• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Tjyvström i bodelen.

Peter Tyresö

FD HBK Medlem
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
10834
Medlemskap
2023
Har en LMC Liberty 2007 som drar tjyvström i bodelen. Laddar ur från fullt till halva (12,7V till 12,3V) på 8 dagar trots att 12V strömbrytaren är frånslagen. Mäter direkt på batteriet med minuspolen bortkopplad och får endast en belastning om 0,02A, vilket är försumbart. Har plockat bort en säkring i taget men har hela tiden en belastning om 0,02A. Trots det får jag gnistor när jag sätter tillbaka minuspolen, vilket väl måste vara tjyvström? Med den urladdning jag har måste väl belastningen vara mer än mina uppmätta 0,02A? Vad göra? Vad är felet? Tar tacksamt emot goda råd.
Peter i Tyresö.

kenjon

HBK Medlem
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2029
Sv: Tjyvström i bodelen.

Blir det gnistor går det ström. Koppla in en Ampéremeter direkt mellan minuspolen du tar loss. Dock kan det vara en kondensator som laddas, dvs det går en kort strömstöt just vid anslutningsögonblicket. Så du måste mäta.
Annars är det nog bara att följa pluskablarna...

Göte J

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025

Peter, innan du letar ihjäl dig. Har du haft minuspolen lös en vecka och kollat att inte spänningen sjunker även då? Det kan ju även dra tjysström internt i batteriet genom att matrial från blyplattorna faller ned och lägger mellan och ger överledning! Dvs kass batteri.
// Göte J

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026

Bilstereo i Bodelen ?
Under sommarhalvåret brukar husvagnskunder komma in och vilja byta bilstereon för att den gamla drar tjuvström. Bryts inte röda kabeln (tändningsspänning) drar bilstereon upp till 1A kontinuerligt (Dubbel DIN med skärm) fast den är svart och "avstängd".

Peter :)

Peter Tyresö

FD HBK Medlem
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
10834
Medlemskap
2023

Tack för många bra svar.
Tror jag har lokaliserat felet. Det ligger på säkringen för värmaren. När jag stänger av strömmen i bodelen ligger det kvar en belastning på batteriet (mäter med mellan minuspolen och den bortkopplade minussladden) om 0,2A.
Tar jag bort säkringen för värmaren sjunker strömmen till 0,02A. När jag sätter tillbaka säkringen så ligger belastningen kvar på 0,02A. Det är något på värmekretsen som inte kopplar bort när strömmen bryts. Skall börja felsöka värmekretsen senare i veckan och tar tacksamt emot tips.
Batteriet verkar vara helt eftersom det inte tappar spänning när det är bortkopplat.
Peter.

Toppen