• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Totalvikt

Thomas o Karin

HBK Medlem
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
6008
Medlemskap
2026
Hej vi står i begrepp att köpa ny husbil, vi har då möjlighet att välja antingen 3500 kg eller 3850 kg. Tjänstevikten är 3110 kg på den nya och på den vi har i dag en lastvikt på 430 Kg. Vi klarar vikten galant ibland och på gränsen ibland och nu är jag kluven vilken vikt jag skall välja så jag skulle vilja höra era synpunkter.

Förklara gärna era svar :)

Thomas

F

F.d. 25267

Guest
Sv: Totalvikt

Hej. Självklart ska ni välja bilen med högst totalvikt. Helt enkelt för att det finns större marginal för utrustning och last. Om ni tex. väljer en större motor än standard,automatlåda,markis,solceller eller dragkrok så äter detta på lastvikten. Det är en helt annan sak vad en husbil väger på regbeviset och i verkligheten. Blir man stoppad och vägd är det ingen som bryr sig om vad bilen ska väga enligt regbevis utan vad den faktiskt väger just då jämfört med aktuell totalvikt. Tänk på det när ni handlar. Allt för många har köpt husbil och kan inte lasta något utan att slå i taket på vikten. Det allra bästa är om ni kan få väga bilen före köp - då vet ni fakta.

Per

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hej, först bör ni nog få bilens vikt kollad då den troligen "färdigutrustad" väger mer än 3110kg. och därmed minskat lastvikten motsvarande.

Om lastvikten verkar ok. så är det väl för övrigt fortfarande bättre med max vikt högst 3500kg.

Man får köra den med nyare B-körkort än -96.

Lägre avgifter på mycket neråt Europa, där vikt över 3500kg. kan bli mycket dyrare och krångligare på flera sätt.

M.v.h. JANKRO.

Senast ändrad:

Göran N

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
4828
Medlemskap
2025

Vi köpte en bil med tjänstevikt 3150 kg, beställde med cykelställ och markis, första vägningen visade 3410 kg. Vet inte vad som fanns i bilen när den vägde 3150 kg, kanske var det utan säten, ratt mm, eller finns det markiser och cykelställ som väger närmare 300 kg. Bilens totalvikt är 3700 kg så det blir bara ett par hundra kilo överlast när man åker på semester. Åker man inte för mycket färja eller 'storabälts' broar är nog 3850 kg att föredra

Conny

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2025

Detta med vikter är ett ämne som inte nog kan belysas utan att bli uttömt. Efter att försöka utreda ämnet för några år sedan och fått två motioner om regelförändringar till årsmötet godkända mm så har jag ett entydigt svar: LITA INTE PÅ REGISTERINGSBEVISET!

Den tjänstevikt som anges kan vara för en bil av liknande TYP som inte ens behöver finnas på den Svenska marknaden. Det finns till och med de fabrikanter som strippar TYP-bilen vid vägningen.

På senare tid förekommer begreppet "i körbart skick" som kan variera +- 5% så skall man gå till botten med frågan då man står inför ett inköp som måste man väga exakt den bilen man vill köpa innan man skriver på något.

Generellt är troligen alla husbilar på vägarna för tunga och man skulle få böter och till och med körförbud om de hamnar i en kontroll. Problemet beror delvis på att i Sverige räknas övervikten i % av maxlasten i registeringsbeviset som sällan ellar aldrig stämmer. Medan utomlands så är det i % av totalvikten som fastställd på andra grunder.

Jag hörde att Anders Witt (med böckerna "Husbil i Europa" och "Tyska avstickare") helt nyligen i täten för ett antal Svenska husbilar som var med i hans Husbilssafari, enligt vad han kan minnas för första gången, passerade en poliskontroll i Tyskland med vägning av husbiler. Alla safarideltagarna medvetna om att de hade mer eller mindre övarlast.
//Conny
PS
Bilen måste vägas med stipulerad mängd bränsle, vatten osv.
DS

Senast ändrad:

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2025

Hej Conny.

Ditt PS-påpekande gäller bara när bilen typas hos fabrikanten för att få vikten "I körbart Skick". När du blir vägd efter vägen struntar polisen i vad du har i bilen, de är bara intresserade av hur mycket din bil väger just då och inte vad det är som finns i bilen.
M v h / Roland

Toppen