• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Totalvikt på en niesmann 670 fiat

inger/bertil

FD HBK Medlem
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
17635
Medlemskap
2022
Hej
Har bytt vår burstner mot en niesmann 670i, den har lite extra utrustnig som väger tungt. Bland annat ac i bodelen samt elektrisk markis.
I dag är totalvikten 3850 kg.
Nu undrar jag, om det går att väga upp den till 4000 kg.
Mvh
Bertil

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Totalvikt på en niesmann 670 fiat

Tror du mener en Flair 6700, men hvilken årgang og chassi. Det var slike bygget på både enkel og dobbel bakaksel alko plus på MB Sprinter. Enkel bakaksel kan for noen årganger registreres for 4000 kg, de fleste på dobbel bakaksel var på 4500 kg. MB utgavene kan være et problem om det er 3xx som hadde maks på 3850 men de fleste var på 5xx chassi.

Tillegg:
Er det en Flair Life - her husker jeg ikke modellbetegnelsene, men denne forløperen til Arto ble bygget på Fiat standardchassi og maks totalvekt var 3850 og kunne ikke veies opp.

inger/bertil

FD HBK Medlem
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
17635
Medlemskap
2022
Hej Knut
Tack för dina svar på mina nöjbörjar fråg. Om det inte varit möjligt att väga upp till 4000 kg.
Så hade släpen varit med alltid. Kostnaden för uppvägningen är ungefär den samma som priset på en ny släp.
Eftersom att du ägt äldre Niesmann Flair, kan jag berätta att barnbarnen tagit bilen i besittning, garaget har blivit lekrum, luckan är borta i golvet i bodelen. Alltså kryper ungar och hundar mellan lekrummet och bodelen och förser sig med saft, kakor och godis. Utspisning vid måltider sker genomstora seviceluckan under markisen.
Flair måste vara den perfekta morfarbilen med leksugna småparvlar
Mvh
Inger och Bertil

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Totalvikt på en niesmann 670 fiat

Den lange tunellen under bodelen var spesiell for 6700, hadde selv en 1999 med dobbel bakaksel og 4500 kg totalvikt. Tunellen var opprinnelig konstruert for surfbrett, selv hadde jeg delt min tunell i to mellom lukene i golvet.

Toppen