F
F.d. 16097
Guest
Hej
Vi har en Knaus Suntraveller 2009.
Vi har mestadels legat på elplatser men nyligen testade vi att fricampa utan tillgång till el.
Jag startade upp parabolen och tv:n i en timma sen var batterierna slut (dubbla bodelsbatterier som köptes nya till den här säsongen).
Jag tänkte att det var väl tv:n som förbrukade så mycket.
Ytterligare en natt utan el skulle genomföras, vis av erfarenheten startades inte tv:n upp denna gång för att slippa batteriproblemet.
Vi spelade kort i ett par timmar med några led lampor tända, men samma fenomen inträffade igen, att batterinivån blev så låg att systemet slog ifrån.
Det kan ju inte enbart vara ett förbrukningsproblem när det räcker så dåligt.
(vi har alltid börjat resan med fulladdade batterier).
Jag tänkte om någon varit ute för liknande fenomen så jag slipper uppfinna hjulet igen.
Elsystemet är ju ganska omfattande i en sån här husbil med mycket elkomponenter inblandade så felsökningen lär kunna bli ganska omfattande.
jag har ännu inte mätt ev tjuvström eller de nya batterierna.
Kanske kan det vara fel på ett av batterierna?
Med vänlig hälsning
Pierre
Vi har en Knaus Suntraveller 2009.
Vi har mestadels legat på elplatser men nyligen testade vi att fricampa utan tillgång till el.
Jag startade upp parabolen och tv:n i en timma sen var batterierna slut (dubbla bodelsbatterier som köptes nya till den här säsongen).
Jag tänkte att det var väl tv:n som förbrukade så mycket.
Ytterligare en natt utan el skulle genomföras, vis av erfarenheten startades inte tv:n upp denna gång för att slippa batteriproblemet.
Vi spelade kort i ett par timmar med några led lampor tända, men samma fenomen inträffade igen, att batterinivån blev så låg att systemet slog ifrån.
Det kan ju inte enbart vara ett förbrukningsproblem när det räcker så dåligt.
(vi har alltid börjat resan med fulladdade batterier).
Jag tänkte om någon varit ute för liknande fenomen så jag slipper uppfinna hjulet igen.
Elsystemet är ju ganska omfattande i en sån här husbil med mycket elkomponenter inblandade så felsökningen lär kunna bli ganska omfattande.
jag har ännu inte mätt ev tjuvström eller de nya batterierna.
Kanske kan det vara fel på ett av batterierna?
Med vänlig hälsning
Pierre