• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Totalt vansinnig PbII

F

F.d. 418

Guest
Jag såg nyss en f d turistbuss till salu på Blocket. Den är omklassad till PbII, har en totalvikt på 17000 kg, är tolv meter lång och 2,5 meter bred. Formellt sett är detta inget fel men i själva verket är det totalt vansinne. Med mitt b-kort från 1961 får jag köra den i 120 km/h på E6-an i södra Halland. Det fick inte ens den mest rutinerade bussförare göra när den var turistbuss. När ska man på Vägverket i Borlänge besinna sig och göra det nya regelverket vettigt? Hälsn/AndersW
 
F

F.d. 14038

Guest
Sv: Totalt vansinnig PbII

Jag undrar om detta hade varit möjligt i övriga EU, eller är det som jag tror egna regler i sverige.
Om inte jag mins fel så skulle vi ha samma regler som övriga inom EU.
Totalt vansinne tycker jag.
Eller är det ett led i vägverkets 0 vision.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 1660

Guest
Sv: Totalt vansinnig PbII

0 medtrafikanter ?

Jag har själv en gammal turistbuss som vi håller på att bygga om till husbil, och jag funderar på att besiktiga om den till Pb ll när den är färdig ( för försäljningsvärdet ) men jag tycker att reglen är fullständigt galen !
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Totalt vansinnig PbII

Tyskland, England og Norge hadde tidligere en førerkortklasse opp til 7500 kg og dette finnes nå som mulig i flere land som EU klasse C1. Det er i teori mulig å kjøre opp til denne klassen, men forskjellene i krav i forhold til klasse C er så små at nye C1 kort er svært unormalt. Bobiler (husbiler) mellom 3500 og 7500 har litt andre regler enn en lastebil i samme vektklasse. I Tyskland er det 100 km fartsbegrensning på autobahn for disse bilene, mens for lastebiler og varebiler over 3500 kg er det 80 km. Bobilene under 12000 kg er fritatt for autobahnskatten - det er litt uklart hva som gjelder for tyngre bobiler.

Kodene i tyske registreringpapirer for en bobil er som for personbiler, men førerkortkravene er basert på vekt. For nye bobiler i Norge er det tilsvarende kodehåndtering og førerkortkrav. Tolking av de svenske avvik fra EU regler for førerkortkrav i andre land er en spennede sak, spesiellt sammenlignet med bruken av personbilkoder for tyngre kjøretøy i andre land med andre krav til førerkort.
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Totalt vansinnig PbII

Laika,

På kontinenten skulle man behöva ett D-kort. Är tydligen en lokal regel och gäller endast i Sverige.
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Totalt vansinnig PbII

Kanske inte helt fel med nått liknande d behörighet när man skall ut på
vägarna med en stor buss eller liknande när man kanske rattar runt i
en vw polo tillvardags eller att f bolaget eller länsstyrelsen avkräver nåt slags manöverprov
och läkarutlåtande liknande c kortskrav idag,ta gärna med A behörighet,
min morsa får köpa vilken mc som helst och sätta sej på och åka vettigt? utan nåt slags prov!

Njaä

Häls Mikael o Carina

ps hon skaffade sej en rullator istället är 80+nu litar jag på min morsa till 100% så frågar hon får hon låna min motorcykel.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 54347

Guest
Sv: Totalt vansinnig PbII

0 medtrafikanter ?

Jag har själv en gammal turistbuss som vi håller på att bygga om till husbil, och jag funderar på att besiktiga om den till Pb ll när den är färdig ( för försäljningsvärdet ) men jag tycker att reglen är fullständigt galen !

Tänk på att med en "gammal" buss är du utestängd från dom centralare delarna av Stockholm, Malmö, Göteborg, Helsingborg och Lund.
Helsingborgs stad - Miljözon i Helsingborg
Bakgrundsmaterial Miljözon för tung trafik i Stockholm, Göteborg, Ma | Sveriges Kommuner och Landsting

Peter
 

Per & Camilla

HBK Medlem
Inlägg
1.037
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
833
Medlemskap
2024
Sv: Totalt vansinnig PbII

Nu tycker jag myndigheterna får agera. Det borde givetvis finnas någon viktgräns även för PBII.

Jag blir livrädd bara vid tanken på att vem som helst som har ett körkort får framföra ett tungt fordon som väger 18000 Kg. HUA :wideeyed:

/Per
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.305
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025
Sv: Totalt vansinnig PbII

Tanken med ett C1-kort för upp till 7,5t vore kanske lämpligt att ge till dom som har berörda körkort före -96.
Skulle förmodligen lösa alla problem för utlandkörningar med.

Det skulle vara mitt förslag för att sanera det här med (vad det verkar) fri vikt på PB2.
Helt klart totalt vansinne.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025
Sv: Totalt vansinnig PbII

Vet inte om jag tycker att det är så farligt med Pb 2, omdöme betyder mer än graden av körkort - öva bör man göra oavsett vilken ny typ av fordon man än sätter sig i och skall köra. Nu får/kan Kicki köra vår husbil på sitt B-kort och det tycker vi är bra, vi klagar inte på detta (obyrokratiska) förhållande.

Märkligare är att många med B-körkort får köra tung MC = väsensskilt från bilkörning.

För min del upplever jag att skillnaden är;
--> Störst mellan P-bil<->MC
--> Mindre för P-bil<->Släp
--> Minimal eller ingen alls mellan P-bil (husbil <3,5 ton)<->Lastbil. 7,5 ton vore kanske en bra begränsning av vikten, spec för fritidsfordon.

Därför tycker jag att det med dagens bilar inte är någon skillnad (mkt enkel teori) mellan att köra lätt eller tung husbil/lastbil. Ombyggda avarter finns fö även vad gäller MC, P-bilar och A-traktor = analoga problem.

Betr ombyggda lastbilar/bussar, så de kör väl knappast omkring med full last av gods och eller passagerare och har därmed t.ex bra bromskapacitet (har ingen själv)!

/ Ha de, Bengt 333 (Har för egen del såväl äkta A-, B-, C- som E-kort)
 
Senast ändrad:

KuMaNi

HBK Medlem
Inlägg
1.331
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2029
Sv: Totalt vansinnig PbII

Det är väl så att lagen idag säger att för att köra pb2 över 3,5 ton krävs körkortsbehörighet C. Undantaget gäller ju för de som tagit sitt körkort före 1996. Samma förhållande är ju för oss som har körkortsbehörighet A.

Kurt
 
Toppen