• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tomtom 720 Kordinater

Goran

FD HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Skillinge
HBK-Nr
268
Medlemskap
2021
Hur var det nu jag gjorde ??? När jag ställer in kordinater på min Tomtom 720 så kommer jag fel (ca 50 km) Hur Ställer jag in ex N60 30 27.0 E15 32 40.8 på min Tomtom med dom rätta- graderna-tecknen-mm .Är mycket tacksam om någon kunde hjälpa oss med det (fan,vi kommer ju fel hela tiden om det inte vore för vanlig papperskartan)

Hälsningar Tanja med trötta Gps navigatörer
 

coe

HBK Medlem
Inlägg
288
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
3052
Medlemskap
2024
Sv: Tomtom 720 Kordinater

Hej Tanja.
Funkar det inte trots att grundinställningen är rätt. eller har du inte hittat fram till grundinställningen?
Nu har jag en 930, men jag inbillar mig att menyerna är i stort sett lika. Om problemet är grundinställningen, prova att från första menyn välja "Ändra inställningar". Några sidor framåt bör du ha något i stil med "Välj enheter".
Där kommer följdmenyer med avstånd, tid, temperatur m.m. och även koordinatvisningen. På min väljer jag sekunder för att det ska stämma.
 

Holm

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Simrishamn
HBK-Nr
3457
Medlemskap
2024
Sv: Tomtom 720 Kordinater

Hur var det nu jag gjorde ??? När jag ställer in kordinater på min Tomtom 720 så kommer jag fel (ca 50 km) Hur Ställer jag in ex N60 30 27.0 E15 32 40.8 på min Tomtom med dom rätta- graderna-tecknen-mm .Är mycket tacksam om någon kunde hjälpa oss med det (fan,vi kommer ju fel hela tiden om det inte vore för vanlig papperskartan)

Hälsningar Tanja med trötta Gps navigatörer


Jag omvandlar enligt nedan.
N60 30 27.0 = N60°30'27.00
E15 32 40.8 = E15°32'40.80


/Thomas
 

arvaby

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Vintrosa
HBK-Nr
1142
Medlemskap
2024
Sv: Tomtom 720 Kordinater

Hej
Klicka på rutan längst ner till höger vid klockan.GPS:en säger ingen rutt planerad,klicka på satellitstapeln till höger,sedan konfigurera,där kan man välja inställningar.

Mvh Anders
 

Hans Danderyd

FD HBK Medlem
Inlägg
120
Kommun
Danderyd
HBK-Nr
3003
Medlemskap
2021
Sv: Tomtom 720 Kordinater

Hej!
Det finns tre olika koordinatsystem. Det du har på Tomtom slår på ca 50 km mot det som normalt används. Tyvärr anger många det ur din synvikel, som är felaktigt. Gå in på Caravan Club Stockholmsavdelningen så finns det ett litet program att räkna om mella de två vanligate systemen. Testa det och du kommer rätt.
Hälsningar
Hans
 

Goran

FD HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Skillinge
HBK-Nr
268
Medlemskap
2021
Sv: Tomtom 720 Kordinater

Hej och tack för hjälpen hälsar Tanja (kom på det själv efter någon dag)
 
Toppen