• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Towing a car

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2025
Inläggen tagna från tråden "Jappe i Spanien" till en egen tråd och omdöpt. /HBK-web

det är konstigt att det går bra att hänga en bil efter husbilen, i ett anat eu land, det hade varit perfekt att ta veteranbilen på släp, mvh håkan
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: från jappes tråd i spanien

Antar att du menar bogsera med triangel. I vilka EU land går det bra?
Holland går det bra, men vilka fler¿
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: från jappes tråd i spanien

I Spanien är det totalförbud att bogsera du måste anlita bärgningsbil.
I Spanska försäkringar är det obligatoriskt och ingår i alla försäkringar utan självrisk. Skall man ha en bil på släp så måste det vara med en släpkärra.

Denna metod är obromsat släpfordon och det är svårt då dom väger över 750Kg.
 
F

F.d. 25168

Guest
Sv: från jappes tråd i spanien

I Spanien är det totalförbud att bogsera du måste anlita bärgningsbil.
I Spanska försäkringar är det obligatoriskt och ingår i alla försäkringar utan självrisk. Skall man ha en bil på släp så måste det vara med en släpkärra.

Denna metod är obromsat släpfordon och det är svårt då dom väger över 750Kg.

Dom er koblat til bromsarne også :) Car-a-tow towing frames specialists | For the modern motorcaravan owner
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.790
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: från jappes tråd i spanien

Antar att du menar bogsera med triangel. I vilka EU land går det bra?
Holland går det bra, men vilka fler¿

Det var England som började med att tillåta denna typ av "efterfordon" i Europa. Det är en särskilt anordning som monteras på det bogserade fordonet. Holland har följt efter och enligt uppgift kommer det ett EU-direktiv som godkänner denna anordning inom hela EU-området.

Det räknas som att ha en släpvagn efter dragbilen och inte som bogsering och skall vara godkänt i alla EU-länder. Det lär fn endast finnas en godkänd tillverkare av draganordningen (engelsk).

Vid körning skall rattlåset vara frånkopplat, handbromsen lossad och växeln i friläge i den dragna bilen. Alla bilar är inte godkända av tillverkaren för dras på detta sätt eller överhuvudtaget bogseras.

Man kan inte backa med ekipaget!

Holländsk sida översatt till svenska!

Gunnar /medlem
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Towing a car

A-frame towing har i mange år funnes i USA, England og Australia.
Personbilen modifiseres slik at den får bromsene styrd av trekkbilen.
De fleste biler med automatgir kan ikke trekkes med en A-frame da lådan kan bli skadet grunnet manglende trykk i lådan.
I USA og Australia er det nå mye brukt elektrisk broms på hengeren, denne løsningen fjerner mange av problemene som den mekaniske bromsen laget.

Har sett en personbil med spanske skilter utstyrt for å trekkes med A-frame, men den var eid av en engelskmann.
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: Towing a car

Den versionen som visas i Jappes inlägg är betydligt enklare än den engelska. På den finns varken handbroms eller hjulbroms var jag kan se,tydligen bara kabel till ljus o dylikt.:confused:
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Towing a car

Det är en Fiat 500 som väger mindre än 750 kg. Anordningen blir klassad som en obromsad släpvagn.
Väger släpet mer så måste den ha en broms och det är det som är problemet. Bara ett fåtal änder i EU har godkänt den starkt reducerade bromseffekten som en ostartad bil har. Broms servot fungerar inte om inte motorn är igång. Detta går naturligvis att lösa, men det måste vara billigare än att köpa ett bilsläp.
I USA har detta system funnits i många år, men där är dragbilarna betydligt större än här i Europa och får då dra mer. Nyttjandet av denna koppling är väldigt begränsad i Europa. Idag väger en Fiat 500 200Kg mer än den Fiaten som syns på Jappes foto. SMART den lättaste serietillverkade bilen väger strax under750kg men sedan tillkommer anordningen så då blir totalvikten högre. Idén är mycket god, men jag vett inte om jag skulle vilja ge mig ut med ett släp som inte kan backas.
Hur tung släpvagn eller husvagn får din bil dra? - Transportstyrelsen
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Towing a car

Oj hur kan man förklara det.
Anordningen är gjord så att ratten fôljer dragbilen, men backar du så ställer sig ratten åt ena endläget och på så sätt blir det omöjligt att backa.
I nödfall kan man låsa ratten och backa rakt. Eller en annan person som svänger synkroniserat med dragbilen. Verkar väldigt svårt och kompicerat.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.502
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Towing a car

Det skulle alltså betyda att draget inte är kopplat till bilens styrning? De jag har sett är kopplade med ett stag till bilens styrning så att den följer dragarmen?!
 
Toppen