• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

TomTom avvecklar

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: TomTom avvecklar

Hej, mottog nyss följande mejl från "TomTom-temet" - vad ska man tro om TomToms ev framtid, någon som kanske har "bättre" info?


"TomTom-teamet önskar dig ett gott nytt år.
Vi vill tacka dig för ditt fortsatta stöd och berätta om några av de viktiga milstolpar vi har uppnått under året.

Vi är oerhört stolta över att TomTom under 2011 har mottagit inte mindre än 456 priser och utmärkelser för våra produkter och tjänster runt om i världen. TomTom har fått erkännande som världens ledande navigeringsvarumärke av branschexperter och vunnit priset för årets bästa GPS-enhet i många länder.f

Vi har valt en del av höjdpunkterna från året som vi vill dela med dig nedan:


Under 2012 fortsätter vi att sträva efter att göra dina resor så bra som möjligt. Vi fortsätter att investera och vara innovativa på områden som gör dina resor kortare, mindre stressiga och enklare än någonsin tidigare. TomTom har redan de mest avancerade navigeringslösningarna tillgängliga, från den mest uppdaterade kartan till den bästa ruttekniken och trafikinformationstjänsten. Det här året kommer vi att se till att det bästa blir ännu bättre.

Din feedback är mycket viktig för oss och vi välkomnar dina ideer och förslag. Säg vad du tycker på vårt
forum* och Facebook-sidor.

Allt gott under det kommande året.
Ditt TomTom-team"
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: TomTom avvecklar

En framtida navigator kommer att vara röststyrd och kommer att vara uppkopplad till Internet för att lätt kunna hitta till platser även utan adress.
En betaverion finns redan i form av Google Maps Navigation men tyvärr inte med svenska språket.

Jag har under några dagar testat den svenska appen "Wisepilot" (samma som Telia Navigator och Telenor Navigation) som inte bara hittar platser till adresser utan även kan navigera till namn, företag, telefonnummer m.m. i stora dela av världen (29,99 €/24 månader).
Kartorna laddas till telefonminnet och appen kan provas gratis några dagar (Android).


Därför tror jag liksom TomTom, Garmin m.fl. att framtiden tillhör navigeringsverktyg i form av appar och webbsidor som ständigt är uppkopplade mot Internet.
Med ständigt krympande marginaler har kvantiteten en stor betydelse.

Tittade på den men det verkade som om det var begränsat stöd till Nokia N8, Lantmäteriets terrängkarta kunde laddas in vilket var intressant.

Peter :)
 
F

F.d. 5002

Guest
Sv: TomTom avvecklar

Jag undrar om du kan få fram någon form av kompassriktning i bild eller i text.
Jag tycker också att storleken för hastigheten i ipaden är alldelen för liten.
Har varit i kontackt med Navigons suport, men de vet ingenting om hur paden fungerar, vlket förvånar mej. Annars är jag mycket mycket nöjd med Navigon!!!!!
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.656
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: TomTom avvecklar

Jag har också testat Wysepilot. Som legepycke duger den, men den kan inte jämföras med en riktig navigator.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: TomTom avvecklar

Jag har också testat Wysepilot. Som legepycke duger den, men den kan inte jämföras med en riktig navigator.

Wisepilots starka sida är sökmöjligheterna, att kunna lägga upp rutter och favoriter med hjälp av datorn, att kunna abonnera 1 dag, 1 vecka, 1 månad osv. En annan fördel är att även en ovan användare förstår sig på den direkt!
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: TomTom avvecklar

Har varit i kontackt med Navigons suport, men de vet ingenting om hur paden fungerar, vlket förvånar mej. Annars är jag mycket mycket nöjd med Navigon!!!!!

Navigon (numera Garmin) har lagt ned stora resurser och pengar på denna app till iPad så du måste ha haft otur att träffa fel person.

I den mån man behöver hjälp med denna lättanvända app finns hjälp här: NAVIGON - a Garmin company.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.656
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: TomTom avvecklar

Motsvarande sökmöjligheter finns förstås i en riktig navigator också (plus det viktiga)
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: TomTom avvecklar

Kollade precis i min Nokia N8, kontakt (telefon, fax, e-mail) beskrivning, karta navigera dit etc :) Kräver naturligtvis att den går online i stället för att kolla på kartan som ligger i telefonen.

Peter :)
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: TomTom avvecklar

Kollade precis i min Nokia N8, kontakt (telefon, fax, e-mail) beskrivning, karta navigera dit etc :) Kräver naturligtvis att den går online i stället för att kolla på kartan som ligger i telefonen.

Peter :)

Jag tror att Esbjörn med "riktig" navigator menade det utdöende släktet fasta navigatorer. Men jag kan naturligtvis ha fel.

Wisepilot kan söka inte bara i kontaktlistan utan genom Eniro på vilket nummer eller namn som helst och inte bara i Sverige.
 
Senast ändrad:

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: TomTom avvecklar

Jag tror att Esbjörn med "riktig" navigator menade det utdöende släktet fasta navigatorer. Men jag kan naturligtvis ha fel.

Wisepilot kan söka inte bara i kontaktlistan utan genom Eniro på vilket nummer eller namn som helst och inte bara i Sverige.

Varför kan inte jag som gillar min TomTom navigator få fortsätta att gilla den utan att bli kallad utdöende? :msn_wink:
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: TomTom avvecklar

Jag tror att Esbjörn med "riktig" navigator menade det utdöende släktet fasta navigatorer. Men jag kan naturligtvis ha fel.

Wisepilot kan söka inte bara i kontaktlistan utan genom Eniro på vilket nummer eller namn som helst och inte bara i Sverige.

Jo, jag förstod det, ville bara illustrera vad min mobil kunde. Tar information från lokaldelen, bara företag tyvärr. Eniro eller hitta.se och kunna söka privatpersoner hade varit kanon.
 
F

F.d. 25168

Guest
Sv: TomTom avvecklar

I vilken "riktig" navigator kan du söka på personer och telefonnummer?

Knarrevik, gissa !!!! Tror dom andre incl. Tomtom gör det samme, enklere at bruge end smartphone, och inta så stöldbegärlig.

1990,-kr : Garmin nüLink! 2390 GPS - Elgiganten

Navigera i realtid – GPS med onlinetjänster


Med hjälp av Garmin nüLink!-tjänsterna skickas realtidsonlineinformation trådlöst till din nüLink! 2390. I Europa medföljer ett kostnadsfritt ettårigt nüLink!-abonnemang med varje nüLink! 2390. Med nüLink!-tjänsterna får du bl.a. tillgång till Eniro person- och företagssök som du kan använda till att hitta lokala intressanta punkter eller adresser till dina vänner och trafiktjänster som ger dig information om köer och vägarbeten, och sedan dirigeras du automatiskt runt dem på kortast möjliga tid. Andra användbara tjänster som ingår i abonnemanget: väder, filmtider, lokala events, skicka till GPS, flightstatus, valutaomvandlare, Eniro- privat och företagssök och myGarmin™.

https://buy.garmin.com/shop/shop.do?cID=134&pID=73472
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Garmin nülink

Tydligen har Garmin tänkt om då kunderna klagade på hög kostnad andra året för att förnya abonnemanget.
Nu satsar man på en tjänst för Nüvi 3590LMT som kopplar navigatorn till en Androidmobil.
Men vem vill skaffa en navigator när man redan har en Android?

Det vore kanske bättre om de fortsatte med utvecklingen av sin nya app som finns för iOS och snart också till Android.
 

Thotto

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Norge
HBK-Nr
9574
Medlemskap
2024
Sv: TomTom avvecklar

Tror ikke TomTom avikler med det første.
Her legger jeg en kopi av nyhetsbrevet for januar 2012.
Ha en fin kveld
[FONT=Verdana, Helvetica, sans-serif]TomTom-teamet ønsker deg et riktig godt nytt år.

Vi vil gjerne takke deg for støtten vi får fra deg, samt dele noen av de viktigste milepælene vi har oppnådd dette året.

Vi er utrolig stolte over at TomTom mottok ikke mindre enn 456 priser og anerkjennelser for produktene og tjenestene våre over hele verden i 2011. TomTom er blitt anerkjent av eksperter som verdens ledende varemerke innen navigasjon og har vunnet tittelen "Årets GPS" i mange land.

Vi har valgt ut noen av høydepunktene fra fjoråret, og disse kan du lese om nedenfor.

Når vi nå ser fremover til 2012, er vi fortsatt opptatt av å kunne gjøre reisene dine så gode som mulig. Vi vil fortsette å investere i og fornye oss på områder som gjør reisene dine kortere, mindre stressende og enklere enn noensinne. TomTom har allerede de mest avanserte navigasjonsløsningene på markedet, fra det aller nyeste kartet til den beste ruteteknologien og den beste trafikkinformasjonstjenesten. Dette året skal vi jobbe hardt for å sørge for at det beste blir enda bedre.

Din tilbakemelding er veldig viktig for oss, og vi setter pris på dine ideer og meninger. Fortell oss hva du mener via forumet* vårt og Facebook-sidene våre.

Vi ønsker deg alt godt for det kommende året.

TomTom-teamet
[/FONT]
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: TomTom avvecklar

Tror ikke TomTom avikler med det første.

26 okt 2011 – TomTom meddelade i veckan att man avvecklar sin egen hårdvara för att satsa på integrerade samarbeten framöver, dvs de tillverkar inte längre fasta navigatorer.

Däremot utvecklar de karttjänster (TeleAtlas) till kunder som Google och egna appar för smarta telefoner och plattor.
 
Toppen