• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Trätrall i duschen

Giovanni

FD HBK Medlem
Inlägg
99
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
29183
Medlemskap
2021
Trätrallen i duschen, skall man ta ut den under duschning? Isåfall förstår jag inte meningen med en tung trätrall i solitt trä. // Hälsningar Johan.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Har separat dusch och har lyft ur trallen ur bilen helt och hållet. Tror som Kaehne4363 att trallen egentligen är till för att skydda duschgolvet mot hårda skor o.dyl så man inte spräcker det. Barfota minskar risken för skador på golvet. Dessutom sänker trallen takhöjden i duschen med mer än 5 cm. Viktigt för mig (198 lång) :)

MVH
Hans
 
F

F.d. 22252

Guest
I min dusch i huset har jag lagt in plastplattor som man knäpper ihop, borde lätt kunna kapas till rätt storlek suger inte vatten borde fungera i husbil om toaletten är på samma ställe vill man inte få blöta fötter.
Tycker verkligen det är dåligt att man inte löst detta på ett bra sätt efter så många år, men champagneglas på hög fot och plastblommor kan man duka upp när man vill sälja.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Vi slängde ut vår trall (har testat både plast o trä) pga vikten och att det samlades smuts under. Dessutom lättare att torka av golvet utan. Idag väljer vi t.o.m. att duscha mer komfortabelt på simhallar och campingar istället för att "trängas" i vår lilla plåtis. Än så länge har det fungerat...
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Efter alla larm om spruckna duschgolv med tillhörande reparationer/byte där man får mer eller mindre pulverisera inredningen för åtgärd gjorde jag en trall i massiv teak. Ingen risk att trampa sönder golvet nu.
Men å andra sidan har jag inga problem med vikten så jag måste räkna hekton för att inte få överlast.
:cool:
 

stenö

HBK Medlem
Inlägg
137
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
17504
Medlemskap
2024
I vår sommarstuga har vi sedan många år en duschkabin med plastkar i botten och glasväggar. Efter ett antal år så blev det en spricka i plasten. Tätade sprickan med Sikaflex eller liknande. Tillverkade en trätrall av teakribbor som fördelar vikten. Detta har nu fungerat i många år. Bör kunna användas även i husbilar.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.569
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
I vår Hymer Tramp med kombinerat toa/dusch ligger ett spaltgolv av teak. Om golvet ligger kvar kan man inte stänga för duschkabinen. Det finns en "slå" på väggen som håller kvar golvet upprest då man duschar. Så tydligen skall man inte använda golvet vid duschning.
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
963
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Hade problem med små sprickbildnimgar i duschgolvet. Värmen underifrån (rören från Truman) har nog hjälpt till plus lite dålig underbyggnad.
Nu har jag lagt stenskottsfolie över karet. Ner i rännan men inte upp på kanten. Dessutom tillverkat en trall av 30 mm breda teakribbor. Ska nog fördela vikten när man står på golvet. Under ribben satte jag platt självhäftande rörisolering så det inte ska skramla.
Skulle det bli mer sprickor får man väl applicera mer stenskottsskydd.

20210613_133702.jpg
20210613_133757.jpg
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
963
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Åtgärd ett är nog att lägga en stenskottsfilm över botten på karet så inte sprickorna blir stötrre. Hur gärna jag än vill kan jag tyvärr inte tillverka teakplattor på beställning. Men man kan ju göra det själv. Kräver dock lite maskiner för att bearbeta trä.
Teak är ju tyvärr rätt dyrt men Biltema har teakplank 95x12x2000 för 400+ kronor styck. I mitt fall gick det åt 2,5 plankor.
 
Toppen