• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tomt på glykol i Alde värmesystem

Conny Holmlund

HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
18417
Medlemskap
2024
Jag har en Burstner Delfin Performance t625 och jag har under de åren jag ägt husbilen aldrig använt golvvärmen i den.
Under våren har jag testat vid några tillfällen, fantastisk bra och skönt men jag har upptäckt att Antifreeze-vätskan i expansionskärlet och gått åt extremt mycket. Har fyllt på ca 3 liter under någon månad.
Frågor till någon som vet:
1. Kan det vara så att golvvärmen har fyllts på med denna vätska, därför går jag tom i expansionskärlet?
2. I natt använde vi värme och systemet började ”tjuta”. Helt tomt i kärlet. Kan jag bara fylla på Antifreeze och dra igång eller behöver jag lufta systemet?
3. Kan systemet ha tagit skada när det blev tomt i kärlet?
Tacksam om någon duktig person skulle kunna hjälpa mig med dessa undringar.
Conny Holmlund, just nu vid Göta kanal Norsholm.
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Hej Conny,
Hoppas du får svar av någon expert finns många här i klubben.
Så de dyker nog upp när de vaknat, systemet i Alde kan rymma allt från 16 -22 L så har delar av dina radiatorer varit avstängda kan det snabbt sluka glykol.
Ett alternativ för att få ett tryggt svar kan vara att ringa Alde de brukar alltid ställa upp och då får du kunskapen direkt från källan.

Telefon:
+46 (0)44 71270

E-post:
info@alde.se
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Kontrollera först att det inte läcker någonstans,har du aldrig använt golvvärme finns risken att det saknas vätska där.
Fyll på, kör cirkulationspumpen,lufta systemet.
Pumpar brukar inte må bra av torrkörning,men starta pumpen kontrollera att du har funktion,förhoppningsvis har den inte tagit skada.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Låter konstigt om du inte kört golvvärmen. Har du en Alde panna med golvvärme så fungerar den samtidigt med radiatorvärmen, om du inte har en avstängning för golvvärmen naturligtvis.
Jag har haft lite oflyt med min golvvärme, fick dålig cirkulation i golvslingorna. Vid byte av glykol tryckte man fram en goja som såg ut som pepparkaksdeg. Alde och Kabe har tillfrågats vad detta kan vara, mest troligt är att det kommit in något i systemet under byggnationen. Kabe har hittills bytt glykolen utan kostnad och ska i väg en gång till i midsommarveckan för att renspola och byta glykol. Det kan också bli så här om man har fel glykol i, vilket jag inte hade.
Mitt förslag är att du kollar så du inte har ett läckage och i nästa steg byt glykolen till Aldes glykol. Har fått mig veta att just detta är superviktigt för att inte skada panna och övriga systemet..
Lycka till.
 

Conny Holmlund

HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
18417
Medlemskap
2024
Låter konstigt om du inte kört golvvärmen. Har du en Alde panna med golvvärme så fungerar den samtidigt med radiatorvärmen, om du inte har en avstängning för golvvärmen naturligtvis.
Jag har haft lite oflyt med min golvvärme, fick dålig cirkulation i golvslingorna. Vid byte av glykol tryckte man fram en goja som såg ut som pepparkaksdeg. Alde och Kabe har tillfrågats vad detta kan vara, mest troligt är att det kommit in något i systemet under byggnationen. Kabe har hittills bytt glykolen utan kostnad och ska i väg en gång till i midsommarveckan för att renspola och byta glykol. Det kan också bli så här om man har fel glykol i, vilket jag inte hade.
Mitt förslag är att du kollar så du inte har ett läckage och i nästa steg byt glykolen till Aldes glykol. Har fått mig veta att just detta är superviktigt för att inte skada panna och övriga systemet..
Lycka till.
Jag har bara använt Alde’s Antifreeze så länge jag haft bilen. Jag fyllde på 1 liter nu, ska bli intressant att köra igång värmaren hemma och se om det funkar.
Tror jag hoppar att använda golvvärmen och ser om glykolen stannar kvar eller om den i alla fall försvinner.
Min golvvärme slår jag på med en knapp vid ingångsdörren.
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Hej Conny,
Nyfiken golvvärmen som du slår på med en knapp vid ingången är inte den till elgolvvärmen?
I de bilar/husvagnar/ jag haft har man haft en shunt för att mekanistiskt styra Aldevärmen var jag vill ha kallt resp. vamt.
Styr knappen en pump eller???
 
Senast ändrad:

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Jag har bara använt Alde’s Antifreeze så länge jag haft bilen. Jag fyllde på 1 liter nu, ska bli intressant att köra igång värmaren hemma och se om det funkar.
Tror jag hoppar att använda golvvärmen och ser om glykolen stannar kvar eller om den i alla fall försvinner.
Min golvvärme slår jag på med en knapp vid ingångsdörren.
Vi gör tvärt om, vi kör med högre kapacitet på golvvärmen och på så vis får varmt där det känns "göttast".
 

Deblenh

HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Linköping
HBK-Nr
25493
Medlemskap
2024
Hej Conny,
Nyfiken golvvärmen som du slår på med en knapp vid ingången är inte den till elgolvvärmen?
I de bilar/husvagnar/ jag haft har man haft en shunt för att mekanistiskt styra Aldevärmen var jag vill ha kallt resp. vamt.
Styr knappen en pump eller???
Dett svarar inte på ursprungliga frågan men: Vi har nog samma Alde system med golvvärme. En knapp vid dörren styr en separat pump för golvvärmen, där finns också en inställning för hur hög värme man vill ha. Jag gissar att den styr någon ventil eller möjligen pumpens hastighet, man kan höra ett klick när man vrider upp/ner den. Med knappen avslagen får man värme i golvet, men bara svag. Bredvid knappen finns ytterligare en knapp, men den är inte aktiv enligt manualen då vi inte har elvärme i golvet.
Föreslår att boka ett besök hos Alde i Färlöv, glykolen behöver i vilket fall bytas efter 5 år. Vi hade nog en del luft i systemet som inte gick att få bort trots luftning. Vi fick betydligt effektivare värme efteråt.
 

Conny Holmlund

HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
18417
Medlemskap
2024
Hej Conny,
Nyfiken golvvärmen som du slår på med en knapp vid ingången är inte den till elgolvvärmen?
I de bilar/husvagnar/ jag haft har man haft en shunt för att mekanistiskt styra Aldevärmen var jag vill ha kallt resp. vamt.
Styr knappen en pump eller???
Jag har läst på lite och jag har en elektrisk golvvärme som inte har en koppling till Alde. Då kan jag ta bort en del av ev. fel, det kan ju inte vara golvvärmen som orsakar detta.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Noe som skjedde meg for mange år siden var at glykolen frøs en vinter og presset ut et par slangekoblinger. Slangene er tredd inn på glatte alurør med enkel fjærklemmer. Fikk ved dette lekkasje på flere slangekoblinger,
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.123
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Ett tips i all välmening:

Fyll inte på för mycket glykol, bara strax över min-nivån i expansionskärlet.
Annars kan det svämma över de kalla dagar när man behöver "dra på " värmen lite mer. Detta ber. på att glykolen då utvidgar sig.

Detta hände mig, så jag fick tappa ur lite. Jag hade fyllt till ca 50 %.........
 
Toppen