• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Träolja, miljön och plånboken.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Känn er blåsta! I alla fall ni som köper billig träolja till altanen så här års!

Så lurad blir du av billig träolja! - Hyvlinge Handel

Saken är den att nu är snart altanbygget klart och då kan det vara dags att börja fundera på impregneringen och därför började jag leta efter lämplig träolja till altanen som går runt hela huset och är på c:a 120 kvadratmeter.

altan.jpg

Mycket olja som behövs alltså!

Linoljan är det som impregnerar träet! Lacknaftan är uppenbarligen tillsatt för att ge extra motion vid hembärandet, berika säljaren och att förstöra miljön i onödan!
Jag funderar på om lacknaftan behövs överhuvudtaget. Frågan är om det inte går lika bra att ställa burken med linolja i ett varmvattenbad före strykningen eller bara tillsätta en liten mängd lösningsmedel för att oljan ska bli mer lätthanterlig. Linoljan förresten, rå eller kokt?

I denna klubb finns mycken kunskap, så jag hoppas på många kommentarer i detta aktuella och angelägna ämne!

Jappe

Senast ändrad:
F

F.d. 25098

Guest
Sv: Lacknafta, miljön och plånboken.

Hej.

Jag har tröttnat på svartnande trallolja och rekomenderar terasslasyr.

Går att bryta till vald kulör och skall hålla i 3 år. Dyr?,,jo,men den är fortfarande lika fin (2:a året).

Peter.

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Jappe, jag har alltid använt kinesisk träolja, en betydligt miljövänligare produkt än de traditionella tralloljorna. Finns på bl.a. Wibo Färg på Hisingen.
För inte så länge sedan kom en ny produkt, Sioo, ochdet ska enligt tillverkaren vara miljövänligt. Jag har inte satt mig in i det eller testat, däremot har jag sett resultatet, när jag varit ute i tjänsten och mätt in nya hus och tillbyggnader, och det ser väldigt snyggt ut! Golvet blir ljust och fint, inga svarta bräder!
/Ludde

PatricS

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2025

Har efter många års testande med olika oljor som kinesisk olja å andra märken hittat min melodi.
Det var målarmästaren - nu 70+ år - som tipsade mig.
Impregnerat trallvirke behöver inte oljas - ja det förlänger inte livslängden iallafall - å det blir ofta mörkare å mörkare med tiden.
Tvätta varsamt med tillsatsen till högtryckstvätten så håller det sig fint. :)

Det är ju likadant med tex teak - men där tycker jag det blir så snyggt med olja på utemöbeln så där använder jag SNAPPY.
Snappy Boat Care Official Homesite

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Jag tror i och för sig att det skiljer sig en del mellan de olika tillverkarna som säljer kinesisk träolja. Har sett bättre och sämre produkter. Wibo färgs kinesiska träolja har fungerat utmärkt här hos mig, och det har inte blivit något svart virke. Däremot så tvättar jag rent altanen vår med lite lut i vattnet, och gör sedan en ny inoljning.
Vill man inte ha det jobbet tror jag att man ska satsa på Sioo!

/Ludde

F

F.d. 3088

Guest

Skura med vanlig såpa så mörknar det inte. Högtryck lyfter virket, (det blir flisigt)
Lite arbete, men några långborstar och goda vänner så går det undan :D

Gurra

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Jag har byggt många altaner i mitt liv men det var på den tiden då virket innehöll arsenik. De altanerna behövde inte behandlas utan fick så småningom en vacker grå patina. Mitt livs senaste altanbygge gjordes med arsenikfritt virke och det höll bara några få år!

Rå linolja har använts i århundraden till träimpregnering och gör man rätt så fungerar det utmärkt!

Jappe

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
F

F.d. 3088

Guest

Jag har byggt många altaner i mitt liv men det var på den tiden då virket innehöll arsenik. De altanerna behövde inte behandlas utan fick så småningom en vacker grå patina. Mitt livs senaste altanbygge gjordes med arsenikfritt virke och det höll bara några få år!

Rå linolja har använts i århundraden till träimpregnering och gör man rätt så fungerar det utmärkt!

Jappe

hej Den fina grå patinan får du om du använder såpa (tallolja). Varför krångla till det med diverse olika produkter såpan är väll från naturen :confused: och kostar ju en sportstyver i jämförelse. :rolleyes: Sedan luktar det ju rent oxå:D

Gurra

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

hej Den fina grå patinan får du om du använder såpa (tallolja). Varför krångla till det med diverse olika produkter såpan är väll från naturen :confused: och kostar ju en sportstyver i jämförelse. :rolleyes: Sedan luktar det ju rent oxå:D

Gurra

Jag använder såpa till väldigt mycket men jag undrar om oljan i såpan räcker till för att bevara träet. Impregneringen i tryckimpregnerat var bättre förr och då behövdes inga medel alls.

Jappe

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Jag läste för några år sedan att det svarta som bildas på linoljebehandlat virke är "biprodukter" som kommer från bakterier som käkar just linolja.
Vi byggde en altan för 6 år sedan. Vi lämnade den obehandlad och den är i dag inte det minsta svart.
Ev svärta i tätbebygda områden kan komma från nedfall och går att skura bort. Det är därimot svårt med" linoljesvärta".
Vill man ha träet lite glansigt skall man använda Benarolja och späda den duktigt med lacknafta. Den svartnar inte. Den använde vi på båtens utvändiga trädetaljer.
//W

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Jag läste för några år sedan att det svarta som bildas på linoljebehandlat virke är "biprodukter" som kommer från bakterier som käkar just linolja.
Vi byggde en altan för 6 år sedan. Vi lämnade den obehandlad och den är i dag inte det minsta svart.
Ev svärta i tätbebygda områden kan komma från nedfall och går att skura bort. Det är därimot svårt med" linoljesvärta".
Vill man ha träet lite glansigt skall man använda Benarolja och späda den duktigt med lacknafta. Den svartnar inte. Den använde vi på båtens utvändiga trädetaljer.
//W

I och för sig har jag inget emot svartnande altaner men Benarolja tycker jag låter lite äventyrligt. Jag använde den till att snygga upp inredningen i en gammal Maxi (segelbåt) och det blev riktigt fint. Däremot har jag hört att Benarolja är lika jobbigt som lack att skrapa och slipa efter några års påverkan av väder och vind utomhus men det beror väl mycket på hur väl man gjort arbetet.

Jag har läst ganska mycket om det här problemet nu och blir mer och mer imponerad av såpmetoden. Många påstår att det fungerar alldeles utmärkt tack vare tallojan. Linolja fungerar också men altanen svartnar så småningom, vilket vissa finner störande av någon anledning. Det finns också några som använder tjära utrörd i T-sprit + rå linolja och terpentin och det fungerar väldigt bra naturligtvis men det är inget för folk som vill ha ljusa altaner. Sioo imponerar på många initialt men efter några år så spricker träet och angrips av mögel m.m. Dessutom är det väldigt dyrt och vissa kallar det bluff!

Intressant värld detta och allt beror på att trallvirket blev sämre impregnerat när arseniken inte längre fick användas!

Mera synpunkter, tack! Än har vi inte bestämt oss.

Jappe

F

F.d. 3088

Guest
Sv: Träolja, miljön och plånboken.

Billig träolja 4 liter 129kr, kinesisk träolja 0,75 liter 119kr 0ch Acacia träolja 0,75 liter 99 kr. Grumme såpa 20 kr , refin såpa 10kr. Såpan spädes 1 till tre vilket ger ett literpris på 6 kr o femti öre respekttive 3 kr o tretti öre:rolleyes: (produkterna är från samma butik)

Gurra

Senast redigerad av en moderator:

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Problemet med att virket blir svart är inte bara estetiskt, ju mörkare träet är, desto mer värme suger det åt sig och därmed blir det sprickor.

Jag har testat en helt annan grej på farstubron, som vi går på med skor dagligen alla årstider. Istället för att olja in, tog jag ljust grå linoljefärg och spädde med lacknafta till en tunnare mer lasyrliknande konsistens. Detta är nu tre år sedan, och först i år har vi slitit ut färgen såpass så att det är dags att måla om. Men färgen behöver inte skrapas, utan det räcker att lägga på ett tunt lager på nytt. Golvet är ljust och fint och man ser trästrukturen igenom.
Jag är imponerad över hur slitstark färgen har varit, linoljefärg sägs ju vara mindre slitstark än andra konventionella färger...
Färgen är av märket Engvall & Claesson.

Samma färg har vi navänt till samtliga fönster på vårt bostadshus (som f.ö. är målat med falu rödfärg) samt på vårt gamla inhus. Färgen är oerhört dryg och man kan efter ett par år bättra på fönsterfoder med lite rå linolja. Färgen kritar när det är dags att bättra på, men hellre det än färg som flagnar!

/Ludde

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Och såpa är ett förträffligt medel, målar man med linoljefärg är det bara att tvätta alla penslar i såpa och vatten!

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Äkta falu Rödfärg, inga plagiat, inte ens licenstillverkad...
Vi har Falu Ljusröd, och det finns bara en tillverkare.

Bra är den iallafall. På ladan använder vi Falu rödfärg, licenstillverkad som säljs hos ÖoB, helt OK.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

I och för sig har jag inget emot svartnande altaner men Benarolja tycker jag låter lite äventyrligt. Jag använde den till att snygga upp inredningen i en gammal Maxi (segelbåt) och det blev riktigt fint. Däremot har jag hört att Benarolja är lika jobbigt som lack att skrapa och slipa efter några års påverkan av väder och vind utomhus men det beror väl mycket på hur väl man gjort arbetet.

Jappe

Man skall späda Benaroljan med lacknafta tills den blir tunn som träolja. Då sugs den in i virket och behöver ej skrapas.
//W

Toppen