• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tjuvström?

F

F.d. 55554

Guest
Är just nu på Los Jarales camping Fuengirola, för att ladda våra nya batterier, 2x90 Ah, hade 1st 90Ah och 1st 110 Ah batteri, tydligen har jag något som tjuvdrar ström ca 3,0 ah under natten, då går det ner till 12,2v och då piper solcellscentralen, är det fel på laddningen från solcellen, den ger 13,5v under laddning.
Det laddas bara med 13.8v på bodelsbatterierna och 13.0 på bilbatteriet nu när jag har 220v in.
Har samma problem även om jag stänger av 12v, då stängs radion av men det dras fortfarande ström.
Skall plocka bort säkring efter säkring i morgon och se om det försvinner
Kan det vara laddaren som inte funkar som den skall?
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.600
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Tjuvström?

Vissa laddare fungerar inte som de skall om man kopplar in solcellen direkt på batteriet. Laddaren tror då att batteriet är fulladdat och stänger av laddningen.

Finns det uttag för solcell på laddaren skall den kopplas in där.
 

Lassman

HBK Medlem
Inlägg
144
Kommun
Härnösand
HBK-Nr
496
Medlemskap
2024
Sv: Tjuvström?

Backdiod. Hindrar strömmen att gå bakvägen när batterispänning är högre än laddspänning. Monteras mellan panel och batteriets pluspol. Behövs ej då regulator används
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Tjuvström?

Backdiod. Hindrar strömmen att gå bakvägen när batterispänning är högre än laddspänning. Monteras mellan panel och batteriets pluspol. Behövs ej då regulator används
Rätt och riktigt men även en regulator tar ström vid tomgång. Visserligen bara 5 Ah/månad i mitt fall, men att tänka på vid vinteruppställning.
//Conny
 
F

F.d. 55554

Guest
Sv: Tjuvström?

Är första husbilen för min del så jag är rudis på detta med ström.
Har haft samma fel sedan vi fick bilen den 1/8, men har inte visst vad det var som pep på natten, upp till 4 pip.
Visade sig vara solcellsregulatorn som larmade, 1 pip vid 12,2, 4 pip vid 11,2 eller så.
Har bytt gaslarmet för vi trodde att det var det som lrmadde, larmet kommer nåstan alltid når man sov och då svårt att lokalisera.
Dom som haft bilen innan har plockat bort saker så det finns ett antal lösa sladdar, 2 st a 4 sladdar, ingen aning om vad det har varit till???
EV kommer Juan Norte på besök i kväll så får jag se om vi kan hitta felet.
 
Toppen