• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

TomTomproblem

Döderhultarn

HBK Medlem
Inlägg
142
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
3004
Medlemskap
2024
Jag har en TomTom One XL med Western Europe-kartan installerad. Nu köpte jag Western och Central Europe och försöker förgäves installera den på ett 4 GB minneskort. Vad jag förstår måste man "initiera" kortet för att TomTom home ska identifiera kortet som en installationsplats. Men när jag stoppar i kortet i GPS:en och ansluter till datorn så startar inte TOmTOM Home. Programmet startar dock som vanligt om jag inte har kortet i. Jag fruktar att jag slängt 875 kr i sjön.
Goda råd är dyra! Någon som har nån hjälp att ge? :confused::confused::confused:

// Sture
 
F

F.d. 3910

Guest
Sv: TomTomproblem

Hej!
Du måste kopiera in allt det som fanns på det gamla kortet till det nya först för att det ska fungera. Det går inte annars för GPS en`måste ha programmet för att fungera.
Enklast är att stoppa det gamla kortet i datorn och göra en kopia på innehållet och sen föra över det till det nya kortet. Jag kan garantera att det kommer att fungera.
 

Döderhultarn

HBK Medlem
Inlägg
142
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
3004
Medlemskap
2024
Sv: TomTomproblem

Hej Jajje och Yvonne
Fast jag har inget gammalt kort. Jag har inte använt sd-kort i GPS:en tidigare utan bara använt internminnet. Kanske jag ska kopiera internminnet till kortet. Det går kanske i TomTom Home. Kortet är nu tomt och formatterat.

//Sture
 
F

F.d. 3910

Guest
Sv: TomTomproblem

Hej!
Precis, du ska kopiera det du har i internminnet till det nya kortet. Enklast om du kopierar det till datorn först utan kort i. Du kan inte använda TOMTOM Home till detta. Det blir som om du kopierar och klistrar på ett USB minne, dvs, du ser din TOMTOM som ett externt minne i datorn och sätter du i kortet så ser du det i datorn. Hoppas du förstod detta, om inte så kan du ringa mig så tar vi det på telefon. Du hittar mig i medlemslistan.
 

Döderhultarn

HBK Medlem
Inlägg
142
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
3004
Medlemskap
2024
Sv: TomTomproblem

Tack Jajje!
Tack vare telefonkontakten med dig lyckades jag till slut installera kartan på minneskortet. På torsdag åker vi till Polen, Slovakien, Ungern Österrike m.m.
Utan kartan hade jag fått svårt att hitta ställplatser, campingplatser m.m

// Sture :spinny::spinny:
 
Toppen