som på fuktmätaren ger utslag. Eftersom det finns glykol kvar finns också risk för att lukten kommer tillbaka. Vi åkte upp till CH för att titta på eländet. Med tanke på osäker värdeminskning pga denna skada och kanske kvarvarande lukt var vi inte så intresserade av att behålla bilen trots att vi trivdes jättebra med modellen. CH var beredda att ta tillbaka bilen, men att komma överens om villkoren för detta är inte så lätt. Även om ARN hade blivit inblandade hade vi förmodligen tyckt att det varit ett dyrt nöje, Vi kom istället överens om att försöka hitta en likvärdig bil för ett byte rätt av. Lyckligtvis hade de en Kabe TM -08 i Handen som vi tittade på och accepterade. Vi fick garage istället för låga bäddar. Vi fick offra stora kylen, mikron, takräcke, stege och cykelställ men fick istället en bil med betydligt mindre mil på mätaren.

Så - ett lyckligt slut på en tråkig historia. Vi uppskattar hur Caravanhallen månade om att vi skulle hitta en lösning som vi kunde acceptera.

Erik P

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Tråkig historia med lyckligt slut

Kul att höra en komplett berättelse.
Ofta är det stora problem och svårigheter man ser i trådar, utan att vi får reda på hur det slutar och därmed ingenting att lära.

Dessutom kul att det löste sig för er på ett acceptabelt sätt.

Toppen