• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Tjuvström? Knaus Suntraveller

F

F.d. 16097

Guest
Hej
Vi har en Knaus Suntraveller 2009.
Vi har mestadels legat på elplatser men nyligen testade vi att fricampa utan tillgång till el.
Jag startade upp parabolen och tv:n i en timma sen var batterierna slut (dubbla bodelsbatterier som köptes nya till den här säsongen).
Jag tänkte att det var väl tv:n som förbrukade så mycket.
Ytterligare en natt utan el skulle genomföras, vis av erfarenheten startades inte tv:n upp denna gång för att slippa batteriproblemet.
Vi spelade kort i ett par timmar med några led lampor tända, men samma fenomen inträffade igen, att batterinivån blev så låg att systemet slog ifrån.
Det kan ju inte enbart vara ett förbrukningsproblem när det räcker så dåligt.
(vi har alltid börjat resan med fulladdade batterier).

Jag tänkte om någon varit ute för liknande fenomen så jag slipper uppfinna hjulet igen.
Elsystemet är ju ganska omfattande i en sån här husbil med mycket elkomponenter inblandade så felsökningen lär kunna bli ganska omfattande.

jag har ännu inte mätt ev tjuvström eller de nya batterierna.
Kanske kan det vara fel på ett av batterierna?

Med vänlig hälsning
Pierre

F

F.d. 25272

Guest
Sv: Tjuvström? Knaus Suntraveller

Vi har en Suntraveller som är ett par år äldre.
Vid startbatteriets pluspol sitter en "bolt-on säkring" eller "trucksäkring" (som jag kallar dem). Denna säkring matar bodelen och är på vår bil 35A. Har era bodelsbatteri varit ganska urladdade så kan denna säkring ha gått, eftersom generatorn ger betydligt fler ampere då ni kör. Ett tips bara, för den har gått sönder på vår bil och då laddas ej bodelsbatterierna vid körning. Det kanske ser annat ut på er bil.
Med vänlig hälsning Tommy & Anita

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hejsan, det går tyvärr inte att gissa sig fram till felet. Men lite mätningar skulle nog rätt lätt avslöja problemet.
Med två skapliga batterier så borde TV'n funka kanske mellan 10 till 15 timmar innan det börjar att lägga av.
Även om elsystemet är avancerat så är det som en enkel början läge att kolla om du har över 14V. i bodelen när bilen är igång, och generatorn skall ladda de urladdade bodelsbatterierna, om inte, så är något galet ?
Kanske kolla säkringen i ovanstående inlägg.

M.v.h. JANKRO.

Jonas Håkansson

FD HBK Medlem
Kommun
Örkelljunga
HBK-Nr
1970
Medlemskap
2023

Hej.
Laddar det inte när du kör så tömmer kylskåpet batterierna rätt fort om du kör det på 12 v. Kolla på våltmätaren när bilen är stängd visar ex12v,starta bilen och kolla igen,ska visa runt 14v eller 14.3. Visar den inte det har säkringen gott där framme. Hände mig när jag satte i nytt batteri. Varför säkringen gick vet jag inte. Bytte säkring sen har det fungerat. Lycka till.
Jonas

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hej.
Laddar det inte när du kör så tömmer kylskåpet batterierna rätt fort om du kör det på 12 v. Lycka till.
Jonas
---------------------------------------------------------
Nja, kylskåpet får nog bara på 12V. när bilen är igång, och tar då strömmen från generatorn/bildelen. När motorn är av och generatorn inte laddar så måste det ha gasol eller 230V som drivkälla.

M.v.h. JANKRO.

Jonas Håkansson

FD HBK Medlem
Kommun
Örkelljunga
HBK-Nr
1970
Medlemskap
2023

Hej.

Ja det stämmer, bara när du startar bilen går kylen på 12 volt från batteriet i bodelen. Men laddar det då inte när du kör så töms batterierna. Relät som drar så kylen får 12 volt när du startar vet inte att säkringen till laddningen kanske är sönder, alltså töms batterierna. Det hände mig. Satte jag i en elkabel så visade voltmätaren 14.3 direkt. alltså funkade det med 220. Så kolla säkringen, Träffade en på Öland förra året som med hade samma problem, det fixar vi sa jag och hämtade en 30 Amp säkring och bytte den, sen funkade hans laddning med, när han startade bilen.

Jonas

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hej.

Ja det stämmer, bara när du startar bilen går kylen på 12 volt från batteriet i bodelen.

Jonas
---------------------------------------------------------------------------
Nja igen Jonas :), kylskåpet ska/borde aldrig kunna ta ström från bodelsbatterierna om ingen har ändrat på kopplingen.
Det kopplas ju som sagt in till generatorn/bildelens batteri separat med ett kylskåpsrelä när generatorn laddar, men den matningen borde ligga på en egen säkring från bildelen och inte efter huvudsäkringen till bodelen.

För ligger den efter huvudsäkringen så förstår jag din mening. Då kopplas ju som du skriver bodelsbatterierna (lite bakvägen) in till kylen utan laddning, men så dumt brukar det inte vara kopplat, inte på så många äldre bilar i alla fall, en kraftig säkring och matning till laddning av bodelen och en klenare säkring och matning till reläet/kylen som då fortfarande får ström från generatorn/bilbatteriet även om huvudsäkringen till bodelen har gått sönder, och då ligger bobatterierna utan laddning men också utan förbrukning ..........

Det är kanske en miss av konstruktören "Tänkte inte på det :wall: " varianten.

För om båda matningarna är kopplade efter huvudsäkringen och kylskåpsreläet drar så kan det ju dra ner och förstöra bobatterierna till kassering i värsta fall, om säkringen går.

Tack, det var intressant att få vetskap om. M.v.h. JANKRO.

Senast ändrad:
F

F.d. 25272

Guest

Hej igen.
Det kan vara så dumt som du säger.
Den enda matningen till bodelen är via säkringen (som jag nämnde tidigare), samt via en skarvkoppling under/bakom höger stol.
Kylskåpet får signal från generatorn via D+ och tror då att bodelen laddas.
Matningen till kylskåpet kommer från elblocket under soffan.
MVH
Tommy & Anita

F

F.d. 16097

Guest

Tack för alla svar.
Jag har full förståelse att jag självklart måste felsöka för att finna felet.
Min tanke var om någon med en liknande husbil haft ett liknande fel.
Fick ju några uppslag som ska kollas!

Tack så länge!

Pierre

Bozze

HBK Medlem
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
704
Medlemskap
2026

Det stämmer som Jonas säger det är kopplat så på dethleffs 5880 och haft exakt samma fel på denna bil så kolla du säkringen.
Bosse
Glömde skriva på kompisens hobby var det samma fel, den är oxså kopplad likadant .

Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

De fleste produsenter i dag kobler via elblocket - på denne måten gjør de det mulig å kjøre kylen fra solpanel om en bruker "rett" regulator. Sikringen ved motorbatteriet skal være dimensjonert for kablen til elblock, men om bobatteriet er hardt nedtappet så kan ladestrømmen bli meget høy til batteriet kommer litt opp i spenning. Største sikring jeg har byttet på en husbil var på 100 A - treg.

F

F.d. 16097

Guest

Håller på och felsöker för fullt, kopplade bort ena batteriet för att kunna mäta viloströmmen på det, en bit över tolv volt.
Det andra batteriet lät jag vara inkopplat och det drar så mycket tjuvström att man ser voltmätaren räkna ner tiondel för tiondel när batteriet fortfarande är inkopplat.
När jag kopplar bort det batteriet så ser man istället volten stiga (är väl en återhämtning efter att ha varit hög förbrukning på det?!)
jag har provat att ta bort säkring för säkring men inget av det hjälper.
Det enda sättet är att slå av huvudströmbrytaren till bodelen.
det finns även en av/på knapp på displayen inne i bilen, men fortfarande lika hög förbrukning även med den avstängd.

Rimligen borde det vara nåt som inte styrs över den panelen som drar så mycket!

Laddningen under körning 14,4 volt.

Förslag?

Med vänlig hälsning
Pierre

F

F.d. 16097

Guest

Jag kan tillägga att jag bara hade tillgång till en digital voltmätare och ingen amperemätare, men det gnistrar rejält när minuspolen läggs på..

Pierre

F

F.d. 16097

Guest

Inte tänkt tanken en gång, tack för uppslaget.
Problemet att jag köpt husbilen direkt av ett finansbolag och därför inte varit kontakt med föregående ägaren (för genomgång av funktioner).
Visst finns manual på svenska, men den omfattar långt ifrån allt.

Nån som kan ha uppslag på var en av/på knapp till värmen skulle kunna sitta i så fall?

Pierre

F

F.d. 16097

Guest

Nu har jag hittat boven till den höga strömförbrukningen.
Det var en brytare som sitter i "garaget" med ett lock över.
Jag hade inte ens funderat vad den brytaren styr.
Någon som har en aning om vad den gör?
Kan det vara förvärmning av gråvattentanken?

Brytaren sitter på höger sida bredvid lampan till "garage" belysning.
Det sitter ett lock över brytaren som det kan göra över vissa 220 volt uttag, troligen för att man inte av misstag ska komma åt att slå på den.
(se bild)
Förslag??

Med vänlig hälsning
Pierre

Bilagor

• IMG_1088.JPG
    IMG_1088.JPG
    1,4 MB · Visningar: 27
F

F.d. 16097

Guest

Det ser onekligen ut som en eftermontering.
det går säkert att följa kablarna genom att ta bort div sidopaneler m.m.

Troligen har man råkat ut för detta att brytaren stått på av misstag förut och därefter märkt upp brytaren.

Man blir ju lite konfunderad att man sätter en brytare i förvaringsdelen, det borde ju rimligen inte vara kopplat till nåt man använder sig av i bodelen då...

Pierre

Toppen