• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tllverka egen youghurt under resan

F

F.d. 4454

Guest
Efter att ha rest några omgångar i Frankrike och Italien så kom jag fram till att jag saknade den svenska "liter-tetran" med filmjölk eller youghurt. Visserligen finns en uppsjö av smaksatta små youghurtburkar i butikerna, men 1 dl förslår ju inte långt när man vill äta en portion med müsli till frukost.

Efter lite funderande kom jag på att det var populärt att göra egen youghurt och filbunke på 70-talet, så jag forskade lite på internet och hittade recept. En mattermos inhandlades på ClaesOhlssons (fanns lika på ICA Maxi såg jag sedan) och en förpackning Naturell Youghurt (ej den milda varianten), sedan sydde jag också en vadderad "påse" att stoppa termosen i.

Under vår 6-veckors resa till Italien i Frankrike tillverkade jag egen youghurt ungefär varannan-var tredje dag. Det fungerade utmärkt och smakade nästan bättre än "köpe-youghurten". Visst, lite disk blir det ju -men jag tycker resultatet var så bra så det var värt besväret. Så här gjorde jag:

Utomlands köper jag den värmebehandlade mjölken, dvs den som man hittar på vanliga hyllor och inte i kyldisken. Röd mjölk är lite fetare än grön -men båda går lika bra. Denna mjölk behöver inte kokas upp utan jag värmde den till 37-38 grader (det går väldigt fort på gasen -mät noga!) Första gången vispar man i en dryg dl youghurt (nästa gång tar man av sin egen och kan då ta mindre mängd, ca ½dl).

Slå i blandningen i mattermosen, som först sköljts ur med kokande vatten. Skruva igen och stoppa i påsen (eller linda en handduk runt). Lämpligt är att göra detta på kvällen för då är youghurten klar nästa morgon. (Ska stå 12-14 timmar i termosen).

På morgonen vispar man youghurten lite först så den blir "klumpfri" innan man slår över den i ett förvaringskärl och sätter i kylen. Klart. Till lunchtid har den hunnit kallna lagom.

Lämpligt förvaringskärl kan vara svårt att hitta. Öppningen bör vara nästan lika vid som termosens för att det ska vara lätt att hälla i youghurten utan tratt och ett skruvlock är väldigt bra så att det inte läcker i kylen under resan...och så ska den ju helst rymma 1 liter.

Ca 10 ggr sägs det att man ska kunna använda sin egen youghurtkultur till den nya omgången, men vill man förnya så finns det att köpa småburkar utomlands så att man kan starta upp på nytt igen. Även Bifidus gick bra att använda.

Det blir lätt och enkelt att göra youghurt när man fått in rutinen. Prova gärna hemma först. (Men färsk mjölk måste upp i ca 85-90 grader (koka INTE) och sedan svalna till 37-38 grader innan man sätter till youghurten...) Lycka till!
 

JoYLos

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
2066
Medlemskap
2024
Sv: Tllverka egen youghurt under resan

Har gjort det när jag bott utomlands men den skar sig oftast vid åskväder och vi fick starta om den från början. Har inte tänkt på det nu när vi har husbilen men det ska vi testa nästa säsong.
 
F

F.d. 29752

Guest
Sv: Tllverka egen youghurt under resan

Varför använda termos och varför är det viktigt med temperaturen?
Under uppväxtåren kommer jag ihåg att filbunke alltid stod på bänken med en duk över. När filbunken tog slut hälldes ny mjölk i och processen fortsatte. Jag vet inte exakt hur det gjordes och jag har inte provat själv.

mvh
Pehr
 
H

hianders

Guest
Sv: Tllverka egen youghurt under resan

Vad jag minns från min barndom och besöken i Jämtland så är det du pratar om Sunnanvind långmjölk (inte långfil som finns i mejeridisken idag) där man lämnade lite täte (efter tärtört?) i bunken och fyllde på med mjölk. Om långmjölken var färdig och fin så kunde man ta en sked och ta lite långmjölk samt vända skeden upp och ner. Var den färdig så ramlade all långmjölk ur skeden och den var nästan blank. I Kälarne där min släkt bodde så fanns det en speciell mjölkbutik där man kunde handla denna långmjölk, och mjölk samt grädde - inget annat.

fru hianders/Inger
 
F

F.d. 29752

Guest
Sv: Tllverka egen youghurt under resan

Nej, det är inte långmjölk jag menade, men svärmor, 96 år gammal, vitsordar att man tar sur grädde och blandar med ljummen mjölk och sätter undan skålen med en duk över. Resultatet blir filmjölk. Dags att prova!

Mvh
Pehr
 
F

F.d. 4454

Guest
Sv: Tllverka egen youghurt under resan

Varför använda termos och varför är det viktigt med temperaturen?

mvh
Pehr

Temperaturen är viktig eftersom det man tillsätter i mjölken är levande bakteriekultur och blir det för varmt så dör bakterierna helt enkelt och det blir ingen youghurt. Termosen är till för att hålla värmen så att bakterierna kan föröka sig, blir det för kallt så stannar nog processen av -det är min ovetenskapliga teori -i övrigt har jag bara följt recepten.

Men testa gärna din variant och berätta hur det gick.
 

husbilar

FD HBK Medlem
Inlägg
924
Kommun
Vingåker
HBK-Nr
5348
Medlemskap
2021
Sv: Tllverka egen youghurt under resan

Det går inte att göra filprodukter på samma sätt som förr om man använder "köpemjölk".
Den som har tillgång till opastöriserad mjölk kan säkert göra både filmjölk och filbunke.
 
Toppen