• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Toa i en MB 307

F

F.d. 8180

Guest
Hej! Har en MB 307 som jag tänkte bygga om lite grand. Det finns inget toa utrymme i den, så jag tänkte försöka få till nå´t. Den har skjutdörr på sidan som jag vill ha kvar, men man behöver ju inte öppna den helt för att komma in. Det är därför inte så mycket utrymme att bygga på. Nu undrar jag, hur stort bör man ha för att få plats med ett litet tvättsäll och att man kommer in och kan stänga dörren, vad är ett vanligt mått på golvytan. Tacksam för alla byggtips.
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Toa i en MB 307

Hej!

Välkommen till bygga självgänget. Leta i "bygga renovera". Läs "husbilsbyggarens handbok" och andra trådar om hembyggen. Lägg gärna ut lite bilder på bilen som inredningen ser ut nu. Du får säkert många tips och synpunkter om det finns lite mer att utgå ifrån.

Lycka till med dina planer!

:mcride:
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Toa i en MB 307

Varför ha tvättställ på toa?
Använd diskhon vetja. :) Det spar utrymme.
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Toa i en MB 307

Det är ungefär som det här med dusch.
Har varit och -tittat på/spekulant på- "många" husbilar.
Javisst - det finns dusch - men vi har aldrig använt den - säger många. :)
Bättre då att säga om husbilen är "fukttestad" - eller inte.
Nu äre längdskidor från Gällivare/Dundret. :)
 
F

F.d. 8180

Guest
Sv: Toa i en MB 307

Oavsett tvättställ eller inte, hur stor golvyta brukar det vara i ett toautrymme. Jag har nämligen INGEN uppfattning, mer än att jag har begränsat utrymme.
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Toa i en MB 307

Det absolut bästa i vår husbil är dusch och toalett. Campingplatsens stjärnstatus är totalt ointressant. Ladda batterier, tömma tankar och fylla vatten. Det är vad vi kräver av en campingplats. Att campingen ligger bra till vad gäller omgivningarna är vad vi tittar på. Pooler och lyxiga sanitetsutrymmen kan vi avstå. Bättre toa och dusch än vi har i bilen finns inte på någon campingplats. Att jag törs sticka ut hakan och påstå det beror naturligtvis också på att ingen camping har våra tvålar, schampo och tandborstar placerade på bekvämt avstånd.

Jag menar att man slipper ifrån packning av utrustningen, travande i otrevligt väder, poletter och både skitiga och kalla utrymmen.


:mcride:
 
F

F.d. 8180

Guest
Sv: Toa i en MB 307

Hej
Tack för tipsen. Jag har en garderob direkt till vänmster innanför dörren. Jag hade tänkt ta bort den helt och göra toan där. Vet inte om man behöver en klädgarderob för att hänga kläder i när man som jag har mycket överskåp att kunna lägga kläder i. Jag vill gärna bolla tankarna mot någon så man kanske får lite nya perspektiv.
 
F

F.d. 14962

Guest
Sv: Toa i en MB 307

Hej

Hur har det gått för dig med toa bygget? Jag har själv samma problem i vår 308 och är mycket nyfiken på om/hur du löst det?
 
F

F.d. 8160

Guest
Sv: Toa i en MB 307

Blev klar med väggarna och kassetttoan i vår sprinter från 02, Där blir utrymmet 90cm långt och 67 cm brett. 67 cm är alltså bredden på kassettoan.
Ska in med ett litet 35x35cm tvättställ i ett hörn också.
Blev såhär kompakt för att vi ska få plats med en 2 meters säng bakom toan.

Kommer förhoppningsvis få upp lite bilder och sånt i min tråd om det hela. :p
 
F

F.d. 2944

Guest
Sv: Toa i en MB 307

Speleman
Atracco, bildemonteringen i Hedemora börjar med självplock nu i dagarna.
Har ett antal husvagnar och två husbilar uppställda.
Det går till så att du tar med egna verktyg, lufsar runt och kollar.
Kommer överens om ett pris och sedan plockar du ur prylen själv.
Såg att du bor nästgårds.
 
Toppen