• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Totalvikt

Greger & Astrid

HBK Medlem
Kommun
Bjurholm
HBK-Nr
1123
Medlemskap
2025
Är det någon i klubben som har en Adria 680 st 2010 med överviktsproblem. Har svårt att hälla 3500 kg. Är det möjligt att besikta upp den till 3800 kg utan att måsta bygga om den.Enligt registeringsbeviset år tjänstevikten 3001 kg och då är vad jag förstår vatten 100 % bensin 90 % 1 gasolflaska förare inräknad. de inebär att jag har 499 kg till att lasta. Utöver detta har vi en extra gasoltub. markis antenn solpanel cyckelställ. Med nu övriga saker husgeråd kläder och mat så är vi i overvikt ?

Greger Astrid 1123

Senast ändrad:

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Totalvikt

Nej, men vi har en LMC 6600 ti som har 3100 kg tjänstevikt och 3500 kg totalvikt. Vi har valt att inte väga upp, främst pga de olägenheter det ger ute i Europa, men också för att det ställer krav på oss att hela tiden tänka genom vad vi har med oss och vad vi behöver. Det fungerar förvånansvärt bra. Nu är vi iofs bara två och vi väger bilen så ofta vi får en chans. För att lära känna och ha koll på vårt ekipage.

lejoh

FD HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022

Hej.
Jag läser ofta att alla räknar hela tjänstevikten och sen skall bilen fyllas med packning.
Tjänsteviksten beräknas efter 90% fylld Diesel tank och 100 % fylld vattentank.
Min Fiat har 90 liters diesel tank, den tankar jag max 50 liter i, vem kör 90 mil i sträck?
Sen tar jag med mig 30-50 liter färskvatten av tankens 110 liter, det räcker länge för oss.
Då har vi sparat ca 100 kg mera lastmöjlighet med detta enkla sätt.
Har inte någon gång vägt mera än 3400 kg med våran bil, som har tjänstevikt 3120kg.
/Leif

svensei

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
1179
Medlemskap
2025

Ofta är det alla extra tillbehör som är boven. Tjänstevikten fastställs med en "tom bil", sedan plockar man på flera hundra kg tillbehör. Markis, cykelställ, vattenburen värme, vinterkomfortpaket, TV, radio, backkamera, klimatanläggning, dragkrok och en massa här ej nämnda ting, som sammantaget väger mer än man kan tro.

Toppen