• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tomtom One

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 22252

Guest
Råkade få en gammal tomtom one 3 versionen gillar den eftersom den är lätt att använda och fungerar. Försökte uppdatera livstidsuppdateringen och det som brukar hända med gamla navigatorer och datorer är att en livstid är en mycket kort tid.
Har inte testat hur den stämmer och får inte fram om den bara fungerar i sverige.
Finns det något sätt att uppdatera?
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Tidiga TomTom hade inte livstidsuppdatering, man var då tvungen att köpa uppdateringar. Huruvida det ligger till med din navigator visar sig när man kopplar upp den mot TomTom Home.
 
F

F.d. 22252

Guest
Jag har kopplat upp den till tomtom home och jag får meddelandet att den inte stöds man menar att det är för litet minne men jag antar att för sverige borde det gå att uppdatera om man inte behöver en massa bling bling. Samtidigt får jag ett rabatterbjudande att köpa en ny. Köpte en i princip ny för några år sedan men efter en frusterande upplevelse av en enorm försämring av handhavandet sålde jag bort den. Den här gamla fungerar och går lätt att hantera borde kanske kasta den men jag gillar att man har en bra visning i en vy som jag gillar, denna vy har man tagit bort i Igo där finns vyn i ett helikopterperspektiv som om man flög drönare, kan vara lite jobbigt eftersom man i bilen finns i marknivå. För mej är det en orsak att byta gps.
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Ser att det skall finnas ett USB uttag då borde man kunna ladda ner det du behöver till ett USB minne .
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.387
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Jag har kopplat upp den till tomtom home och jag får meddelandet att den inte stöds man menar att det är för litet minne men jag antar att för sverige borde det gå att uppdatera om man inte behöver en massa bling bling. Samtidigt får jag ett rabatterbjudande att köpa en ny. Köpte en i princip ny för några år sedan men efter en frusterande upplevelse av en enorm försämring av handhavandet sålde jag bort den. Den här gamla fungerar och går lätt att hantera borde kanske kasta den men jag gillar att man har en bra visning i en vy som jag gillar, denna vy har man tagit bort i Igo där finns vyn i ett helikopterperspektiv som om man flög drönare, kan vara lite jobbigt eftersom man i bilen finns i marknivå. För mej är det en orsak att byta gps.
Det hände samma sak med min tomtom GO 600. Det ar en del år sen.
Meddelande om för lite minne kvar.
Jag köpte ett minneskort.
Det är inga problem att uppdatera sedan dess.
 
F

F.d. 22252

Guest
Finns inget minneskort men det går att flytta fram och tillbka via usb kontakten, tänkte lägga in HBK ställplatser men det är fel format så det går inte. Man jobbar hårt med att elektroniken ska bli gammal för att få sälja nytt.
 
F

F.d. 22252

Guest

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
Man blir så trött på dessa lögner om livstidsuppdateringar av fullt fungerande gps.

Problemet är inte att företagen ljuger, utan att vi inte begriper deras terminologi.

Det är inte ägarens livstid som vises, utan utrustningens tekniska livstid.
Ett positivt sätt för företagen att kunna gå vidare och utveckla ny saker, annars hade avsevärda resurser gått åt till att serva utgången teknik.
Inte går det att hitta servicekit till en T-Ford i handeln idag, även om modellen hos en del fortfarande rullar.

Allt det där begrep du redan när du fick GPS:en, det fanns ju en orsak tidigare ägare gav upp den. Inse teknikens cykler och ge upp, eller behandla den som all annan vintage hårdvara och ha den som en kuriosa.
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Livstidsuppdatering betyder gratis uppdatering ett antal år men det gäller att vara inreggad på MyDrive Connect och göra uppdateringarna hela tiden annars försvinner den förmånen. Sedan får man köpa nya kartor dyrt om nu inte det är ett museéföremål man har förstås!
 
Senast ändrad:

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Men dom är så urbota dumma så att dom fortfarande skickar ut erbjudanden om kartuppdateringar
men dom har sett till så att deras anslutningsprogramvara inte stödjer våra "gamla" GPS:er.
Jag har en gammal Start25 utan löstagbart minne och utan möjlighet att hacka som det ser ut i allafall.
Ingen orkar väl sitta o hacka en billighets GPS. :)
 
F

F.d. 22252

Guest
Gick uppdatera ändringar av fel på kartan , jag får se hur kartan fungerar i bilen kanske det går att hacka kartan och lägga in en nyare, men det känns lite jobbigt.
Kan ha den i personbilen blir ju knappast någon körning med husbilen det kommer ju dåliga nyheter om corona hela tiden.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Som det ser ut efter en snabbsökning på tomtom one hack så skall det gå att göra en del med denna.
Om du har Navcore 10.xxx , 11.xxx eller 12.xxx så är det svårare vad jag kan se.
Jag har en Start 25 och den ser ut att vara omöjlig att hacka men jag skall söka vidare. :spinny:
 
F

F.d. 22252

Guest
One borde ju gå har lite kartor till tomtom men jag kanske måste ladda mer från PB eller så lägger jag ner det hela men har just inte kört än och testat.
Det underliga är att kartorna tydligen tar mer plats vartefter tiden går , men om man bygger en ny väg hur mycket minne kan det ta, jag är helt övertygad om att det som tar plats inte är kartan utan en massa sidoreklam som man tjänar pengar på vid sidan om.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Jag har både TomTom & Garmin. Någon reklam har jag aldrig sett på dessa. Om det finns reklam så är väl syftet att jag skall se den? Att uppdateringar belastar minnet ytterligare är ofrånkomligt eftersom mer information tillförs. Det är nästan inget som tas bort, däremot sker en del ändringar, vägkorsningar blir rondeller osv.
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
På vissa TomTom modeller jag haft har man kunnat välja vilken/vilka kartor jag ville installera allt för att minnet skall räcka.
Sen gjorde jag som Lasse skriver ovan.
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Testade jag redan förrgår men min gps stöds inte längre.
Har en nokia med livstidsuppdatering av HERE som inte heller fungerar längre.
Man blir så trött på dessa lögner om livstidsuppdateringar av fullt fungerande gps.
Det är kanske Nokia som inte uppdaterar sina gamla telefoner for dom har gått över till ny system för dom. Det är android telefoner numera.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.779
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Jag har en 10 år gammal Garmin som fortfarande får uppdateringar lika ofta som min 1 år gamla Garmin. Knepet med den gamla är att man inte får låta den ligga i en låda i nått år utan uppdatering. Då anser Garmin att livtiden är slut. Förståeligt av garmin att inte ha en massa gamla enheter som bara ligger oanvända i systemet.

Står i villkoren för livstids uppdatering att så länge enheten uppdateras av mig regelbundet så fortsätter min enhet att få uppdateringar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen