• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Tomt under motorn

F

F.d. 26656

Guest
Hej
Vi har nu köpt vår första husbil, det blev en Hobby 670 160 multijet -08.
Men jag tycker det fattas några viktiga plastbitar under och framför motorn. På högersida så sitter det ett skydd som täcker ac:n mm. Men i mitten och på vänster sida så är det helt tomt. Finns det någon anledning till att dessa saknas eller är det bara ekonomiska skäl från tillverkaren?
Är det bara Fiatverkstan som säljer dessa plastbitar?

//
Jonas

Hallonbos

HBK Medlem
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
11643
Medlemskap
2024
Sv: Tomt under motorn

Har precis beställt av Fiat i Varla Kungsbacka då jag har samma problem, de tar 530:- för kåpan inklusive fästen

ifrost

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
14908
Medlemskap
2025

Jag måste bara! innan ni börjar att skruva på plåtar under motorn på bilen, plåtarna kansk är bortagna för kylningen av motor och vxl. bilar byggda son lätta lastbilar eller skåpbilar spelar plåtarna ingenroll. Men HB på 3-4 ton kräver nog lite mer kylning.fråga först skruv sen.

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

From 2012 års Hobby Fiat med 3 lit 177Hp (5 ton) motorn i varje fall, så finns det ett heltäckande plastskydd under motorn, i varje fall på min bil!

På tidigare modeller än 2012, bla på 2010 Bürstner Elegance 3 lit saknade jag detta heltäckande skydd under motorn.

Nyhlen

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2025

Köpte en Volvo S60 T5 för ca 10 år sedan. Konstaterade att de glömt montera skyddet under motorn som jag sett på flera S60.
Kontakta säljaren som sökte besked från fabriken. Visade sig att skyddet inte gick att ha på de motorstarkare varianterna pga större värmeutveckling
/Thomas

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Kjølingen kan drastisk endres på en helintegrert i forhold til en med varebilnese. Av denne grunn kan det på enkelte modeller blitt fjernet plastskallet under motoren.

F

F.d. 26656

Guest

Hej igen och tack för svaren.
När motorn sitter helt öppet som den gör nu så får man antagligen sämre kylning. Det blir antagligen ganska så turbulent mellan spoiler och motorn och då kyler det sämre. Så om man inte styr luften dit man vill ha den så får man helt enkelt en sämre kulning. På Volvo tex. så rekommenderar de starkt att inga plastbitar under motorn skall monteras bort under några omständigheter. Jag har mina misstankar att det helt är ekonomiska skäll från tillverkaren. Har en god vän som har en Fiat lastbil med Multijet 100 motorn och den ser exakt likadan ut som min på undersidan.

//
Jonas

Toppen