• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

TomTom POIs

F

F.d. 52943

Guest
Sv: TomTom POIs

Ja, jag menar GPSen. I datorn ser du GPSen som en enhet med en enhetsbeteckning - t.ex. F: - bokstaven kan variera beroende på hur många enheter du har anslutna till datorn. Det jag menar är att du kan kolla att filerna kommit in i GPSen genom att titta i "fil-listan" dvs listan över vilka filer som finns i navigatorns kartmapp Western-Europe... Du hittar fillistan i "Den här datorn"

Om de två filerna du laddat ner finns där så bör det fungera. Det som återstår är att ändra inställningarn i GPSen så att den visar ställplatserna - se ovan om att bocka i IP och ställa in avstånd om du vill ha förvarning.
 
F

F.d. 25057

Guest
Sv: TomTom POIs

Nu har det gått bra, jag hade lagt dom ihop, när jag dela på dom gick det bra.
Tack för all hjälp
Guy :):):):D
 
Senast redigerad av en moderator:

LEGochTUT

HBK Medlem
Inlägg
29
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
16480
Medlemskap
2024
Sv: TomTom POIs

Hej!
Detta är ju en gammal länk. Har ju fått knarreviks hjälp förut och försöker igen. Har köpt en GPS, tom tom 500 go, nyligen. Allt fungerar bra men problemet är att jag inte kan lägga in POIs m.m. från Husbilsklubben. Orsaken är att datorn inte ser min Tom tom som en enhet i utforskaren. Kan därför inte lägga filerna i rätt mappar. jag kommer åt MY DRIVE CONNECT och MY DRIVE:

Kommer inte in på My Home. Förmodar att detta bara fungerar med äldre modeller?

Frågan är altså: varför kommer inte min tom tom enhet upp i utforskaren?
Går det att få upp den där ?
mvh
Tony
 

LEGochTUT

HBK Medlem
Inlägg
29
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
16480
Medlemskap
2024
Sv: TomTom POIs

Tack för snabbt svar!
Otroligt... kan detta verkligen vara möjligt!!
Självklart tror jag dig men man blir ju matt.
GPS en verkar ju väldigt genomtänkt annars. Vad är Tom Toms tanke med detta hjärnsläpp? Vad svarade de dig?

Vilken GPS skulle du välja?

Stort tack
mvh
Tony
Lysekil
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: TomTom POIs

Hej på er

Jag köpte en TomTom GO 60 i Tyskland i somras & upptäckte samma sak när jag kom hem. Jag tog då kontakt med TomTom support & fick beskedet att det inom en snar framtid skulle gå att lägga in third party POI's. Man kan läsa om detta på deras forum. TomTom Go 60 and third party POIs - TomTom Discussions I mitt tycke är TomTom 60 Go kanonbra så jag väljer att avvakta & se vad som händer innan säsongen börjar. Enl. supporten så blev det så här när man tog fram programvaran. "Någon" förbisåg att behovet att lägga in third party POI's fanns. Dom har fått väldigt mycket kritik för detta & köparna väljer andra märken vilket fått dom att börja ta fram en uppdatering.

Bennie
 

LEGochTUT

HBK Medlem
Inlägg
29
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
16480
Medlemskap
2024
Sv: TomTom POIs

Låter lovande!
Tack! eftersom GPS en är så bra för övrigt chansar jag med på detta.
mvh
Tony
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: TomTom POIs

Hej på er

Jag köpte en TomTom GO 60 i Tyskland i somras & upptäckte samma sak när jag kom hem. Jag tog då kontakt med TomTom support & fick beskedet att det inom en snar framtid skulle gå att lägga in third party POI's. Man kan läsa om detta på deras forum. TomTom Go 60 and third party POIs - TomTom Discussions I mitt tycke är TomTom 60 Go kanonbra så jag väljer att avvakta & se vad som händer innan säsongen börjar. Enl. supporten så blev det så här när man tog fram programvaran. "Någon" förbisåg att behovet att lägga in third party POI's fanns. Dom har fått väldigt mycket kritik för detta & köparna väljer andra märken vilket fått dom att börja ta fram en uppdatering.

Bennie

Fick du någon tidplan när?
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: TomTom POIs

Tror inte det finns någon plan. Den här frågan har legat på deras hemsida i något år och gäller även apparna. Tror faktiskt inte dom bryr sig egentligen för inget har hänt än.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: TomTom POIs

Jag lade just upp denna fråga på TomTom's forum.

Re: TomTom Go 60 and third party POIs
OPTIONS
a moment ago

Is any schedule established for program update regarding adding of third party POIs? It's been talking about this for quite a while so the update must be very close in time. I assume that this question is of great interest for many of us.

Bennsan

Nu är det bara att vänta. Något svar skall man väl få, förhoppningsvis positivt.

Bennie
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: TomTom POIs

Jag har skrivit följande till den svenska supporten:

Jag har idag en TT XXL som jag är nöjd med men vill komma in i den nya världen med livstids uppdateringar och har tittat på olika Go modeller. Finner då att det inte går att ladda ner tredjeparts POI på dessa. Kör en liten husbil under 6 meter så jag behöver inte campermodellen av TT. Men för mig är det viktigt att kunna ladda tredjeparts POI. Ställplatser, OKQ8, CC campingplatser osv. Har ni planer på att ändra i mjukvaran så att det är möjligt att ladda "egna" POI? Annars får jag byta från TT till Garmin vilket jag inte vill.


Får se vad de svarar
 

LEGochTUT

HBK Medlem
Inlägg
29
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
16480
Medlemskap
2024
Sv: TomTom POIs

Hej Kalle!

Verkar märkligt med POIs för denna modell. Tom Tom har ju dyrare modeller som har funktionen och "skryter " med detta som alla tar för givet. Detta tyder inte på att de kommer att åtgärda detta. Lyder därför ditt råd och försöker byta.
Tänkte byta till en Kan man ladda in egna POI via datorn? Kan man ladda in egna POI via datorn? Garmin Nuvi 2597LMT


Verkar likvärdig. Vet du om det går att lägga in egna POIs i denna?
Tack för god hjälp!
Gott Nytt år
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: TomTom POIs

Har fått svar från TT som jag bifogar nedan:

Mitt namn är Therese och jag ska hjälpa dig med dina problem och frågor.

Funktionen att kunna installera POIs till våra nya GO och START-enheter är något som är efterfrågat från våra kunder. Förnärvarande är det inte möjligt att installera egna POIs men vi arbetar på att implementera funktionen. Tyvärr kan vi inte säga när denna funktionen ska bli tillgänglig.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: TomTom POIs

På frågan när i tid en uppdatering kan tänkas komma svarade man följande på TT support:


Vi håller på att arbeta för att ta fram funktionen för att kunna installera egna POIs och har just nu inget datum när funktionen ska bli tillgänglig.
Vi hoppas på att kunna släppa funktionen så fort som möjligt så om jag ska gissa så kommer funktionen att lägga till egna POIs nu under våren 2015 men det är inget jag kan garantera.
 
Toppen