• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Trängselskatt

F

F.d. 9344

Guest
Sv: Trängselskatt

Klart det blir. Ett av de största partierna i Riksdagen (C) vill ju detta:yes:.

Nåja kanske inte så stora men politiskt korrekta är de väl i denna fråga.

Jag tycker att lantsortsbefolkningen skall få rösta om detta:)

Storstadborna anser ju att vi skall ha varg på landsbyggden:mad:

Då kan väl vi på landet få bestämma att i storstaden skall de betala trängselskatt, eller;)

Ursäkta kanske lite utanför Husbilforumet men kunde inte låta bli att jämföra:wideeyed:

fredrik123

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
7584
Medlemskap
2026

Klart det blir. Ett av de största partierna i Riksdagen (C) vill ju detta:yes:.

Nåja kanske inte så stora men politiskt korrekta är de väl i denna fråga.

Jag tycker att lantsortsbefolkningen skall få rösta om detta:)

Storstadborna anser ju att vi skall ha varg på landsbyggden:mad:

Då kan väl vi på landet få bestämma att i storstaden skall de betala trängselskatt, eller;)

Ursäkta kanske lite utanför Husbilforumet men kunde inte låta bli att jämföra:wideeyed:

Och äpplen och päron är ju också samma sak... :confused:

F

F.d. 9344

Guest

Nja är det det?
Men allt enligt att "Det som inte drabbar mig får gärna finnas" :)

Uppsalaanders

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
5556
Medlemskap
2024

NEJ!
Det blir ingen trängselskatt i Uppsala. Det finns ingen anledning, Uppsala har inte alls det problem med trängsel som Stockholm och Göteborg.
I Upsala Nya Tidning idag (24 april) kan man läsa "det är absolut inte något som vi har debatterat och just nu är svaret nej." säger Centerns kommunalråd Stefan Hanna.

Enligt min personliga mening är det ett ännu mera idiotiskt förslag än det dubbdäcksförbud som råder på Kungsgatan i Uppsala. Denna vinter har trafiken minskat på gatan från föregående vinter och av de bilar som trafikerat gatan har ett fåtal använt dubbdäck. Och partikelhalten i luften har ökat. Så mycket var denna idioti värd.

Anders

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

"Partikelhalten(?)" = ej specificerad(!), då avses väl även ex dammpartiklar, ja kanske rentav samtliga möjliga luftburna partiklar oavsett vad de är av för sort eller oavsett varifrån de härstammar?!

Man slutar aldrig att förvånas över alla dessa generella till inte förpliktigande uppgifter som oftast utgår från särintressen som utan undersökning/kunskaper redan har sina uppfattningar klara, på oklara eller helt obefintliga grunder!

F

F.d. 9344

Guest

Det finns mycket i detta med miljösnacket tydligen.
som någon uttryckte det..........Miljö det har blivit religion.

Det går knappast att se eller höra en enda nyhetssändning utan ett inslag om miljö.

Alla tävlar om att vara "mest miljö" oftast på ickevetenskapliga grunder, som detta med patiklar från dubbdäck exempelvis. Och så skall miljön räddas med ännu en skatt.

Hur är det med det som skulle vara så bra med partikelfilter på dieslmotorer?

Nu visar det sig att det var inte alls så bra, patiklarna har bara blivit mindre och "farligare" än från en äldre dieselmotor:wideeyed:

E85 det var det renaste som kunde användas som bränsle i motorer men ingen visste egentligen vad som kom ut ur avgasröret av detta bränsle:confused: Det är ganska tyst på den fronten numerar:rolleyes:

Relax, jag håller med dig om att det är mycket som är "hittepå" och media sväljer det bara det är politikskt korrekt.

Jorden klimat har förändrats sedan The big bang, från istid till medelhavsklimat här i Skandinavien, frågan är vad släppte Stenåldersfolket ut som gjorde att denna temperatuhöjning uppstod, bilar hade de inte vad vi vet det är ett faktum:wideeyed:

Storpontus

FD HBK Medlem
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022

Att lägga skatter och avgifter på olika företeelser man vill begränsa är så klart ett styrmedel som ibland kan vara motiverade. Skatt på tobak kan tex vara en sådan.

Även trängselskatt när vägutrymmet inte räcker till alla som vill åka samtidigt. Kan då en trängselskatt få en del att åka annan tid, annan väg eller med andra färdmedel.

Men att politikerna inte kan hålla sig till terminologin.

Redan i Stockholm och inte minst under försöket var allehanda "miljö" bilar undantagna. Är det trängsel man vill åt eller vad.
Toyota Prius tar precis lika mkt plats som andra bilar.

Nu talade den där Centerpartikvinnan om trängselskatt i Uppsala bl.a. inte för att där råder någon trängsel utan för den globala uppvärmningen och för att få loss pengar till kollektivtrafik.

Skall man då inte kalla det Klimatskatt eller kollektivtrafik skatt eller liknande?

Jag vill mena att det är att se ner på väljarna att använda ord och benämningar som fan läser bibeln eller hur man brukar säga.

F

F.d. 9344

Guest

Ja du Storpontus undra hur mycket "den gobala uppvärmingen" kommer att minska om det infördes Trängselskatt i Uppsala och Linköping:wideeyed:

Det skulle nog bli en omedelbart märkbar effekt:)

Undra när en journalist vågar ta steget någon gång och ställa motfrågan
"På vad sätt kommer detta att påverka miljö" till en politiker som kommer med så löjliga utspel.

Vissa partier hänger på snöret (C) tillhör dem och fortsätter deras partiledare med utspel i den andan så ............:rolleyes:
Kalla saker för vad det är, så kanske vi slipper dylika utspel.

Senast redigerad av en moderator:
Toppen