• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tomt bodelsbatteri !!!!!

F

F.d. 25098

Guest
Hej.

Har nu haft husbilen stående i garage ung. 4 veckor och tyckte det kanske var dags för lite laddning då den står med larmet på. Döm om min förvåning då bodelsbatteriet var ganska urladdat, men bilbatteriet var helt OK.

Bodelsbatteriet är nytt från i våras och har fungerat klanderfritt under fricamping hela året.

Så min fråga: kan det vara så att larmet är kopplat på bodelsbatteriet???

Bilen är köpt hos Provia och larmet monterat någonstans i Helsingborg.

Mvh,

Peter.

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025
Sv: Tomt bodelsbatteri !!!!!

På min bil så har jag lite tjuvström som är en del till det relät som är till varmvattenberedaren som dumpar ut vattnet när temperaturen skjunker under 8 grader samt under 10,någonting volt .
Sen kan du ju även ha värme till gasoltuberna som är i autoläge som då slår till när det blir kallt .

F

F.d. 5700

Guest

När du har laddat upp batteriet, kan se på panelen hur mycket - du har, om det visar ca 15-.
Så har du samma problem som jag har. ta då ur säkringen till kylskåpet den är på 20 eller 30amp.
Hoppas det löser sej. Hälsningar Göte 3435.

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Jag tycker det skulle vara konstigt om larmet är kopplat på bilens batteri. Det borde vara kopplat på bodelens eftersom man kanske vill kunna köra även om larmet varit igång eller kanske varit aktiverat och tjutit en bra stund.

PatricS

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024

Borde vara som på båt.
All förbrukning går på "bodelsbatt" - startbatteriet används till start av bilen.
Det kan uppstå väldigt konstiga situationer om olika sorts förbrukning läggs på startbatteriet.
Det är av största vikt att bilen kan STARTA och ladda de övriga batterierna - eller hur?

Toppen