• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Tråkig ändring LOS Malmö

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025
Lokala ordningsstadgan 15& i Malmö :
Camping, d. v. s. tillfälligt boende i tält, husvagn, husbil och/eller annan anordning i
samma syfte, får inte ske utan polismyndighetens tillstånd, inom andra områden än
den härför iordningställda campingplatsen i Sibbarps badpark.

Tråkig ändring , man har utvecklat ordet camping negativt för oss. Detta innebär att
informationen i listan med HBK platserna numera är felaktig ( bör rättas av WEB )

Synpunkter , kommentarer!!!!

Sökord : ställplats , parkering , övernattning , hbk-platser

Senast ändrad:
F

F.d. 50012

Guest
Sv: Tråkig ändring LOS Malmö

Tråkig utveckling. "Tillfälligt boende" innebär det att man bor bara när man parkerat eller gäller det när man kör också? Vi bor i husbilen 7 mån/år och jag tycker nog att vi bor även när vi kör!?

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Det är ingen ändring av ordningsstadgan för Malmö.

Den fanns redan när platserna blev inlagda, varför även en kommentar om detta finns med vid beskrivningen av platserna.

Malmökommun är medveten om att man inte kan beivra nattparkering av husbilar och övernattning i dem, men man vill ändå ha den lydelsen med i LOS.

Ollej

HBK Medlem
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
136
Medlemskap
2024

Det är tråkigt att läsa att det i Malmös LOS t.o.m. står, att det är förbjudet att övernatta i husbil, om det nu inte är lagligt för en kommun att förbjuda att parkera och övernatta i en husbil(personbil klass 2).
Även om det inte går att beivra så finns det i texten, som HBK borde påpeka Malmö kommun till en ändring av denna text i så fall.
Faran börjar en kommun så blir det säkert fler som gör på samma sätt.
Jag ser det därför som mycket viktigt att vi medlemmar reagerar och likaså att styrelsen reagerar utåt. För är vi många så ger det eko och skapar opinion. I annat fall så bör dessa kommuner bojkottas.

Husbilsplatser, som är mycket viktigt för utvecklandet av vårt husbilsåkande, skulle kanske alltid visas med egen rubrik på forumet och där överst skulle finnas en lista över de kommuner, som insett och förstått potentialen med besök av husbilar i kommunen och på samma sätt en ”svarta listan” över de kommuner som inte inser nyttan av besök av husbilar och till nytta för dessa kommuners näringsidkare förutom campingplatserna, som ofta inte erbjuder det vi efterfrågar med husbil.
Detta skulle kunna nämnas med en länk till hemsidan vid all skriftväxling med kommuner och offentliga Sverige.
På detta sätt skulle vi alla kunna hjälpas åt att skapa en mer positiv attityd på vårt husbilsåkande, som det är i övriga Europa, där man ofta inser det positiva med våra besök.

En ide är, att styrelsen utformar ett förslag till en insändare, där det framgår, att HBK är förening som representerar ca 4000 husbilar m. a. o. minst ca 8000 presumtiva besökare till ”husbilsvänliga kommuner” plus alla övriga utländska och svenska husbilar, som också är besökare till våra kommuner. Detta insändarförslag kan läggas ut här på hemsidan, som vi medlemmar sedan med gemensam röst skulle sända till våra lokaltidningars insändarsidor.
Något i stil med infobladet till kommunerna, som är mycket bra och som jag själv tänker utnyttja då jag skall inlämna medborgarförslag om stellplats i min kommun.

Här på hemsidan är vi alla överens om nyttan av tillgängligheten till våra kommuner och det är därför vi måste nå ut med våra åsikter till dessa som ännu inte inser detta,
.
Det skulle vara roligt att höra era medlemmars och styrelsens syn på ovanstående, som givetvis kan vidare utvecklas för att skapa en positiv syn på oss och våra husbilar i det offentliga Sverige och t.o.m. bland campingägare som borde anpassa sig vad vi kunder efterfrågar.

Fortsatt skön sommar.
Olle

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025

Lokala ordningsstadgan 15& i Malmö :

Camping, d. v. s. tillfälligt boende i tält, husvagn, husbil och/eller annan anordning i
samma syfte, får inte ske utan polismyndighetens tillstånd, inom andra områden än
den härför iordningställda campingplatsen i Sibbarps badpark.

Tråkig ändring , man har utvecklat ordet camping negativt för oss. Detta innebär att
informationen i listan med HBK platserna numera är felaktig ( bör rättas av WEB )

Synpunkter , kommentarer!!!!

Sökord : ställplats , parkering , övernattning , hbk-platser

WEB infon säger :15 § Camping är förbjudet inom andra områden än den härför iordningställda campingplatsen i Sibbarps badpark.
Paragrafen är förtydligad av kommunen. I andra kommuner är camping = tält. Här
pekar man klart ut bl. a. husbil. Min uppfattning är att HBKs husbilsplatser borde vara
totalt oantastliga. Rätt citerad Los borde finnas på sidan och en notis om att det är parkeringsplatser och inte ställplatser för natten.

Senast ändrad:

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

LOS finns på sidan!

F

F.d. 11293

Guest

Det verkar mer o mer som om Svergie är ett litet land och att vi inte får plats.
:rolleyes:

F

F.d. 52953

Guest

Vi har flera gånger försökt att komma in på Sibbarp camping på höst och vår. Den är bara öppen mitt på dagen. När vi kommer från eller åker ner till Spanien och ska övernatta i Malmö kommer man inte in där.Jag tycker att de ska ha campingen öppen innan de börjar skriva om övernattning i Malmö
Hälsningar till Malmö Komun Lennart H.

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025

LOS finns på sidan!

Informationen är upprättad 2005 , Men på WEB infon ställplatslistan är bara halva lokala ordningsstadgans 15 &. Ändrad eller inte som det står nu är informationen missvisande hela paragrafen borde återges!

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Den finns där!!!!!

Men glöm det, du följer självklart din egen inställning om du vill övernatta i Malmö eller ej.

Jag har haft timslånga samtal och skrivelser till Malmökommun under de senaste åren men de har låst sig vid sin ståndpunkt och kan förmodligen av prestigeskäl inte ändra sig.

Gunnar /medlem

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025

Som tur är är inte Malmö så aktuellt för mig pga närheten till mitt boende. Att övernatta i husbil i Malmö på offentlig plats är tyvärr som det är skivet nu ett brott mot lokala ordningsstadgan. Jag vill inte begå brott och brukar inte göra det och det viktigaste av allt jag vill inte bli bortkörd när jag parkerat min husbil för natten.
I frågan skulle behövas aktiv lobbing.

Toppen