• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

TomTom husbilsplatser

Thomas61

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Robertsfors
HBK-Nr
41346
Medlemskap
2024
Hej, ny här, trevligt att vara med.
Med hjälp av lite äldre trådar fick jag ett hum om hur att ladda ner och installera husbilsplatser till TomTom Go Camper.
Men de gällde inte riktigt nämnda modell. Dock finns det utmärkt hjälp på TomTom, bara att söka.
Jag vet inte om det är enklare med andra fabrik av navigatorer, en aning omständigt var det.
Datorer är ändå till för att besegras, eller hur?

Det finns i denna redan ett gäng IP:s, bara att att aktivera, jag tog alla fyra ADAC och vips (nåja) så fanns det en himla massa platser. Har inte provat andra som finns i listan, nu gällde det ju att få in Husbilsklubbens.

Till "vardags" använder jag en gammal dator för slösurfande och provade med den. Gick inte alls (Windows7).
Så fram med lite tyngre grejer, W11, det fungerade.

Någon autensiering med mitt wifi gick inte, får lösa det senare.
Blåtand funkade mot mobil och laptop, så långt allt väl.
Men att "flytta in" filen från datorn till navigatorn krävdes sladd dem emellan [sic].

Nu en fråga, vilken ska jag välja?

DSC_1139.JPG

Det går inte att markera alla så nu söker jag visheten i detta forum.
///Thomas
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.849
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Det är bara färgen och utseendet. De kommer upp på kartan om man väljer någon av dem så det är bara för att man själv ska veta. Det finns ju t.ex. gasolkarta att lägga in, den har jag valt att det ska vara den blå pyramiden. Förr var det så bra så platser och tömningsplatser kunde vara olika ikoner men nu är de hopslagna tyvärr.
 

chiquita

HBK Medlem
Inlägg
393
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025
Hej, ny här, trevligt att vara med.
Med hjälp av lite äldre trådar fick jag ett hum om hur att ladda ner och installera husbilsplatser till TomTom Go Camper.
Men de gällde inte riktigt nämnda modell. Dock finns det utmärkt hjälp på TomTom, bara att söka.
Jag vet inte om det är enklare med andra fabrik av navigatorer, en aning omständigt var det.
Datorer är ändå till för att besegras, eller hur?

Det finns i denna redan ett gäng IP:s, bara att att aktivera, jag tog alla fyra ADAC och vips (nåja) så fanns det en himla massa platser. Har inte provat andra som finns i listan, nu gällde det ju att få in Husbilsklubbens.

Till "vardags" använder jag en gammal dator för slösurfande och provade med den. Gick inte alls (Windows7).
Så fram med lite tyngre grejer, W11, det fungerade.

Någon autensiering med mitt wifi gick inte, får lösa det senare.
Blåtand funkade mot mobil och laptop, så långt allt väl.
Men att "flytta in" filen från datorn till navigatorn krävdes sladd dem emellan [sic].

Nu en fråga, vilken ska jag välja?

Visa bilaga 235963

Det går inte att markera alla så nu söker jag visheten i detta forum.
///Thomas

Tomtom har just bara dessa 5 ikoner att välja på sedan några år.
Jag har valt alla POI för ställplatser, oavsett varifrån de kommer, till blå pluppar. För mig spelar det ingen roll vem som har delat POI till ställplatserna, är det en ställplats så blir den blå.

Förutsatt att man väljer att ha Norr upp på GPS-kartan (bred pil i vid zoomningen) då kan får man mer info om ställplatsen när man klickar på den.
Grön plupp har jag för tömning (det finns flera olika POI att hämta på nätet)
Lila plupp är diverse som badplatser, fiskeplatser, blankdiesel, rastplatser mm.
Blå trekant är campingar (den pluppen påminner om tält)
Gul plupp är Lidl, Aldi mfl.
Vilken färg som är vad spelar ingen roll, ville bara visa ett exempel på färgval.

Ang att överföra POI ifrån datorn till GPS så bör man i datorn installera Tomtom MyDive.
Därefter skapar man ett inlogg på Tomtom och kopplar sin GPS till detta.

Nästa steg är att starta Tomtom MyDrive i datorn, logga in på MyDrive och mata in sina POI en efter en.

I MyDrive uppe till vänster finns 3 små linjer som man klickar på, välj där My items och POI-files.
Där finns de redan inlagda POI-filerna och val av funktionen "import POI-files".
Välj detta och peka ut den POI-fil i datorn som du vill överföra till GPS.
Det som då sker är att din POI-fil överförs till ditt inlogg på Tomtom.
När sedan din GPS är inloggad på 1. nätverket och 2. GPS är inloggad på samma Tomtom inlogg så överförs dina POI till GPS.

Fördelen med detta är att dina POI sparas hos Tomtom och överförs automatiskt till din GPS. Alltså om du gör en fabriksåterställning av den eller byter Tomtom så överförs allt till GPS. Detta inkluderar även alla egensparade platser.

Lycka till /Roy
 
Toppen