• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Toa problem

F

F.d. 55425

Guest
Pumpen slutade plötsligt att starta och spola vatten i toan.Fungerar perfekt i köket och handfatet på toaletten. Nån som har nåt förslag på vad det kan vara för fel? :confused:
 

Lodjuret

HBK Medlem
Inlägg
286
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
651
Medlemskap
2024
Sv: Toa problem

Är det en Thedfort toa sitter det en säkring inne ovanför själva tanken, du måste ta ut tanken och krypa in den väggen för att nå säkringen, har för mig att jag inte kom in så jag kikade in i utrymmet sedan kände jag mig fram, bökigt var det i allafall
Lycka till
Lennart
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.599
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Toa problem

Hejsan, eftersom du skriver att toan slutat spola men kranarna funkar så antar jag att du har en toa som tar spolvattnet från färskvattentanken???....
Då har du några saker du kan kolla.
Dels skall du höra ett klickande från en brytare när du trycker ner vredet/spolningen på toan.
Och när du har dragit ut kassetten så har du en "klyka" som vredet i kassetten går in i. Där har du en säkring som Lodjuret skriver. Där sitter också en mickrobrytare som skall bli påverkad när kassetten är inne på plats. Den förhindrar så man inte kan spola när kassetten är utdragen.
Och om du bänder/drar upp skålen som toarullen skall ligga i (om du nu har en toa som spolar med färskvattnet) så sitter det ett relä där som skall dra när du trycker på spolningen och som i sin tur öppnar en ventil för spolvattnet och startar pumpen.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 2944

Guest
Sv: Toa problem

Tar verkligen en sådan gammal bil vatten från färskvattentanken?
Om den INTE gör det har jag några tipps.
Har du en nedsänkt hållare för toapapper? Ta i så fall tag i den i kanten och ryck uppåt.
Nu lossnar hela behållaren och du kan titta rakt ner i spoltanken.
Längst ner sitter en pump som inte är mer avancerad än en länspump till båt.
Följ elsladden upp från pumpen så hittar du en gummitätad säkring.
Ser det ut som beskrivet, är det en Thetfordtoa kan det troligvis vara glapp och ärgningar i den säkringen. Byt hela ochn det går som tåget igen.
Så var det för mig förra våren.
På Thetfords hemsida kan du hämta sprängskisser.
Lycka till!
 

Leif Karlsson

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1751
Medlemskap
2028
Sv: Toa problem

Är det så att du får fylla på vatten till enbart wcn? Så va det på min pilot 89:a har för mig att påfyllningen av vatten var i samma lucka som avlppps tanken var i . Man fällde ut en tratt .. Är det så så tror jag att pumpen i klosetten har lagt av , Lätt att byta, under reserv toapappers hållaren sitter pump ( man får bända lite försiktigt som ovanstående säger ) Men glöm inte att sätta krympslang på kablarna när du byter den . Pumpen är en vanlig dränkbar 12 volts finns oftas hos husvagns / husbils försäljare
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.599
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Toa problem

Hejsan igen. Ja, flera äldre fabrikat tar vattnet från färskvattentanken ända från -88/-89 när kassetttoan gjorde sin entré :). Bland andra Hymer. Det är det som har att göra med om de heter C2, C3 eller C4, kommer tyvärr inte ihåg vem som är vem.
Men det står för --spolvatten i toan med man.pump--spolvatten i toan med elpump-- eller --spolvatten från färskvattentanken.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
Toppen