• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Trådlös backkamera

Gungner

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
40625
Medlemskap
2025
Jag funderar på en extra kamera framtill på HB, jag har så svårt att se vart mina främre hörn är när jag skall parkera på tomten. Backkameran till HB är väl inte den bästa heller. Har någon erfarenhet av Bergmann-Koch trådlösa kameror? Tänker specifikt på deras inbyggda kamera i nummerplåtshållaren, de har även solceller för att ladda interna batterier, inte dra några kablar alls. Är det för bra för att vara sant?

Senast ändrad:

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Ett billigare alternativ.
Jag upplevde samma problem med min första husbil så jag monterade dit en spegel.
Den underlättade att komma nära trottoaren. På min andra husbil klarade jag mig utan.

Visa bilaga 238336
Den så kallade "buss och lastbilsmetoden" Det går ju att knixa in fordonet med millimeterprecission.

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Ja då är jag med, Lastvikt? är inte att tänka på då?

TS frågar om att om det är möjligt att använda kamera för att se hörnorna på husbilen på en campingplats eller parkering. Detta syfte kan uppnås med hörnspeglar som bussar och lastbilar har.

Att sätta upp markbundna speglar ,,,,,,,,,,,,,,,, ja jag vet inte,,,,,,,,,,,,,,

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Ja då är jag med, Lastvikt? är inte att tänka på då?

TS frågar om att om det är möjligt att använda kamera för att se hörnorna på husbilen på en campingplats eller parkering. Detta syfte kan uppnås med hörnspeglar som bussar och lastbilar har.

Att sätta upp markbundna speglar ,,,,,,,,,,,,,,,, ja jag vet inte,,,,,,,,,,,,,,
Läs TS första inlägg igen.

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Ja då är ju svaret givet. Att sätta upp speglar på egen tomt kommer ju att fungera perfekt på de platser TS vill parkera. Ja jag förstår ju nu att det enda stället TS vill parkera på är sin egen tomt, inga andra ställen kan det bli problem på.

Edit: Att parkera på "tomen" ger ju även det en viss fundering om vi ska tala om inlägg.

Tommy N

HBK Medlem
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
25990
Medlemskap
2027
Jag funderar på en extra kamera framtill på HB, jag har så svårt att se vart mina främre hörn är när jag skall parkera på tomen. Backkameran till HB är väl inte den bästa heller. Har någon erfarenhet av Bergmann-Koch trådlösa kameror? Tänker specifikt på deras inbyggda kamera i nummerplåtshållaren, de har även solceller för att ladda interna batterier, inte dra några kablar alls. Är det för bra för att vara sant?
Min lösning blev att jag satte min batteridrivna Garmin bc40 med nummerplåtsfästet där fram. Fungerar med blåtand till Garmin camper navigatorn. Helnöjd, inga kablar behövs endast 2st AA-batterier litium.
Tommy

Klaus & Loui

HBK Medlem
Kommun
Oxelösund
HBK-Nr
11525
Medlemskap
2025
Jag funderar på en extra kamera framtill på HB, jag har så svårt att se vart mina främre hörn är när jag skall parkera på tomen. Backkameran till HB är väl inte den bästa heller. Har någon erfarenhet av Bergmann-Koch trådlösa kameror? Tänker specifikt på deras inbyggda kamera i nummerplåtshållaren, de har även solceller för att ladda interna batterier, inte dra några kablar alls. Är det för bra för att vara sant?
Hej, jag har beställt deras 7" trådlösa och får dem nästa vecka. Skall bli spännande!
Jag hör av mig när allt är på plats

Klaus & Loui

HBK Medlem
Kommun
Oxelösund
HBK-Nr
11525
Medlemskap
2025
1000016606.jpgsnabb leverans av Bergmann & Koch i Tyskland. Så här ser det ut: 7" monitor, integrerad kamera i skylthållaren, ram till monitor att fästa på instrumentbrädan, alt vridbar hållare med sugfot, skruvar, borrmall, solskydd, kablar.
Allt ordentligt förpackat och levererad med postnord till dörren, fraktfritt

Klaus & Loui

HBK Medlem
Kommun
Oxelösund
HBK-Nr
11525
Medlemskap
2025
Visa bilaga 238435snabb leverans av Bergmann & Koch i Tyskland. Så här ser det ut: 7" monitor, integrerad kamera i skylthållaren, ram till monitor att fästa på instrumentbrädan, alt vridbar hållare med sugfot, skruvar, borrmall, solskydd, kablar.
Glömde priset: 369 €

Gungner

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
40625
Medlemskap
2025
Visa bilaga 238435snabb leverans av Bergmann & Koch i Tyskland. Så här ser det ut: 7" monitor, integrerad kamera i skylthållaren, ram till monitor att fästa på instrumentbrädan, alt vridbar hållare med sugfot, skruvar, borrmall, solskydd, kablar.
Hoppas på lite återkoppling när allt är på plats :)

Toppen