• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Tomgångskörning..

Libom

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
1345
Medlemskap
2026
Hej..
Jag har en 2.8 tdi.. -98 Nyligen bytt kamrem, minst ett år och 1500 mil över tiden..
Såg helt felfri ut om än med lätta "bruksspår" både på hjul och band..
Fråga.. Jag har boendeparkering och kan numera ha husbilen nästan utanför dörren..
ibland går flera dagar innan jag startar och låter motorn gå på tomgång 5-8 min.
Batt. kan jag ta in och ladda vid behov, men nyligen köpt nya.. (Tidigare startbatt var från 1997.)
Är detta förfarande skadligt.. Tomgång kall motor eller bättre jag kör några km då och då.. för att få en genomvarm motor.. Har fått höra att just 2,8 tdi-motorn är mkt stryktålig..
Här nere är det sen dec. 4 till 6 +, bara ngn natt med -4-6 grader..
Just nu sol och 6+ här vid Ribersborg.. Promenad och husbilstur på programmet..
Tack så länge.. och God fortsättning..
Bo Mårtensson
Libom
Malmö

Senast ändrad:
F

F.d. 25374

Guest
Sv: Tomgångskörning..

Låt den stå! Om du startar och bara kör 5-10 minuter på tomgång hinner inte motorn bli genomvarm och du får istället kondens/vatten i motorn som förorenar oljan i förtid vilket gör att motorn slits mer än nödvändigt. Om du inte ska använda bilen på kanske någon månad kan det vara idé att underhållsladda batteriet, i övrigt mår allt bättre av att vara ifred.

Om du ändå vill starta och köra bilen så se till att ut och köra, minst 30-40 minuter så motorn blir ordentligt varm och vattnet i oljan "kokas ur". Sen kan den stå ett par-tre veckor igen utan problem.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Vintertid kommer inte oljan upp i tillräcklig temperatur för att eventuellt kondensvatten skall dunsta, om man inte kör långa sträckor med ordentlig belastning, så skall ni inte ut och använda bilen som husbil, låt den hellre stå, det mår den bättre av! :)

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Det finns ytterligare en variant som kan vara rätt ok. men tyvärr lättast med en äldre bensinbil.
Att köra runt motorn med startmotorn några varv ibland så så kolvringar och belastningar på kamaxel m.m. flyttar lite på sig.
En bensinbil, i alla fall en äldre är det ju rätt lätt att koppla från strömmen till tändningen eller bensinpump m.m. på, för att den inte skall starta.
En diesel finns det ju olka varianter på beroende på utförande för att förhindra start, och även om de normalt är lite tjuriga på vintern så hoppar den säkert igång bara för att man inte vill.

M.v.h. JANKRO.

Libom

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
1345
Medlemskap
2026

Hej..
Tack för alla råd och tips..
Kör jag, så kör jag nu minst 1-3 tim. fram till 16-18 brukar det vara plats på gatan..Med kaffetermos Lisas bullar och en bok, kan det ju bli hur trevligt som helst..
Hälsn.
Bo Mårtensson

Toppen