Sv: Tllbringa natt/nätter i hb under jul.
Då tror jag att det är något fel på din dieselvärmare. Din gasolförbrukning motsvarar en energiförbrukning av knappt 2,9 kWh per timme, alltså en genomsnittlig effekt på 2,9 kW.
En förbrukning på 0,5 l diesel per timme bör om apparaten fungerar som den skall ge en effekt på ca. 5 kW.
Energiinnehållet i gasol är ca. 12kWh/kg och i diesel ca. 10kWh/l.
I min gamla plåtis drog värmaren (Truma Combi D6, dieselcentralvärme) mellan 1 och 2 dl diesel per timme vid riktigt sträng vinterkyla, alltså kallare än 20 minusgrader. Den bilen är liten, men förvisso inte optimalt isolerad (men med en isolerad mellanvägg och dito dörr mellan bodel och förarhus).
aake
Hej
Jag provade med min bil förra vintern i februari. Om jag mins rätt var det drygt -10 på dagen och -18 på natten. En PA11 räckte då från fredag vid 18 fram till söndag kl 16 sedan var det tomt.
Jag hade ca 20 grader varmt och använde också duchen för varmvatten. Jag har också provat min webastovärmare under liknande förhållanden och klarar mig på ca 1/2 liter diesel per timma.
Jag kan konstatera att det kostar dryga hundralappen per dygn att hålla värmen med nuvarande RUSTA resp ST1 priser på gasol/diesel. Vid ännu kallare väder eller stark blåst ökar säkert kotnaden ytterligare. Det kostar att ligga på topp. En Kabe eller Nordic hade säkert klarat sig på mycket mindre. Min bil är ju en tysk
Då tror jag att det är något fel på din dieselvärmare. Din gasolförbrukning motsvarar en energiförbrukning av knappt 2,9 kWh per timme, alltså en genomsnittlig effekt på 2,9 kW.
En förbrukning på 0,5 l diesel per timme bör om apparaten fungerar som den skall ge en effekt på ca. 5 kW.
Energiinnehållet i gasol är ca. 12kWh/kg och i diesel ca. 10kWh/l.
I min gamla plåtis drog värmaren (Truma Combi D6, dieselcentralvärme) mellan 1 och 2 dl diesel per timme vid riktigt sträng vinterkyla, alltså kallare än 20 minusgrader. Den bilen är liten, men förvisso inte optimalt isolerad (men med en isolerad mellanvägg och dito dörr mellan bodel och förarhus).
aake
Senast ändrad: