• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tråd om Höststädning av husbilen

Helena & Lasse

HBK Medlem
Inlägg
1.288
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2024
Det är dags för rengörning av husbilen efter sommarens äventyr.

Markis.

Har ni något tips om bra metod att göra rent markistyget?

Det går rätt hyfsat med alkaliskt, men kanske finns det något ännu bättre?
Brukar foama på med King Carthur's Snow foam och låter det ligga ca 5 min innan man går på med en mjuk borste.
Sedan riklig avspolning.
1724398021925.png
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.590
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Har ni något tips om bra metod att göra rent markistyget?
Markis helt utfälld, sträckt tyg.
Jag går på med Globex 80 och samma borste som jag använder till resten av husbilen.
Jag vill inte veva in en fuktig markis, därför behöver det vara bra torkväder när jag tvättar markisen.

Tvättar bägge sidorna av duken.
 

Helena & Lasse

HBK Medlem
Inlägg
1.288
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2024
Markis helt utfälld, sträckt tyg.
Jag går på med Globex 80 och samma borste som jag använder till resten av husbilen.
Jag vill inte veva in en fuktig markis, därför behöver det vara bra torkväder när jag tvättar markisen.

Tvättar bägge sidorna av duken.
Samma procedur här. I helgen lovar de lite sol och vind så det lär torka snabbt.
 

sandstroem

HBK Medlem
Inlägg
406
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2024
Jag gör som ni andra med skillnad att jag använder tvättsvamp istället för borste tycker att det funkar mycket bättre sedan rullar jag också in markisen med rikligt av medlet på och väntar ett dygn innan jag rullar ut och spolar av. Sedan låter jag den torka ordentligt innan jag rullar in igen.
Använder vanligtvis någon billig alg/mögeltvätt ex från Jula.

Hälsningar
Peter
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
2.018
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Jag gör som ni andra med skillnad att jag använder tvättsvamp istället för borste tycker att det funkar mycket bättre sedan rullar jag också in markisen med rikligt av medlet på och väntar ett dygn innan jag rullar ut och spolar av. Sedan låter jag den torka ordentligt innan jag rullar in igen.
Använder vanligtvis någon billig alg/mögeltvätt ex från Jula.

Hälsningar
Peter
Smart med att rulla in blött
 
Toppen